Nekula by se měl omluvit ne obchodům, ale zákazníkům. Je to slabý ministr, řekl politolog

Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL)

Kdo zdražil potraviny

Nekula by se měl omluvit hlavně zákazníkům, uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS politolog Jan Kubáček. Antimonopolní úřad totiž v úterý zveřejnil zprávu, že se na trhu s potravinami neděje nic nekalého. Přitom ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) už více než rok útočí na supermarkety, že právě ony mohou za drahé potraviny. Zástupci obchodů po něm teď požadují omluvu.

Ne obchodníkům, ale zejména zákazníkům by se měl podle politologa Kubáčka Nekula omluvit. A to konkrétně za to, že téma cen potravin začal řešit tak pozdě.

ČTĚTE TAKÉ: Farský kritizoval vládní balíček: Nulové daně na knihy a víno nemají logiku, vydělají dovozci

„Antimonopolní úřad potvrdil, co si mnozí myslíme, tedy že naše podmínky jsou neudržitelné v tom, že většinu strategických surovin a potravin ovládá pár výhradních klíčových hráčů, jinými slovy to je oligopol,“ uvedl Kubáček.

Politolog vycházel z úterních dat Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ta konstatovala, že největší nárůst marží zaznamenal u zemědělců a nikoli obchodníků, které obviňoval ministr zemědělství.

„Největší nárůst marží je v prvovýrobě, je to logické, protože pokud chcete něco vyrobit ke zpracování a následně prodat v maloobchodě, tak logicky musí vzniknout, někdo musí posekat pšenici, podojit krávu,“ řekl pro CNN Prima NEWS předseda ÚOHS Petr Mlsna.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza teď po Nekulovi jménem obchodníků žádá omluvu za to, že proti nim rozjel „nenávistnou kampaň“. Ministr ale nic takového nechystá. „Nebudu se panu Prouzovi ani obchodníkům omlouvat,“ uvedl.

Mezitím zástupci obchodů jsou o viníkovi drahoty stále přesvědčeni. Prouza za ně označil takzvané „agrobarony“. Předseda Zemědělského svazu Martin Pýcha to má ale za lživou kampaň proti zemědělcům.

„Pevně věřím, že si z tohoto případu odnese Nekula ponaučení. Je jedním z nejslabších členů vlády, ale má krytí lidovců. Pokud ale bude držet téma spotřebitelství a dohledu nad cenami, tak také získá potenciál alespoň před zákazníky vyrůst,“ dodal politolog.

Tagy: