INTERVIEW, Martin Peleška - 18.6. v 17:30
Česká republika zažívá asi nejslabší prodeje aut od dob druhé světové války. Právě koronavirová krize z velké části ovlivnila to, jak se nyní budou automobilový průmysl a trh vyvíjet. Podle Martina Pelešky, ředitele zastoupení dvou automobilových značek v ČR, je právě nyní nejvhodnější doba k nákupu vozidel. „Zdražování můžeme očekávat na přelomu srpna a září, a to minimálně o dvě procenta,“ uvedl Peleška v pořadu Interview.
Zdražení se dá čekat především u menších a levnějších automobilů. „Aktuální propady na trhu jsou v porovnání s loňským rokem na 30 procentech. Pokud se nám tento propad podaří udržet, tak to můžeme považovat za úspěch,“ přiznal v pořadu Interview Martin Peleška.
Hlavní příčinou, proč automobilová ekonomika nyní stagnuje, je především slabé odhodlání budoucích zákazníků. „Jak privátní, tak firemní zákazníci zvažují, zda chtějí v aktuální situaci investovat peníze do aut. Už nyní máme signály, kdy zákazníci zjišťují, jaká je momentální situace a poměřují cenovou nabídku s tím, co mohou očekávat,“ řekl ředitel automobilek Toyota a Lexus.
Prodloužená „technická“ platí i v zahraničí. Auto ale nesmí být v dezolátním stavu
Pokud vám propadla technická kontrola u vašeho auta, nemusíte se bát pokuty. Ministerstvo dopravy prodloužilo její platnost o sedm měsíců. Tedy pouze v případech, kdy původní oprávnění mělo skončit mezi 1. únorem a 31. srpnem letošního roku.
Podle evropské zprávy se v Evropské Unii za duben a květen 2020 prodalo o 300 tisíc aut více. Peleška ale připomíná, že statistiky pracují s auty nyní registrovanými, nikoli za dané období prodanými.
„Tyto automobily byly prodány někdy v minulosti, a během období uzamčení nebyly dodávány. Takže se jedná o auta, která jsou až nyní dodávána zákazníkům a nyní jsou registrována. Proto bychom se měli soustředit spíše na to, jaká je poptávka v těchto dnech,“ pokračoval Peleška.
Česká republika má extrémně starý vozový park. Stáří vozidel je v průměru kolem 15 let. Proto by dávalo smysl, kdyby bylo zavedeno takzvané šrotovné, díky kterému by lidé dostali podporu v tom, aby se starých vozidel zbavili. „Sice by to smysl dávalo, ale není to otázka jednorázového šrotovného, ale jde o systematický postup jak nastavit obchod s ojetými vozy, novými vozy a tak dále,“ popsal situaci Peleška.