Emisní norma Euro 7 má být mezikrokem před zavedením zcela bezemisních aut v roce 2035. Nový předpis se zaměřuje na emise oxidu dusného, pod drobnohledem ale budou odpadní látky z pneumatik či brzd. Návrh Evropské komise musí ještě projít schvalovacím procesem.
Evropská komise ve čtvrtek zveřejnila podobu plánované emisní normy Euro 7. Benzinová a naftová auta jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Pokud návrh schválí členské státy a Evropský parlament, měla by pravidla pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později. Automobilky považují plánované zavedení Eura 7 za zbytečné.
Spalovací motory nemůžeme zahodit bez nabíjecí infrastruktury, zní z autoprůmyslu
Konec spalovacích motorů musí jít v ruku v ruce s rychlým rozvojem dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Sdružení automobilového průmyslu (SAP) varuje před negativními následky pro domácí průmysl v případě, že nebudou vytvořeny podmínky pro širokou dostupnost elektromobilů a jejich bezproblémový provoz.
Nivelizace nafty s benzinem a bič na náklaďáky
Státy EU vedené českým předsednictvím se koncem října shodly s europoslanci na pravidlech, která od roku 2035 prakticky znemožní prodej nových aut s klasickými spalovacími motory. Podle komise je však pravděpodobné, že se ještě do poloviny století bude po evropských silnicích pohybovat pětina benzinových a dieselových aut a až polovina nákladních vozů se spalovacím motorem. Proto chce komise dál zpřísnit současná emisní pravidla.
„Kromě toho, že monitorujeme a podporujeme elektrifikaci vozového parku, chceme omezit také emise, které zhoršují znečištění vzduchu a ohrožují naše zdraví,“ prohlásil eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton, který návrh normy prezentoval. Oxidy dusíku a pevné částice z automobilové dopravy v ovzduší podle něj způsobují v zemích EU více než 70 000 předčasných úmrtí ročně, nový emisní standard by měl tyto počty snížit.
Ve srovnání se současnou normou se nemají změnit požadavky týkající se emisí oxidů dusíku u benzinových aut, která budou mít nadále povoleno 60 miligramů na kilometr. Tato úroveň začne nově platit i pro diesely, které podle standardu Euro 6 mohou vypouštět 80 miligramů na kilometr. Zpřísnit by se měly také normy pro nákladní automobily.
Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou Euro 6D by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.
Auta brzy závratně zdraží. Cena může vyletět až o 120 tisíc korun, říká bývalý šéf Škody
Trh s novými auty se už řadu měsíců svíjí v obrovských křečích. Chybí díly, zákazníci čekají na vyřízení objednávky mnohem déle než před pár lety a ceny neustále rostou. Nejen kvůli inflaci, ale také kvůli zavádění nových norem týkajících se mimo jiné výfukových plynů. Bývalý šéf Škody a nynější předseda představenstva Volkswagenu Thomas Schäfer očekává zdražení nových aut o tři až pět tisíc euro, tedy zhruba 73 až 123 tisíc korun.
Také brzdy a pneumatiky
Euro 7 také zdvojnásobí počet najetých kilometrů a stáří auta, do nichž bude plnění emisního standardu vyžadováno. Nově půjde o 200 000 kilometrů a deset let užívání vozu. Rozšíří se i spektrum teplot, v nichž bude muset auto normu plnit.
Poprvé navrhuje komise stanovit i limity pro pevné částice produkované brzdami a mikroplasty, které se uvolňují z pneumatik. Chce rovněž, aby měla auta čidla umožňující kdykoli emise zkontrolovat.
Unijní exekutiva předložila návrh více než rok po původně očekávaném termínu. Podle svých činitelů v něm chtěla zohlednit situaci automobilek čelících složité ekonomické situaci a nutnosti přejít na elektromobilitu. Podle Bretona nebudou muset kvůli normě vyvíjet žádné nové technologie a vystačí s důslednějším využitím těch dosavadních. Komise odhaduje, že pořizovací náklady nového auta by se po zavedení nových standardů měly zvýšit o 90 až 150 eur (2 200 až 3 700 korun).
Hlasitá kritika
„Snažili jsme se jako předsednická země o to, aby se podařilo co nejvíce tuto emisní normu změkčit,“ řekl webu Autosalon.tv ministr dopravy Martin Kupka. Samy automobilky by ale žádné Euro 7 nejraději neměli.
„Autoprůmysl nepotřebuje Euro 7, protože to bude znamenat akorát čerpání zdrojů, které bychom měli utrácet za elektrifikaci,“ řekl generální ředitel koncernu Stellantis Carlos Tavares na nedávném autosalonu v Paříži a dodal: „Proč plýtvat omezenými zdroji na tak krátké období? Průmysl to nepotřebuje a je to kontraproduktivní,“ dodal.
„Pokud přijde Euro 7 tak, jak se o něm mluví, bude to znamenat, že Fabia zdraží nejméně o 6 000 eur (asi 150 tisíc korun),“ řekl už před rokem Thomas Schäfer, bývalý šéf české automobilky Škoda.
„Všichni kráčíme mílovými kroky směrem k elektrifikaci. Takže zavést na konci desetiletí Euro 7 je směšné, protože na to, abychom normu splnili, musíme vynaložit mnoho peněz, které bychom jinak mohli investovat do elektrifikace,“ upozornil.