Děláte pro dítě to nejlepší, ale výchova drhne? Zaměřte se na typ osobnosti, radí psycholožka

Psycholožka Šárka Miková promluvila o výchově dětí.

ON TOPIC: Psycholožka Šárka Miková – celý díl podcastu o výchově dětí

Milující rodič hledá způsoby, jak s dítětem komunikovat a dobře ho vychovat. Co když má ale dítě úplně jiný typ osobnosti než jeho otec a matka? V očekávání, že dítě bude nějak fungovat, pak rodiče tvrdě narazí. Psycholožka Šárka Miková popisuje 16 rozdílných typů dětí a přístupů k nim. Naopak nesouhlasí s jejich výchovou „na kluky a holky“.

Teorie typů, kterou psycholožka Šárka Miková založila a často s ní pracuje, říká, že se rodíme s nějakými vrozenými potřebami, které máme i jako dospělí a nejsou u všech stejné. „Je to vrozená složka naší osobnosti, která určuje, že se budeme vyvíjet určitým směrem, bude to určitý typ osobnosti. Byť je náš mozek plastický, byť si vytváříme nové a nové neuronové spoje, tak nám to v určitém směru prostě jde jednodušeji,“ vysvětlila v našem podcastu ON TOPIC. V rozhovoru, který si můžete pustit v úvodu článku, také popsala několik základních příkladů osobností a přístupů k nim.

Mohlo by vás zajímat: Za vysvědčení děti netrestejte ani neodměňujte, radí psycholožka. Jak s nimi jednat?

Rozdílné typy osobnosti s odlišným přístupem

A jak vás možná už napadlo, jen výjimečně se rodičům narodí dvě děti úplně stejného typu. „A je také velmi časté, že se vám narodí dítě, které je úplně jiné než vy jako máma nebo táta, a pak je to pro to dítě docela složité, protože ono by přirozeně chtělo napodobovat své rodiče, oni jsou modelem, vzorem, ale to, co jemu je přirozené, tak to ti jeho rodiče nedělají. A zároveň je to těžké pro rodiče, kteří mají v důsledku těch svých typů osobnosti nějaká očekávání, oni přirozeně čekají, že to dítě bude nějak fungovat a chtějí ho v tom podpořit, ale jsou tak trochu zaslepeni tím svým úhlem pohledu. No, a to jsou ty případy, kvůli kterým se na mě potom rodiče obracejí, dívají se na mé webináře, čtou moje knihy, chodí na semináře – protože nechápou, jak je možné, že dělají pro svoje dítě to nejlepší, co mohou, a stejně to v té výchově nějak drhne,“ dodala odbornice.

Výchova podle kluků a holek

Proti vrozenému typu osobnosti dítěte jde často také způsob výchovy, který podporuje genderové stereotypy. Jak říká psycholožka Miková, poslední výzkumy ukazují, že mozky dětí při narození nejsou u dívek a chlapců zásadně rozdílné. „Naopak to, jak se k dětem chováme, podporuje, že se jim vytváří takové struktury mozku, které do nějaké míry vlastně podporují tyto genderové stereotypy. Z hlediska typů osobnosti je to tak, že až 40 % kluků jsou velmi citlivé bytosti, hodně zaměřené na prožívání emocí. Když jim říkáme ‚ty jsi až moc citlivý, ty by ses neměl tak hroutit, kluci nebrečí…‘ je to něco, co těm klukům říká ‚nejsi dost dobrý, měl bys být jiný,‘“ vysvětlila.

Přečtěte si také: Domácí úkoly mají svůj důvod. Nesmí jít ale o buzeraci a musejí dávat smysl, zdůrazňují experti

Dále popsala, že u dívek je to podobné. „Až 40 % holčiček se narodí s takovou spíš logickou racionální povahou a u těch nás zase překvapuje, že nejsou dost citlivé, že nejsou dost pečující, že nejsou dost laskavé… a trochu jim to předhazujeme. Očekáváme, že budou víc hodné, že budou víc naplňovat potřeby jiných lidí a tak dál, ale to jde zase úplně proti přirozenosti některých typů,“ dodala psycholožka Šárka Miková. Podle ní bychom taková očekávání, ať už na straně chlapců nebo dívek, vůbec neměli mít.

Jak se u dětí či dospělých projevuje narušená sebehodnota? Jak dětem správně nastavit hranice a zároveň nepodrývat jejich sebevědomí? Na to a mnohem víc odpověděla psycholožka Šárka Miková v devátém dílu podcastu ON TOPIC. Najdete ho v úvodu článku i v podcastových aplikacích, na YouTube nebo Streamu.

Tagy: