Tak jako lidé potřebují odborníky pro svou tělesnou schránku, benzínoví a dieseloví miláčci vyžadují svého specifického lékaře. Profese automechanika jde ruku v ruce s láskou k motorům a technice vůbec. S nevídanou lehkostí dokážou zkrotit koně pod kapotou a poladit motor tak, že přede jako koťátko. Automobily i motorky se staly nedílnou součástí našich životů. Jejich bezchybný chod mají ve svých rukách právě tito odborníci. Díky jejich odborné a precizní péči se stalo cestování vášní mnoha lidí. Kouzlo dobrodružství, nespoutaná jízda a vítr ve vlasech jsou naprosto nenahraditelným zážitkem.
Automechanik se zlatýma rukama
Petr Pučík je mladý muž, který se zamiloval do rychlé a nespoutané jízdy. Vždy ho přitahovala auta, motorky, trucky a vlastně technika kompletně. Je naprosto okouzlen přesností, dokonalostí a funkčností strojů, které v něm vyvolávají zvědavost po jejich bezchybném chodu. V době, kdy se mladí lidé teprve rozhodují, kam povede jejich životní cesta a jaké povolání bude pro ně to pravě, měl Petr naprosto jasno. Práce automechanika byla pro něj jasnou a zcela jedinou volbou.
Petr již od dětství žil mezi automobily. Jeho otec vlastnil nákladní autodopravu a mohl se pochlubit nejrůznějšími zajímavými kousky. Vlastnil americká i německá auta. Svět motorů a vůně benzínu provázely malého Péťu každodenním životem.
Krátce po vyučení si Petr Pučík zpestřil svou životní cestu a živil se jako řidič kamionu. Láska k řemeslu však byla silnější. Jeho kroky opět zamířily do dílny. Podnikání v tomto oboru nebylo právě šťastným rozhodnutím, ale netrvalo dlouho a šikovný automechanik nalezl zázemí v nedaleké dílně. Opravují se zde automobily nejrůznějších značek, přičemž nezáleží na stáří vozidla. Petr je šikovný, precizní a velice pečlivý odborník, který se v servisu věnuje jak běžné údržbě, tak i nejrůznějším opravám jako např. motorům či mechanickým převodovkám. Samozřejmostí jsou také sezónní opravy. V podzimních měsících se Petr věnuje přezouvání a vyvažování kol nejrůznějších typů motorových vozidel.
Petr Pučík si velmi oblíbil historická americká vozidla. Společně s částečnou renovací na nich provádí i nejrůznější opravy. Práce má opravdu mnoho a stereotypem netrpí.
Pro automechanika jsou výhrou nejen jeho šikovné ruce, zodpovědnost a pečlivost, neméně důležité však je používat při své práci hlavu. Projevená závada nemusí nutné znamenat výměnu určitého dílu, avšak díky návaznosti a propojenosti jednotlivých součástí může napovídat, že daný problém tkví zcela někde jinde. V současné moderní době se při práci v dílně, k vyhodnocování problémů, často používá nejmodernější technika včetně počítače či multimetru.
Petr je plnohodnotným nástupcem majitele dílny, ve které tráví i převážnou většinu svého volného času. Díky své flexibilitě a kreativnosti se stal nedílnou součástí dílny a oporou svého mistra. Jeho maximální pracovní nasazení zaručuje, že se na něj může vždy spolehnout.
Převážnou většinu naplánovaných úkonů provádí Petr na hlavní dílně. Patří k nim např. pravidelné plánované prohlídky či výměna motorového oleje. Pravidelná prohlídka vždy započne převzetím automobilu od zákazníka. Petr vždy svěřený majetek připraví tak, že sedadlo i volant obalí ochrannou fólií, aby tato místa při nasednutí neznečistil. Za pomoci heveru si zvedne auto do potřebné pracovní polohy a pouští se do důkladné prohlídky podvozkové části, kde zkontroluje součásti řízení a nápravu. Podvozek automobilu vyžaduje pečlivou prohlídku. Petr zde vždy věnuje pozornost vůli na čepelích řízení, na spodních čepech a ložiskách.
Vizuální kontrolu vyžaduje také výfuk. Právě zde velice často dochází k netěsnostem nebo dokonce korozi. V dalším kroku přechází Petr ke kontrole brzd. Všechna čtyři kola motorového miláčka sundá a přeměří tloušťku brzdových destiček i kotoučů. Ve chvíli, kdy má všechny tyto úkony hotové a vše je v nejlepším pořádku, přejde k výměně motorového oleje. V prvním kroku je důležité povolit výpustný šroub. Tento šroub se ukrývá na olejové vaně, která má své místo při spodní části motoru. Vyjetý motorový olej vypustí Petr do sběrné nádoby, odkud se následně ekologicky likviduje. Poté vloží zcela nové těsnění a vrátí šroub na jeho původní místo.
Nyní již nastává chvíle, kdy Petr může s klidným svědomím spustit auto na zem. Vše je samozřejmě prováděno za pomoci heveru. V prostoru pod kapotou, kde na nás vzhlíží motor, musí tento automechanik povolit víko olejového filtru. Těsnění namaže vazelínou a vloží zcela nový filtr. V posledním kroku nastává nalití nového motorového oleje. Zkontroluje, zda je hladina oleje v normě a provede podrobný záznam o výměně oleje. Potřebný štítek se většinou připevňuje pod kapotu. Každý z nás si pak může spolehlivě zkontrolovat, kdy by měla být provedena další potřebná výměna motorového oleje. Automobil tedy prošel nezbytnou lékařskou prohlídkou a Petr, jako ošetřující lékař našeho benzínem vonícího miláčka jen nastaví v palubním počítači servisní interval. Tímto krokem pravidelná kontrola končí a zákazník se může těšit na spousty dalších kilometrů na palubě svého korábu silnic.
Petr Pučík je pracovitý, pečlivý a velice vnímavý řemeslník, který si je vědom posunu se sféře automobilového průmyslu. Stále více přibývá softwarové a elektrikářské práce, avšak budoucnost automechaniků tím nekončí. Naopak se z nich stávají stále větší odborníci. Nadcházející doba přispívá alternativním pohonům. Petr je na tuto výzvu připraven. Nové technologie představují stále nové výzvy, což Petr vítá. Svého řemesla se nehodlá vzdát. Životní cestu vidí zcela zřetelně. Stále se chce věnovat opravám automobilů a je otevřen k získávání nových zkušeností a přijímání zajímavých výzev.