Ukáznění řidiči dělají starosti píseckým úřadům. Nový úsek D4 bude bez pokut ztrátový

Radary na novém úseku D4 již fungují.

Radary na nové dálnici D4 už fungují

Na nové dálnici D4 z Prahy do jihočeského Písku v týdnu začal fungovat systém vážení a úsekového měření rychlosti. Zatím ale hlásí samé ukázněné řidiče. To by však mohlo způsobit problémy, na provoz se totiž potřebuje ročně vybrat zhruba 6,5 milionu korun.

Ukáznění řidiči a od středečního spuštění ostrého provozu žádné pokuty. Co je dobrou zprávou pro policii, může způsobit velké problémy městskému úřadu v Písku, který má jako jedna ze dvou obcí s rozšířenou působností část agendy vybírání pokut na starosti.

ČTĚTE TAKÉ: O tomto pravidlu se často neučí ani v autoškolách. Expert poukázal na zajímavou situaci

„První propočty před více než rokem počítaly s tím, že minimálně dva úseky budou zprovozněné. Před koncem roku 2024 jsme z těch celkových osmi úseků, které měří v ORP (obec s rozšířenou působností, pozn. red.), dostali rozhodnutím pana ministra pouze na jeden,“ popsal pro CNN Prima NEWS místostarosta Písku Josef Soumar.

Úřad se teď obává, aby agenda nebyla ztrátová. Na provoz systému totiž potřebuje zhruba šest a půl milionu korun ročně. Ze dvou úseků měl příjem přibližně 15 milionů původně stačit. „Stát na nás přenáší povinnost vybírat pokuty z vysokorychlostního vážení a úsekového měření. Jsme připraveni kolegy, které na tuto agendu nabereme, propustit, ale máme tam pravidelné platby, které neeliminujeme,“ dodal Soumar.

„Vysokorychlostní váhy máme v každém směru jednu, a co se týče měření úseků, je v každém směru osm,“ přiblížila pro CNN Prima NEWS mluvčí Via Salis Daniela Pedret. Doplnila, že matice měření je náhodná, to znamená, že každý den se změní úsek, ve kterém se rychlost měří. Veškerá data získaná z operačního střediska se zasílají průběžně příslušným orgánům.

„Na to, že řidič kamionu překročil hmotnost, ho upozorní panel, ukáže se tam, o kolik tu hmotnost překročil, předem ho neupozorňujeme,“ dodala Pedret. Upozornění na měření rychlosti je na proměnném dopravním značení. Použité technologie v reálném čase, bez přerušení provozu, dokáží nejen zaznamenat celkovou hmotnost vozidla, ale také zatížení jednotlivých náprav a řadu dalších parametrů.

„Naše vysokorychlostní váha nám umožňuje měřit vozidla celkem v osmi kategoriích, od motocyklů po autobus, a data, respektive váhy, chodí s přesností na kilogramy,“ okomentoval pro CNN Prima NEWS manažer provozu a údržby Via Salis Operations Ondřej Vašek. To má především zamezit opotřebení dálnice přetíženými kamiony.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: České silnice ochromila ledovka. Po celé zemi komplikuje dopravu. Platí výstraha meteorologů

Tagy:
peníze radar doprava silnice Písek Dálnice D4 VIA SALIS produkty a služby ekonomika, obchod a finance Josef Soumar