
Pohled na třetí ročník Rock for People za účasti Toyoty
Ani 30. ročník festivalu Rock for People se neobešel bez spolupráce se společností Toyota. Ta již potřetí propůjčila po dobu konání populární kulturní akce flotilu vozů. „Letos šlo převážně o elektromobily,“ sdělil pro CNN Prima NEWS marketingový ředitel Michal Velička. Využití 25 aut se různilo: některá sloužila k přepravě VIP hostů, jiná pro technické zázemí. Přímo v areálu si pak návštěvníci mohli zblízka prohlédnout vozidlo C-HR v plug-in hybrid verzi. Tradičně pak na akci měli největší zastoupení mladí. „Nechtějí auta kupovat, ale užívat,“ podotkl Velička a přiblížil, jak bude vypadat budoucnost autoprůmyslu v České republice.
Rock for People patří mezi největší festivaly v České republice, přičemž letos slaví jubilejních 30 let. Připravila si u této příležitosti něco speciálního i Toyota, která je hlavním partnerem pro mobilitu?
Nekonala se žádná velká revoluce, spíše inovace toho, co jsme představili a měli již v minulém roce. Změnila se například nabídka nápojů v nealkoholickém baru, kdy zmizela nealkoholická vína a nahradila je nealko piva. V Toyota zóně – na níž jsme použili materiály z předchozího ročníku – letos návštěvníci mimo jiné našli zcela obrandované silent disco.
ČTĚTE TAKÉ: Zábava, relax a nealko drinky. Toyota zóna na Rock for People je místem, kde se lidé setkávají
U příležitosti narozeninového ročníku se organizátoři rozhodli významně navýšit kapacity, ty letos dosáhly 50 tisíc návštěvníků. Reagovali jste na tento fakt i v počtech Toyota vozidel?
Původně jsme byli domluveni na menším počtu kusů. Nakonec nás ale pořadatelé ještě na poslední chvíli požádali o dorovnání stavu s předchozím rokem. Jednalo se o 25 aut, a ačkoliv je počet víceméně stejný jako v předchozím ročníku, změnila se skladba vozů.
V jakém smyslu?
Měli jsme k dispozici dva druhy vozidel: osmimístné Proace Verso a osobní Toyota bZ4X, které sloužily pro VIP shuttle. V předchozím roce jsme měli mix různých aut, jezdil typ vozu Mirai, standardní hybridy i elektroauta. Letos však šlo v případě osobních vozů ryze o elektromobily.
Zmiňoval jste VIP shuttle. Jaké tedy bylo letos využití jednotlivých vozů?
V areálu se nacházely čistě dodávky, které sloužily pro technické zázemí a převážení věcí. Dále byla k dispozici zmiňovaná osmimístná auta, která tvořila největší část, a sloužila primárně pro převoz kapel a lidí spojených s kapelami a účinkujícími. A poté zde byla flotila čistě elektrických vozidel, která sloužila pro převoz VIP návštěvníků na ubytování v Hradci Králové a okolí.
Změna nastala nejen ve skladbě vozidel, ale také u vystaveného modelu. Proč jste pro letošní rok vyměnili Mirai za C-HR?
Ten důvod je docela jednoduchý – letos je to pro nás z hlediska prodejů stěžejní model. Proto jsme ho zde chtěli ukázat. Pořád je to relativně nový model, vystavenou plug-in hybridní verzi jsme uváděli loni na jaře. Plug-in je technologie, kterou nyní jedeme asi nejvíce. Důvod je spojen s limity, které automobilky musí plnit, a tyto plug-in hybridy jsou dle mého dobrý mezistupeň mezi elektrickým a standardním autem. Osobně tímto typem vozidla jezdím a myslím, že pro standardní použití je to to nejlepší, co může být.
Starší lidé stále chtějí auto vlastnit, u mladých jde o evidentní standardní způsob života: věci si půjčovat a platit měsíční poplatky nebo nájem.
Když se zastavíme u skladby návštěvníků festivalu Rock for People, tak se jedná zejména o mladé lidi. V čem jsou pro vás tito klienti specifičtí a čím se je snažíte zaujmout?
Pokud se budeme bavit o specifičnosti, tak je to způsob pořizování. Mladí nechtějí auta kupovat, ale užívat. To znamená, že si auta půjčují – ať už je to carsharing nebo jiné podobné služby. My nabízíme službu Kinto One, která primárně sloužila jako operativní leasing pro firmy. Dnes ale vidíme, že se k tomu více a více dostávají privátní zákazníci: a naprostá většina jsou mladí. Starší lidé stále chtějí auto vlastnit, u mladých jde o evidentní standardní způsob života, věci si půjčovat a platit měsíční poplatky nebo nájem.
Nastínil jste už jednu z cest, kterými by se klienti mohli ve velkém vydat. Pokud se však podíváme na směřování tuzemského autoprůmyslu, v čem vidíte budoucnost?
Ať se to lidem líbí, nebo ne, tak bude více a více elektrifikovaná. Takže směr je jasný. Pořád máme výhodu v tom, že technologií nabízíme více než konkurence ve smyslu, že zákazníci mají možnost si ještě stále vybrat víceméně ze všech pohonů, které jsou – včetně standardních motorů. Je pravda, že záleží i na tom, v jakém segmentu se pohybujeme. Někde už máme pouze hybridy, někde jenom elektrický pohon a tak dále. Ale určitě bude budoucnost v podobě elektrifikace, tomu asi už nikdo nezabrání. Vidíme to i v prodejích zmiňovaných plug-in hybridních aut, která se začínají vyrovnávat standardním hybridům.
A když se podíváme na infrastrukturu v České republice – vidíte posun například ve výstavbě dobíjejích stanic či obecně v tom, že by tuzemsko na elektrifikaci dostatečně reagovalo?
Počet dobíjecích stanic za posledních pár let výrazně vzrostl. Je ale pravda, že mezi velkými městy, městečky a vesnicemi je skutečně velký rozdíl. Jsem uživatel těchto modelů, a tak sám vím, že když plánuji cestu, musím se hodně koukat, zda budu mít možnost auto někde dobít. Máme toho ještě hodně před sebou, ale určitě se to postupně posouvá.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Nehod na elektrokolech přibývá, říká expertka. Uvedla nejčastější příčinu