Loňská sezona pro něj byla prakticky jen aklimatizační. Mick Schumacher – syn legendárního Michaela Schumachera – usedl do kokpitu monopostu týmu Haas a odbyl si premiérový ročník v F1. Nikdo mu nemohl vyčítat výsledky na chvostu pole, protože seděl v konkurenceneschopném voze. To letos neplatí, přesto stále čeká na premiérový bod kariéry. Chyby 23letého závodníka stojí stáj miliony a tlak veřejnosti sílí.
Schumacher se ocitl v nekomfortní pozici zvláště proto, že jeho týmový parťák Kevin Magnussen opakovaně ukázal, že s letošním vozem Haas s označením VF-22 se dají sbírat body. Kvůli tomu možná mladý Němec „tlačí na pilu“ až příliš a dopouští se zaváhání, která děsí všechny, kteří závod sledují.
Kolik zdraví musíme obětovat? Formule divoce poskakují, piloti se bojí nejen o krk
Sezonou 2022 vstoupila formule 1 do nové éry. Atraktivnější, soubojovější… a nechtěně také bolavější. Monoposty kvůli tomu prošly mnoha technickými úpravami. Fanoušci se sice více baví, ale piloti o to více také trpí. Především Carlos Sainz, jezdec stáje Ferrari, by rád rozjel debatu o tom, že čas strávený v kokpitu rozhodně není blahodárný a hrozí neblahé zdravotní důsledky.
Poslední děsivou nehodu měl minulý týden v Monaku. V deštivém závodě napřed lehce naboural do bariéry, přičemž si jen poškodil pneumatiku. Ale zanedlouho ve velké rychlosti dostal na úzké trati smyk a doslova rozbil svoji formuli vedví. Režie raději vybrala záběry, na kterých nebyl Schumacher a vůz vidět, nikdo nevěděl, zda pilot není vážně zraněn. Pak ale tichým hlasem do rádiové komunikace prohlásil: „Co se stalo?“
Všem samozřejmě spadl obrovský balvan ze srdce, ale na sociálních sítích se to už za chvíli jen hemžilo komentáři, které tvrdily, že Schumacher přidal k mnoha dosavadním chybám další. A také spekulovaly, zda nositel slavného jména vůbec má na formuli 1. Kritici se pomalu blíží do fáze, kdy nad ním zcela zlomí hůl.
Jezdec také přidělal vrásky vedení týmu Haas, protože oprava prakticky zničené formule podle odhadů vyšla na jeden milion dolarů. Přibližně stejnou částku musela americká stáj vynaložit i na rekonstrukci Schumacherova monopostu po bouračce v kvalifikaci v Saúdské Arábii, která rovněž na první pohled vyvolávala velký strach o závodníkovo zdraví. A přes 45 milionů korun rozhodně není zanedbatelná suma ani v bohatém světě „ef jedniček“. Dalo by se říct, že jde o týrání týmového rozpočtu.
Vettel Schumachera brání, strýc příliš ne
Že se na Schumachera valí kritika, vnímá i čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel, nyní pilot týmu Aston Martin. Schumacherův otec Michael pro něj byl mentorem při jeho začátcích v F1 a Vettel se mu to zpětně snaží splácet tím, že drží ochrannou ruku nad Mickem. Proto se při nelichotivých reakcích na výkony syna legendy snaží Mickovi poskytnout štít.
„Hlavně že je v pořádku,“ řekl po monacké Grand Prix k Schumacherovi. „Nepochybuji, že v sobě ukrývá více, než právě teď ukazuje. Ale myslím, že byste ho měli nechat na pokoji,“ vzkázal veřejnosti a novinářům.
Schumacherův syn děkoval. Co ochránilo jeho zdraví při děsivé nehodě v Džiddě?
Piloty formule 1 vyděsily během závodního víkendu Saúdské Arábii především dvě věci. Napřed raketový útok na zásobníky ropy firmy Aramco provedený jemenskými Hútíi, pak drtivý náraz Micka Schumachera v sobotní kvalifikaci. Komunita královny motorsportu se shoduje, že závodit ve městě Džidda je jeden velký omyl. Extrémně nebezpečná trať nepochroumala synovi legendy zdraví jen díky tomu, že při vývoji monopostů se stále více dbá na ochranu pilotů.
Daleko méně opatrný přístup prokázal Schumacherův strýc Ralf, někdejší závodník formule 1. „Zažil víkend, na který by nejraději zapomněl. Nejen že tím zničil celý závod, ale těžce poškozené auto má také rozpočtové důsledky pro tým,“ vrátil se k chybě v Monaku pro Sky Germany. „Doufám, že tým přijde s nějakými úpravami. Auto má dobrou rychlost, ale udržet tempo s ostatními je čím dál těžší. V každém případě se musí stát něco, co Mickovi usnadní život. A Mick se musí naučit, že takové chyby by se neměly stávat. O tom není pochyb,“ dodal.
Nejblíže byl Schumacher k premiérovému bodu – který by mu pomohl sejmout obrovskou zátěž ze zad – při Velké ceně Miami. Do konce závodu chybělo jen pár kol, Mick držel deváté místo. Jenže v jedné ze zatáček chtěl zuby nehty ubránit pozici, ačkoliv to prakticky nebylo možné. Paradoxně po srážce s kamarádem Vettelem poškodil vůz a kýženého cíle nedosáhl.
Zatím moc faktorů nenaznačuje, že by Schumacher měl v budoucnu navázat byť třeba jen na jeden ze sedmi titulů světového šampiona svého otce. Za velkého tlaku bojuje o to, aby v celkové klasifikaci neměl v kolonce „počet bodů“ zapsanou nulu. Stejně je na tom letos už jen Nicholas Latifi z Williamsu.