Praha by se měla stát městem krátkých vzdáleností. Na summitu stavebního rozvoje, který pořádalo Sdružení pro architekturu a rozvoj, se na tom shodli kandidáti na primátora. Zatímco někteří sázejí na budování dopravní infrastruktury, jiní by rozvíjeli kvalitní bydlení či stavěli nové čtvrti na území brownfieldů.
Sdružení pro architekturu a rozvoj představilo několik řešení, které by podle nich měl příští primátor aplikovat v oblasti územního rozvoje. Jedním z bodů bylo vytvoření takzvaného města krátkých vzdáleností skrze investice do dopravy.
Na výzvu v rámci debaty reagoval například primátor Zdeněk Hřib (Piráti) a hovořil o nutnosti vytvoření patnáctiminutového města. Jedná se o představu, že by člověk měl mít vše potřebné v docházkové vzdálenosti čtvrt hodiny.
„Koncept patnáctiminutového města vnímám jako velice důležité téma. Je to něco, co může omezit celkovou poptávku po dopravě. Když se podíváme na jednotlivé městské části a nepočítali bychom celou Prahu dohromady, tak by například Praha 4 byla čtvrtým největším městem České republiky. Když se ale na ni zaměříte, tak to není tak, že by lidé měli všechno v 15 minutovém rozsahu. Snažíme se to změnit pomocí práce s daty,“ uvedl Hřib.
Jako nutnost pro zlepšení dopravní situace ve městě zmínil výstavbu tramvajového okruhu. „Co se týče investic do dopravy, tak se mohutně staví, investuje se, včera jsme zahájili Dvorecký most. Rozjednal jsem peníze z Evropské unie, konkrétně sedm miliard na tramvajové tratě, takže bude třeba také na tramvajový okruh, který bude stát zhruba 14 miliard. Takže získáme polovinu,“ vysvětlil primátor.
Rozvoj brownfieldů pomůže dopravě
Představitel koalice Spolu a starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS) uvedl, že je potřeba především zlepšit kvalitu bydlení. „Je úkolem všech městských částí a hlavně úkolem města moderovat debatu, protože město krátkých vzdáleností není jenom o ježdění autem či MHD, ale o komfortu bydlení, aby lidé zůstávali v místech, kde žijí,“ sdělil.
O rozvoji brownfieldů hovořil zase lídr kandidátky za pražské hnutí ANO Patrik Nacher. „Musíme se pustit do výstavby v brownfieldech a rozvojových oblastech a ukončit stavební uzávěry, čímž odhustíme dopravu. Dnes je to totiž tak, že se lidé stěhují těsně za Prahu, pak samozřejmě používají mnohem častěji automobily,“ vysvětlil poslanec.
Starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha sobě) připomněl, jakým způsobem vládnoucí koalice podle něj již město krátkých vzdáleností vytváří. „Stavby, na které jsme v koalici hrdí, metro D, mosty, tramvajově trati, jsou všechny ve prospěch města krátkých vzdáleností,“ uvedl.