Tvorba textů na určité téma je podle odborníků jedním z oborů nejvíce ohrožených příchodem umělé inteligence. Typickým případem žurnalistického útvaru založeného na faktech a zkušenostech je test nebo recenze určitého výrobku, v našem případě osobního automobilu. Pro názornost jsme zvolili vůz, který naším testem před nedávnem prošel a byla k němu tedy vytvořena klasická „lidská“ recenze. Jak si s tímtéž zadáním poradil imaginární odborník?
Umělá inteligence, v originále Artificial Intelligence (AI), je hitem letošního jara. Odborníci i laici vášnivě diskutují o tom, jaké změny může do života lidské společnosti přinést a někteří zahájení jejího masového užívání přirovnávají k převratným objevům, jakým byla svého času elektřina a později třeba internet. Průlom přišel se zpřístupněním nástroje ChatGPT společnosti OpenAI. V jeho dialogovém rozhraní se můžete zeptat prakticky na cokoliv a zadat jakékoliv pokyny, jejichž smysl lze promítnout do textového výstupu. Zkusili jsme to s testem běžného vozu Suzuki Swift. Výplod umělé inteligence najdete níže, původní test psaný člověkem pod tímto odkazem.
TEST: Suzuki Swift se čtyřkolkou je přírodním úkazem. Moc nejede, ale dostane se všude
Swift je po dlouhá léta základním stavebním kamenem značky Suzuki a jde také o hlavní důvod, proč si zákazníci v 80. letech všimli, že nejen motocykly je živ tento japonský výrobce. Současná generace rozhodně nepatří mezi nejprogresivnější malá auta na trhu, snad právě proto má ale věrnou skupinu zákazníků. My jsme vyzkoušeli obzvláště unikátní verzi s pohonem všech kol.
Všechno vím, všechno znám
Abychom se ujistili, že AI na daný úkol stačí, obrátili jsme se na ni v ChatGPT nejprve s obligátním dotazem: „Umíš napsat test auta?“
Odpověď: „Samozřejmě, mohu napsat test auta. Pokud byste mi poskytl konkrétní model, o kterém byste chtěl vědět více, rád bych pro vás napsal test. Test auta obvykle zahrnuje detailní popis vzhledu a designu vozu, výkonu a jízdních vlastností, interiéru, bezpečnostních funkcí, spotřeby paliva a dalších důležitých prvků. Test auta by měl poskytnout čtenářům přesnou představu o tom, jak se auto jezdí a jaké jsou jeho výhody a nevýhody.“
K TÉMATU: Vývoj umělé inteligence znepokojuje polovinu Čechů, ukázal výzkum. Pro pozastavení je i Musk
„Tak pojďme na to, napiš test Suzuki Swift AllGrip!“
Odpověď AI:
„Rád bych pro vás napsal test Suzuki Swift AllGrip. Jedná se o verzi Suzuky Swift, která je vybavena pohonem všech kol AllGrip, což zlepšuje trakci a stabilitu vozu ve špatných povětrnostních podmínkách. Podívejme se blíže na výkon, jízdní vlastnosti, interiér a další důležité prvky této verze.
Suzuki Swift 1.2 AllGrip Zdroj: Bart Běhal
Vzhled a design:
Suzuki Swift AllGrip má podobný vzhled jako standardní Swift, s elegantními a sportovními liniemi. Změny spočívají v lehce zvýšeném podvozku a větší světlé výšce, která umožňuje lépe se pohybovat v terénu. AllGrip verze má také charakteristickou výbavu, včetně stříbrných krytů zrcátek a nápisu AllGrip na zádi vozu. Celkově je design Suzuky Swift AllGrip elegantní a moderní, což ji odlišuje od konkurence.
Výkon a jízdní vlastnosti:
Suzuki Swift AllGrip je vybaven zážehovým čtyřválcem o objemu 1,2 litru s výkonem 66 kW a 120 Nm točivého momentu. Převodovka je k dispozici jako manuální nebo automatická. Pohon všech kol AllGrip umožňuje lepší trakci a stabilitu vozu v špatných povětrnostních podmínkách, což z něj dělá ideální volbu pro ty, kteří často jezdí v horších podmínkách. Ovladatelnost a řízení jsou stále přesné a agilní, ačkoli zvýšená světlá výška trochu snižuje stabilitu vozu v zatáčkách. Celkově je jízda Suzuky Swift AllGrip velmi pohodlná a zábavná, což z ní dělá skvělou volbu pro řidiče, kteří hledají pohodlný a bezpečný vůz.
Interiér:
Interiér Suzuky Swift AllGrip je stejně moderní a ergonomický jako standardní Swift. Sedadla jsou pohodlná a nabízejí dostatek podpory. Ovládací prvky jsou přehledné a dobře čitelné, ačkoli infotainmentový systém může být trochu pomalý. AllGrip verze má také několik charakteristických prvků, včetně nových koberců a výškově nastavitelného sedadla řidiče. V interiéru je dostatek úložného prostoru pro drobné věci, jako jsou mobilní telefony, klíče a další věci.“
Sedadla Suzuki považuje AI za pohodlná. Není tomu tak. Zdroj: Bart Běhal
Umí najít i zápory
Potud výplod AI. Krátkou recenzí jsme se ale nechtěli nechat odbýt a kladli i doplňující dotazy, například: „Má Suzuki Swift nějaké chyby?“
AI: „Jako každé auto, i Suzuki Swift může mít některé chyby a nedostatky, které by mohly potenciální zákazníky odradit. Zde jsou některé z možných chyb, na které byste si při nákupu Suzuky Swift měli dát pozor:
Hlučnost: Někteří majitelé Suzuky Swift si stěžují na hlučnost vozu při jízdě na dálnici nebo při vyšších rychlostech.
Tvrdost podvozku: V některých modelech může být podvozek Suzuky Swift tvrdší než u konkurenčních vozů, což může způsobovat nepohodlí pro posádku.
Omezený prostor pro cestující na zadních sedadlech: Suzuki Swift je menší vůz a někteří majitelé si stěžují na omezený prostor pro cestující na zadních sedadlech, zejména pro cestující s větší postavou.
Kvalita materiálů interiéru: Někteří majitelé si stěžují na kvalitu materiálů použitých v interiéru Suzuky Swift, které se mohou zdát levné a nepříjemné na dotek.
Nejnovější technologie: Suzuki Swift může zaostávat za konkurenčními vozy v oblasti nejnovějších technologií a výbavy, jako jsou například asistenční systémy řidiče nebo velký displej infotainmentového systému.
Je důležité si uvědomit, že tyto chyby nejsou všemi majiteli vždy považovány za problém. Mnoho majitelů Suzuky Swift si pochvaluje výkon, spolehlivost a jízdní vlastnosti vozu. Je proto důležité zvážit individuální potřeby a preference při výběru vozidla.“
Škoda Fabia je jedním z nejběžnějších aut na českých silnicích. Zdroj: Bart Běhal
Poradí s výběrem
Další otázka CNN Prima NEWS: „Je lepší koupit Škodu Fabia, nebo Suzuki Swift?“
Odpověď AI: „Škoda Fabia je prostornější a nabízí více místa pro cestující a zavazadla. V interiéru má kvalitnější materiály a vybavení a je také vybavena nejnovějšími technologiemi, jako jsou například asistenční systémy řidiče a výkonný infotainmentový systém. Fabia má také lepší palubní spotřebu a nižší emise CO2 než Suzuki Swift.
Na druhé straně je Suzuki Swift menší a ovladatelnější, což znamená, že je snazší se s ním pohybovat v městském provozu a parkovat. Swift má také dobré jízdní vlastnosti a sportovní vzhled. V porovnání s Fabií je Suzuki Swift většinou cenově dostupnější.
V konečném důsledku je důležité zvážit individuální preference, jako jsou preferované jízdní vlastnosti, prostor pro posádku a zavazadla, technologie a cenová dostupnost. Pokud preferujete prostornější auto s lepší výbavou a moderními technologiemi, může být Škoda Fabia pro vás tou správnou volbou. Pokud hledáte menší a sportovnější auto, které je cenově dostupné a má dobré jízdní vlastnosti, pak by Suzuki Swift mohl být tou správnou volbou pro vás.“
Suzuki Swift je podle AI doporučením hodným vozem pro nenáročné řidiče hledající jistotu. Zdroj: Bart Běhal
Suzuki Swift je podle AI doporučením hodným vozem pro nenáročné řidiče hledající jistotu. Zdroj: Bart Běhal
Průměrnou recenzi zvládne, originalitu a názor ale nečekejte
Velkým plusem umělé inteligence je okamžitý přístup k nekonečnému množství dat s informacemi o daném předmětu zájmu, což se pozitivně projevilo i ve výše uvedeném testu auta. AI až na drobné nedostatky jako některé gramatické a stylistické chyby nebo některé nuance ve výbavě vozu dokázala vcelku komplexně popsat důležité charakteristiky modelu a podat je čtenářsky přijatelnou formou. Lze si ji tedy představit jako klasický vyhledávač typu google, který však dokáže z nekonečna výsledků vyhledávání vysyntetizovat vcelku srozumitelný text.
Hlavním kouzlem lidského vkladu do textů jsou však originální myšlenky a především subjektivní názorová hodnocení, kterými AI zatím vládnout nedokáže. Texty od ChatGPT tedy z velké části splňují zadání, ale jsou poměrně prosté a ničím nevybočují z průměru nebo podprůměru. Průměrné a strojově psané recenze bez vlastní tvůrčí invence AI nahradit dokáže, ba je někdy svou přehledností a strukturovaností i předčí. Kvalifikované odpovědi podané originálním úhlem pohledu je ale stále potřeba hledat u autorů z masa a kostí.