S přechodem na distanční vzdělávání se někteří žáci i učitelé potýkají s nepříjemnostmi ve virtuálním prostoru. Do hodin se jim například připojují úplně cizí lidé, kteří mohou nejen narušovat výuku, ale i představovat riziko. Informoval o tom server iRozhlas.cz.
Zkušenost s narušitelem výuky má i učitel osmé třídy základní školy Tomáš Kebert. „Když jsem se připojil do třídy, byl tam člověk, který si měnil jméno, měnil si profilové obrázky. Jména byla nevhodná, profilové obrázky taky. A občas měl nějaké nevhodné komentáře a narážky,“ popsal Kebert pro Radiožurnál.
narušitel pak měl zůstat v hodině po celou dobu výuky. Znovu už se potom ale nikdy nepřipojil. Podle Keberta zareagovala škola tak, že lépe nastavila aplikace, skrze které on-line výuku poskytuje. „Učitel vždycky bude moderátorem daného setkání, tím pádem bude moci vyhodit člověka, který tam nepatří,“ vysvětlil Kebert.
To potvrzuje i odborník na kyberbezpečnost dětí z Univerzity Palackého v Olomouci Kamil Kopecký. Ten říká, že důležité je, aby učitel vždy měl možnost zasahovat do výuky a tlumit dětem mikrofony nebo vyhazovat narušitele, kteří do výuky nepatří.
Některé děti zvou narušitele do výuky samy
Web také upozorňuje, že ne vždy se narušitel do on-line výuky připojí z vlastní iniciativy. Někdy ho do hodiny pozvou samy děti. Kopecký navíc dodává, že děti z toho mívají i legraci nebo se chtějí proslavit jako youtubeři.
„Tohle je hrozně zajímavý materiál pro streamy, takže hledají co nejvíce atraktivního obsahu. A záznamy z hodin, kdy mluví učitel a děti a je to nějaké vtipné nebo zajímavé a ještě třeba nabourané nebo rozložené, to je zajímavý obsah, který mohou sledovat příznivci těchto nastupujících youtuberů,“ vysvětluje Kopecký.
Některé aplikace, které umožňují distanční výuku (Microsoft Teams, Zoom), se ale problémy s cizími lidmi, kteří se připojují do hodin, snaží řešit. Aby se mohl žák přihlásit do výuky, musí nejprve zadat své unikátní přihlašovací údaje. Pokud tedy tyto informace nikomu cizímu nesdělí, nemůže do hodiny ani nikoho „pozvat“.
Problém z pohledu bezpečnosti
Kopecký navíc upřesnil, že aplikace, přes které děti vstupují do on-line výuky, obsahují citlivé údaje. Je proto nutné dbát zvýšené opatrnosti při zacházení s takovými aplikacemi.
„V e-learningových systémech jsou osobní údaje dětí – jsou tam fotografie, jména a příjmení, někdy jsou tam i telefonní čísla a další kontakty. V situaci, kdy někdo cizí vstoupí do nějaké skupiny, která tyto údaje kumuluje, má k těmto údajům přístup,“ upozorňuje.
Narušování výuky by se navíc v některých případech mohlo považovat za přestupek v oblasti občanského soužití. Takové provinění by potom narušitele mohlo stát až 15 tisíc korun.