Pražská vládnoucí koalice před blížícími se komunálními volbami skládá své účty. Logicky se samozřejmě chlubí tím, co za čtyřleté období ve vedení magistrátu dokázala, přesto existuje mnoho bodů programu, které se radním splnit nepodařilo, přestože patřily mezi hlavní pilíře programového prohlášení.
Pražské vedení se aktuálně před volbami chlubí řadou povedených projektů, jako je například zahájení stavby metra D, příprava výstavby Dvoreckého mostu či Štvanické lávky nebo vysázením poloviny ze slibovaného milionu stromů za osm let. Výčet úspěchů si můžete přečíst zde. Přesto nalezneme v programovém prohlášení i řadu bodů, které koalice za volební období splnit nezvládla.
Doprava
- Tramvaje na Václavském náměstí – Jedním ze zásadních témat v dopravě byla pro koalici stavba tramvajové tratě na Václavském náměstí. „Zahájíme stavbu tramvajové tratě na Václavském náměstí,“ píše se v programovém prohlášení. Ještě v roce 2019 věřili představitelé rady, že by se mohlo začít stavět v roce 2021. Hotovo mělo být již letos. Stavět se však ještě nezačalo a momentálně se hovoří až o příštím roce a dokončení stavby v letech 2024 až 2025.
Přehledně: Doprava i bydlení. Jak se končícímu vedení Prahy podařilo splnit sliby?
Splnilo podle vás současné vedení Prahy sliby, které obyvatelům města před čtyřmi lety dalo, nebo zklamalo a se správou metropole nikam nepokročilo? Vzhledem k tomu, že se blíží konec volebního období koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), podívali jsme se detailně na programové prohlášení a přinášíme přehled toho, co se povedlo a co nikoliv. Na první pohled je patrné, že největší změny proběhly v oblasti dopravy, územního rozvoje nebo životního prostředí. Koalice naopak selhala v řešení bydlení nebo slíbené transparentnosti majetkové struktury města.
- Zahloubení ulice V Holešovičkách – „Podporujeme zahloubení ulice V Holešovičkách, aby došlo ke snížení hluku a emisí z automobilové dopravy, která nadměrně zatěžuje obyvatele okolní čtvrti,“ píše se v programu. Přestože v tomto případě nepadaly žádné termíny, lze tento bod považovat za neúspěch. Stavba je totiž stále v nedohlednu a hovoří se o horizontu desítek let.
- Příprava Rohanského mostu – Koalice slibovala rovněž intenzivní přípravu plánovaného Rohanského mostu, který by měl propojit Holešovice s Karlínem. Město slibovalo přípravu a realizaci architektonické soutěže s následným vypracováním projektové dokumentace. Praha ale zatím neví, kudy přesně most povede a na architektonickou soutěž se stále čeká.
- Koordinace oprav – „Opravy ulic a rekonstrukce infrastruktury jsou nekoordinované a vedou k velmi častým dopravním kolapsům,“ píše se v programu z roku 2018. V tomto bodě však bývá koalice kritizována za to samé. „Každý si vzpomene, co jsme zažívali loni v létě. Místo toho, aby uzavírky a opravy koordinovali, malovali nesmyslné cyklopruhy všude po městě,“ uvedl předseda zastupitelů ANO Ondřej Prokop. „Jediná větší dopravní rekonstrukce, oprava Barrandovského mostu, nabrala za dva a půl měsíce celých 27 dní zpoždění,“ uvedl lídr koalice Spolu a bývalý primátor Bohuslav Svoboda. Koalice se však naopak chlubí zvládnutou koordinací při opravě Barrandovského mostu.
Bydlení či transparentnost
- Zlepšení dostupnosti bydlení – Právě tento cíl si vytyčila koalice před čtyřmi lety. Ceny bytů však stále rostou, poptávka je jak po těch nájemních, tak i po bytech na koupi. A řešení je zřejmě v nedohlednu. Nutno ovšem dodat, že karty má v této oblasti ve svých rukách spíše stát než město. I přesto data o bytové výstavbě z února 2022 uvádí, že v roce 2021 v Praze bylo zahájeno 9 698 bytů, což by mělo být nejvíce od roku 2000.
- Transparentnost – „Podpoříme otevřenou komunikaci posilující důvěru obyvatel města v jeho správu a rozvoj,“ slibovala koalice. Právě tento nedostatek je radním však opozicí vyčítán. „Jmenovali ředitele městských firem bez výběrového řízení. V čem byli skutečně dobří, je rozdávání trafik,“ uvedl Prokop. Svoboda zase připomněl kauzu bývalého náměstka Petra Hlubučka. Uvedl, že „z vlajkové lodi této koalice, transparentnosti, zbyla po korupční kauze v DPP jen pachuť. Hlubuček je obviněný v kauze Dozimetr. Podle policie byl součástí organizované skupiny, která obsadila klíčové pozice v DPP tak, aby dosazení spřátelení manažeři mohli ovlivňovat výběrová řízení“.
- Koncepce majetkové politiky – „Provedeme komplexní audit nemovitého majetku města a soupis veškerého majetku v přehledné podobě zveřejníme,“ píše se v programu. Obecně jde o problematiku, která se považuje za nejméně transparentní z celého magistrátu. Téměř nikdo ve skutečnosti do detailu neví, co všechno vlastně Praha vlastní, komu to pronajímá, kolik za to nájemci platí a jak vypadají nájemní smlouvy. Radní Jan Chabr (TOP 09) však zatím soupis nezveřejnil.