Odbornice vysvětluje: Logopedie je více než náprava výslovnosti. Kdy vyhledat experta?

Většina rodičů vyhledává pomoc klinického logopeda pro své děti až před jejich nástupem do první třídy, zejména pokud mají potíže s výslovností hlásek „R“ a „Ř“. Pod pojmem logopedie se však skrývá mnohem více než jen napravování výslovnosti. Jedná se o rozmanitý obor, jehož pojetí může být velmi širokospektré. Kdy je vhodné obrátit se na logopeda? A proč je třeba přistupovat k rozvoji řeči holisticky? Odpovídá speciální pedagožka Lucie Bajgerová.

Vyhledat logopeda může rodič s dítětem už od raného věku. S nejmenšími se pracuje preventivně, kdy se podporuje správný vývoj řeči. Co tedy klinický logoped dělá s miminkem, které ještě nemluví?

ČTĚTE TAKÉ: Děláte pro dítě to nejlepší, ale výchova drhne? Zaměřte se na typ osobnosti, radí psycholožka

„Může mít na starosti například posouzení podjazykové uzdičky. Tato ‚blanka‘ pod jazykem může být občas příliš pevná nebo krátká. V takových případech může způsobovat potíže s kojením a později vést k problémům s výslovností některých hlásek a dalším komplikacím. To je jen jeden z mnoha úkolů, které kliničtí logopedové zvládají,“ vysvětlila Bajgerová mimo jiné působící jako logopedická preventistka pro neziskovou organizaci Sto skupin.

Rozvoj motoriky a řeči úzce souvisí

Široké pojetí logopedické péče není jen o rozmanitosti klientů, ale i o široké škále úkolů, které zahrnuje. Holistický přístup k logopedické péči vychází z poznání, že rozvoj řeči je úzce provázán s celkovým rozvojem člověka. Pro výslovnost hlásek je klíčové, aby dítě nejen slyšelo (sluchově rozlišilo), ale také vidělo (zrakově vnímalo) a napodobilo (pohybově naprogramovalo a realizovalo) pohyby „mluvidel svého vzoru“.

Školy po střelbě na FF UK posilují zajištění budov. Existuje celá řada chytrých řešení

Prosincová střelba na Filozofické fakultě UK v Praze přinesla řadu otazníků ohledně zabezpečení základních, středních i vysokých škol v Česku. Ukazuje se, že mezi jednotlivými institucemi jsou značné rozdíly: Některé používají sofistikované zabezpečovací systémy, jiné spoléhají na prostý zámek na dveřích. Moderních řešení přitom existuje mnoho, jsou to například vstupní systémy s identifikátory v telefonu. Nutnost posílit úroveň zabezpečení potvrzuje i ministerstvo školství.

„V kojeneckém období velmi dobře funguje fyziologická echolálie, tedy že dítě opakovaně procvičuje zvuky, které slyší, ke zdokonalení výslovnosti. K tomu je nezbytná správná koordinace dechu, hlasu a polohy jazyka, rtů, čelistí a dalších. Neméně důležitá je i pohyblivost těla, která je klíčová pro pohyblivost artikulačních orgánů. Proto je důležité začít s hrubými pohyby a postupovat k jemnějším, abychom mohli efektivně rozvíjet i pohyblivost prstů či obličejových a artikulačních svalů,“ uvedla Bajgerová.

Přiblížila i to, jak poznatky odborníci zanáší do praxe: „Logoped rodičům vysvětlí, jaký dopad má pohyb a manipulace s různými předměty na rozvoj jemné motoriky a následně i na schopnost správně vyslovovat hlásky.“

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Chlapec promlouval ke svému nádoru. Jdi pryč, říkal. Do školy se vrátil jako hrdina v hasičském voze

Jde tedy říci, že holistické pojetí logopedie nebere v úvahu jen samotnou řeč, ale i další aspekty: od zraku, sluchového vnímání, jemné a hrubé motoriky po koordinaci dechu a hlasu. Základem je stále řeč – jedná se však o jeden kousek složité komunikační skládačky. „Logopedie se neomezuje jen na samotné vyslovené slovo, ale zkoumá celý proces komunikace, včetně prvotního porozumění významu slova,“ podotýká expertka.

„Když batole slyší slovo ‚táta’ a vyhlíží tátu u dveří, ukazuje to, že chápe význam slova a jeho spojení s konkrétní situací. Předtím, než dítě začne mluvit, probíhá komunikace pomocí neverbálních signálů. Matka z pláče dítěte rozpozná, zda je mu špatně, nebo jen touží po blízkosti. Gesta a mimika jsou součástí neverbální komunikace, která je velmi důležitým nositelem informací, jež formují základy komunikace,“ vysvětluje logopedická preventistka.

Pro úspěšné používání řeči je nezbytná dostatečná slovní zásoba a užívání správné gramatické struktury. Bez jejich správného použití by bylo těžké dosáhnout efektivního porozumění mezi posluchači.

Například: dokud se dítě nenaučí správné časování a podmiňovací způsob, může být obtížné pochopit, jestli bylo s tátou u babičky včera, nebo jestli chce s tátou babičku navštívit dnes. Logopedie se také zabývá gramatickými aspekty jazyka a pomáhá dětem osvojit si složité struktury, pokud s jejich převzetím mají problémy.

„Je důležité si uvědomit, že péče o rozvoj řeči u dětí začíná již od jejich narození, a dokonce i před ním, pokud bereme v potaz širší perspektivu. V dětských skupinkách rozvoji řeči věnujeme zvláštní pozornost. Nabízíme dětem aktivity, které podporují jednotlivé aspekty řečového vývoje,“ dodala Bajgerová s tím, že pravidla správného řečového vzoru jsou velmi důležitá: „Věřím, že na dobrém začátku velmi záleží.“

A jak vypadá ideální desatero správného řečového vzoru podle Sto skupin?

  1. Při komunikaci jsou ústa v zorném poli dítěte.
  2. Navazujeme a udržujeme oční kontakt.
  3. Zřetelně vyslovujeme.
  4. Hovoříme spisovně.
  5. Slova přizpůsobujeme úrovni porozumění dítěte.
  6. Komunikaci podporujeme gesty.
  7. Dítěti dáváme čas na odpověď.
  8. Oceňujeme snahu o komunikaci.
  9. Do komunikace zapojujeme všechny děti.
  10. Každé dítě přijímáme laskavě.

Tagy: