Nová auta se stanou pro širokou veřejnost nedostupnými. Obává se o to Carlos Tavares, generální ředitel velké automobilové skupiny Stellantis, která zahrnuje Alfu Romeo, Citroën, Opel, Peugeot, Fiat a Jeep. Varuje, že je to z velké části kvůli „šíleně přísným pravidlům Evropské unie“.
„Hrozí, že se osobní mobilita stane luxusem, a to by se nemělo stávat. Kdybych teď kupoval auto, vzbouřil bych se,“ varuje Tavares v rozhovoru pro nizozemský magazín AD. EU se totiž nakonec rozhodla, že nejpozději od roku 2035 musí být nová auta bez výfukových plynů. V praxi to znamená, že automobilový průmysl musí vyrábět všechny své modely na elektrický pohon vražedným tempem. „Ta operace stojí extrémně velké množství peněz a zákazník to určitě pocítí,“ říká otevřeně jeden z kapitánů světového autoprůmyslu.
Evropská komise zveřejnila finální návrh emisní normy Euro 7. Nepůjde jen o motory
Emisní norma Euro 7 má být mezikrokem před zavedením zcela bezemisních aut v roce 2035. Nový předpis se zaměřuje na emise oxidu dusného, pod drobnohledem ale budou odpadní látky z pneumatik či brzd. Návrh Evropské komise musí ještě projít schvalovacím procesem.
EU proti vlastním občanům
Čtyřiašedesátiletý Portugalec si, pokud jde o chystané kroky evropských politiků na poli automobilové dopravy, bere čím dál méně servítků. Rostoucí ceny aut přímo spojuje s regulačním tlakem z Evropské unie.
„Tato opatření navrhují politici, kteří by měli chránit zájmy svých voličů, tedy i právo na individuální automobilovou dopravu. Místo toho vymýšlejí spoustu pravidel, která ztěžují život obyčejným, tvrdě pracujícím Evropanům. Jako voliče mě to znepokojuje a rád bych se zeptal svých zvolených zástupců, jak důležitá je podle nich moje osobní svoboda pohybu,“ říká.
Současná politika prý nemá mnoho společného s klimatickými cíli, je hlavně touhou politiků změnit náš způsob života. „Zdá se, jako by se EU snažila dostat normálního muže nebo ženu z auta. Pravidla omezují občany v jejich svobodě, v možnosti jít, kam a kdy chceme. A to musí přestat, protože ta svoboda pohybu je jedním z nezadatelných lidských práv,“ řekl.
Malá auta se sice stále vyrábí, už teď ale stojí bezmála dvakrát tolik, co jejich předchůdci. Zdroj: Se svolením společnosti Toyota
Malá auta se sice stále vyrábí, už teď ale stojí bezmála dvakrát tolik, co jejich předchůdci. Zdroj: Se svolením společnosti Toyota
Mizí levná auta
Kvůli přísnějším požadavkům, které EU na auta klade v oblasti bezpečnosti, spotřeby paliva a emisí škodlivých látek, prodávají firmy jako Stellantis méně aut.
Tavares, veterán automobilového světa, se svými 41 lety zkušeností poukazuje na to, že automobilky musí v posledních letech do svých aut implementovat stále více ekologických technologií a bezpečnostních systémů. Výsledkem je, že skutečně dostupná nová auta již prakticky vymizela. I ty nejmenší modely jako Mitsubishi Space Star nebo Toyota Aygo X stojí někdy dvakrát tolik než jejich předchůdci.
Značky koncernu Stellantis Peugeot, Opel a Citroën už vyřadily ze svých ceníků populární minimodely 108, Karl a C1, zatímco konkurenti Volkswagen, Seat a Škoda udělali totéž s modely Up, Mia a Citigo. Důvod je jednoduchý – prodělávali by na jejich výrobě a za vyšší cenu by je nikdo nekupoval.
Šéf Škody Schäfer: Emisní norma Euro 7 zdraží Fabii nejméně o 150 tisíc korun
Sotva se oficiálně objevila nová a v dnešní době pohříchu zcela neelektrická nová generace Škody Fabia, už se na boleslavském nebi zjevují první mračna, která nevěstí nic dobrého pro její středně vzdálenou budoucnost. Své obavy přiznal šéf české automobilky Thomas Schäfer nebývale otevřeně britskému magazínu Auto Express.
Euro 7 nedává smysl
Carlos Tavares se na dosavadní vývoj dívá skepticky. „Průměrný kupující jakéhokoliv auta nemůže bez problémů přejít na elektrické, protože tato auta jsou často stále příliš drahá a infrastruktura je nedostatečná. Čeká nás ještě hodně práce, abychom dostali cenu elektromobilů na stejnou úroveň jako auta se spalovacím motorem. Ale v Bruselu se zdají být vůči této realitě hluší a slepí,“ uvedl.
Šéf Stellantisu proto prosazuje plynulejší přechod na bezemisní jízdu, při které politici neztratí ze zřetele peněženky motoristů ze střední třídy. Myslí si například, že budoucí emisní norma Euro 7, jejíž návrh nyní Evropská komise poslala do Evropského parlamentu, by měla „okamžitě jít do koše“. „Proč byste nutili automobilky, aby dávaly drahé technologie do aut, která šetří jen trochu paliva, když už o pár let později ta auta nesmíme prodávat kvůli zákazu spalovacích motorů?“ táže se Tavares.
Čínské nebezpečí
Portugalec také varuje před prudkým nárůstem čínské konkurence pro evropské výrobce. Tamní dravé automobilky se totiž současné evropské politiky chystají obratně využít pro mohutnou expanzi na starý kontinent.
Obří čínský koncern BYD (Build Your Dreams) je už dnes největším výrobcem elektrických vozidel na světě a nyní zamířil také do Evropy. Modely Atto 3, Han a Tang jsou přímými konkurenty vozů Stellantisu.
Generální ředitel proto prosazuje přísnější pravidla pro čínské automobilové značky, které chtějí vstoupit na unijní trhy: „Myslím, že by měly mít stejné podmínky pro přijetí na náš trh, jaké máme my, abychom byli schopni dodávat auta do Číny. Momentálně tomu tak není.“
Tavares si také myslí, že by nebylo moudré, aby EU otevřela své brány Číňanům dokořán. „Neměli bychom chtít, aby čínský průmysl nejprve dostal evropské výrobce na kolena, a až toho docílí, začal zvyšovat ceny. Pokud získají příliš velký podíl na trhu, mohlo by to mít katastrofální důsledky pro evropské výrobce automobilů, dělníky v našich továrnách, ale také pro zákazníky v EU. Musíme to brát velmi vážně,“ uzavírá šéf Stellantisu.