Už před více než měsícem vstřebával hořký fakt, že ve formuli 1 dojezdil. Jak sám říká, stále se s tím nevyrovnal. Ruský pilot Nikita Mazepin se spolu se svým otcem ocitli po začátku války na Ukrajině na sankčním seznamu Evropské unie, proto musel z týmu Haas odejít. A nezdá se, že by někomu chyběl. Za krátké působení v královně motorsportu si vysloužil zdrcující kritiku a výsměch.
Není žádným tajemstvím, že k proražení v motorsportu je potřeba hodně peněz. Zároveň by ale ruku v ruce s financemi měl mladý pilot disponovat zcela výjimečnými jezdeckými schopnostmi. Po nahlédnutí Nikity Mazepina do formule 1 mnozí pochybovali, že ruský jezdec druhou část splňoval.
Lídr formule 1 kuriózně okraden. Hodinky za sedm milionů mu zmizely při autogramiádě
Charles Leclerc zažívá zatím nejlepší sezonu ve formuli 1. Monopost Ferrari je vyladěný takřka dokonale, a i proto má mladý monacký pilot po třech závodech velký náskok v čele šampionátu. Navýšit ho může už o víkendu na domácím okruhu italské stáje, k pohodě mu ale nepomohl incident, který se před Grand Prix odehrál. Lídrovi seriálu při improvizované autogramiádě ukradl zloděj hodinky za sedm milionů.
V nižších seriálech GP3 Series a F2 nepatřil mezi nejhorší závodníky, ale zároveň proslul jako pilot, který se příliš nerozhlíží kolem sebe, jezdí celkem dost „nečistě“, a proto sbírá jednu penalizaci za druhou. Ani mimo trať si nevysloužil pověst ryzího profesionála. Například tím, že soupeře Calluma Ilotta dvakrát udeřil pěstí do oka a zanechal mu na obličeji monokl.
Přesto už na konci roku 2020 bylo jasné, že Mazepin míří do formule 1. Stáj Haas byla ve finanční nouzi, a tak zištně sáhla po často chybujícím Rusovi. Stál za ním totiž otec Dmitrij, známý ruský oligarcha šéfující mimo jiné společnosti Uralikali. A také poměrně blízký člověk Vladimira Putina. Tehdy – v časech před válkou na Ukrajině – to nebyl žádný problém. Až tedy na to, že Nikita ze sebe nemohl strhnout nálepku protekčního dítěte. Starší Mazepin totiž zajistil místo pro syna tím, že z Uralkali udělal hlavního sponzora Haasu a týmu údajně garantoval 20 milionů dolarů (přibližně 450 milionů korun) na sezonu. Projevilo se to i tak, že monoposty Haasu dostaly nátěr v barvách ruské trikolóry.
Pořád jsem se s tím nesmířil
Podle smlouvy měl Mazepin ve formuli 1 vydržet minimálně dva roky. Odjezdil ale pouze rok. Otazník nad jeho kariérou v elitním seriálu motorsportu visel od začátku konfliktu na Ukrajině. Mezinárodní automobilová federace mu nebránila jezdit dál, jen chtěla po všech ruských závodnicích jakýsi příslib neutrality. Na něj byl pilot narozený v Moskvě – byť nerad – ochotný přistoupit, ale stejně mu to nakonec nebylo nic platné.
Vazby Mazepinů na ruského prezidenta Putina byly neoddiskutovatelné. Třeba i proto, že pouhý den po zahájení invaze se Mazepin starší osobně s prezidentem setkal, aby prodiskutoval hrozící sankce Západu. Následně Evropská unie zařadila rodinu na sankční seznam a zabavila jí majetek za více než 3 miliardy. Haas si nechtěl špinit jméno, a tak se rozhodl pro radikální krok. Mazepina vyhodil a odstřihl se od peněz jeho otce.
Bude si muset Hamilton uříznout ucho? Nový ředitel závodu F1 vytáhl pravidlo o špercích
Poměrně nečekané zákulisní debaty provázely Velkou cenu Austrálie formule 1. Nový ředitel závodu Niels Wittich „vytáhl“ ze seznamu pravidel zaprášenou reguli, která říká, že piloti nesmí usednout do monopostu s náušnicemi, řetízky nebo piercingy. A to může být potenciální problém pro sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona.
„Pořád jsem se s tím nesmířil. I když vím, že bojovat teď asi nemá smysl,“ řekl před pár dny 23letý Nikita Mazepin. „Motorsportu se ale věnuji už 18 let a nemám v úmyslu ho opustit. Udržuji se v kondici a doufám, že se do formule 1 ještě vrátím. Pokud to nevyjde, budu zvažovat jiné možnosti. Zajímá mě například závodění v poušti. Dakar je možnost, stejně jako Silk Way Rally.“
Zdá se ale, že ani po utichnutí bojů nebude po Mazepinovi ve formuli 1 poptávka. Svými výkony na trati rozhodně nikomu nechybí, především ne šéfovi Haasu Güntheru Steinerovi.
Velmi rychle po premiéře ve formuli 1 byl Mazepin přejmenován na Mazespina. Může za to anglické slovo „spin“ – roztočit se. A to proto, že mladík dostával na trati velmi často nezaviněně takzvané hodiny. Například ve svém vůbec prvním závodě v F1 v Bahrajnu zvládl jen tři zatáčky, pak se ocitl ve smyku a už nedokázal dostat vůz zpět na asfalt. Podobným způsobem skončil pro Mazepina v roce 2021 závod předčasně mnohokrát.
Otec vyhrožoval
V tabulce loňského šampionátu figuroval po poslední Grand Prix ve Spojených arabských emirátech úplně na dně, vlastně ještě pod dnem dna. V seriálu jezdí 20 pilotů a jméno Mazepina se objevilo vedle číslovky 21. Polák Robert Kubica totiž ve formuli 1 zaskakoval na dva závody a během nich zvládl nashromáždit dva lepší výsledky než Mazepin za celou sezonu.
Stejně jako týmový parťák – také nováček – Mick Schumacher měl Mazepin k dispozici velmi špatný vůz. Ale s mizérií se evidentně daleko lépe popasovával syn legendárního Michaela Schumachera. Jak ukázal dokument z dílny Netflixu Drive to Survive, pokulhávání za kolegou ze stáje Mazepina pořádně trápilo.
Je to pravda? divili se piloti. Formule 1 míří do „města hříchu“, nejen Hamilton má obavy
Formule 1 má nový americký přírůstek. Popularita královny motorsportu v USA raketově roste, a proto Max Verstappen, Lewis Hamilton nebo Charles Leclerc zamíří do „města hříchu“ – Las Vegas. Monoposty budou už příští rok projíždět i po slavném bulváru Strip plném neonů, luxusních hotelů a kasin.
Myslel si, že mu tým hází klacky pod nohy a dělá vše pro to, aby z interního souboje vycházel lépe Schumacher. To samozřejmě nebyla pravda, Mazepina srážely jeho vlastní chyby, Němec dokázal obratněji vplout do formule 1. Oba řídili identický vůz s označením VF-21. Nikita našel zastání u svého otce, který si rovněž myslel, že Schumacher má výhodu. A vyhrožoval.
„Pokud se to nezmění, pošlu oficiální dopis s tím, že přestáváme financovat tým a končíme se závoděním. S penězi pak budete mít velký problém. Už není možné dál říkat ‚udělejme tohle, pojďme to zkusit, pojďme to zkusit ‘. Už jsme to zkoušeli několikrát. Vyměňte auta. Každý vidí, že někdo (Schumacher) má výhodu,“ říkal před štábem Netflixu Dmitrij Mazepin týmovému poradci Haasu Jesperu Carlsenovi.
Odchod Uralkali i s Mazepinem přišel až nedobrovolně letos na jaře. Momentálně tak chce ruská firma Uralkali od Haasu vrátit už zaplacených 12 milionů dolarů na tuto sezonu. Mimochodem, díky ruským penězům stáj vyvinula monopost na letošní ročník a vůz vypadá daleko konkurenceschopněji. Stáj odmítá údajný dluh uhradit, naopak chce zaplatit dalších 8,6 milionu z ušlého zisku. Argumentuje tím, že Mazepin poškodil reputaci týmu kvůli jeho spojení s Putinem.
Nadace pro utlačované sportovce
„Věřím, že neexistuje žádný právní důvod, který by týmu umožnil ukončit můj kontrakt. Nezasloužil jsem si to,“ měl jasno vyhozený muž. Fanoušci F1 ale nijak nesmutní. Naopak vítají, že volné místo vzal oblíbený Kevin Magnussen, který za Haas jezdil už dříve. V dosavadních třech závodech posbíral 12 bodů a patří mu průběžné deváté místo. Zcela jiná písnička, než kterou loni nabídl Mazepin. A týmový principál Steiner si může mnout ruce.
Mazepin mezitím přemýšlí o dočasném závodění v Rusku. A také se pustil do „dobročinnosti“. Založil nadaci na podporu politicky utlačovaným sportovcům.
Zatímco on sám stále nedokáže vstřebat zklamání z vynuceného odchodu, komunita formule 1 si na závody bez něj zvykla velmi rychle.