Kvůli pandemii můžeme očekávat zdražování (zdroj: CNN Prima NEWS)
Ceny letí nahoru. Už loni rostly nejrychleji za posledních devět let. Zdražování se týká například chleba, šunky, ovoce, zeleniny, ale i alkoholu nebo cigaret. Existují položky, kde bychom se mohli naopak dočkat zlevnění?
Bochník chleba stál loni něco málo přes šestadvacet korun. Letos už cena sprintuje k osmadvaceti korunám. Kilo šunky poskočilo o pětikorunu. „Nelíbí se mi to. Nikomu se to nelíbí, ale co můžete dělat? Najíst se musíte,“ sdělila jedna z dotázaných. „Je to všechno dražší a jsme důchodci,“ dodal další.
Ceny letí nahoru. Už loni rostly nejrychleji za posledních devět let. (ilustrační foto) Zdroj: Piqsels.com
Ceny letí nahoru. Už loni rostly nejrychleji za posledních devět let. (ilustrační foto) Zdroj: Piqsels.com
Úplně nejvíc loni zdražovaly položky označitelné za neřesti. Alkohol a tabák se staly šampiony kvůli vyšší spotřební dani. A letos? Dál bude zdražovat pivo a některé potraviny. „Vidíme, že kvůli vysokým cenám obilí začne zdražovat mouka, a to se potom promítne do pekárenských výrobků,“ vysvětlil ekonom Štěpán Křeček.
Škoda zastavila nábor nových pracovníků. Do roku 2023 má propustit až 3000 lidí
Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Píše o tom ve svém nejnovějším vydání týdeník Škodovácký odborář.
„Pandemie narušila vztahy mezi dodavateli a odběrateli. Celá řada zboží byla nedostatková, čehož obchodníci využili a zvedli ceny,“ dodal Křeček. Na druhou stranu by mohla zlevňovat obuv a také oblečení, protože obchodníci mají plné sklady.
Květák je rekordmanem
Ceny se zvedly například také u ovoce a zeleniny. K největším skokanům patřil květák, vyskočil z průměrných sedmatřiceti na osmapadesát korun.
A další formou zdražování je menší balení za stejnou cenu. Zatímco před třemi lety vážilo jedno balení oblíbené čokoládové tyčinky sto gramů, nyní už má jen 90. Společnost to vysvětluje nákladnější výrobou a vylepšenou recepturou. „Měli jsme dvě možnosti. Zdražit, anebo změnit gramáž,“ uvedl manažer komunikace Robert Kičina
Podle ekonomů se letos dalšímu růstu cen určitě nevyhneme. V průměru by to mělo být o 2,5 procenta.