Opel Combo-e Van: Dobrý nápad, jen ten dojezd a cena příliš nepotěší

Elektromobilita a město – to je něco, s čím by se mělo s přechodem k technologii budoucnosti začít. Pořídit si proto dodávku na elektrický pohon se jeví jako výtečné řešení při plnění například kurýrních služeb. Opel takový vůz v nabídce má, jde o Combo-e Van, ověřeného pracanta. Bohužel s jedním velkým nedostatkem – slaboučkým dojezdem.

Combo Van je na českém trhu už téměř čtyři roky (jeho elektrická verze něco málo přes rok) a z mnoha důvodů je populární. Jednovaječný sourozenec Citroënu Berlingo či Toyoty ProAce potěší po usednutí za volant dostatečně vysokým posedem a dobrým výhledem díky velkému čelnímu sklu se slušným sklonem. Pomáhají také velká zpětná zrcátka, to vnitřní, které Opel z nějakého důvodu také nabízí, je u oplechované dodávky ale samozřejmě k ničemu.

Ale to je asi tak jediná věc z kabiny, o které se to dá říci. Combo nevymýšlí hlouposti a uvnitř vítězí svou naprostou jednoduchostí. Ať už jde o obyčejné analogové budíky či tlačítkové ovládání, díky kterému řidič rychle najde, co potřebuje. Po prvním usednutí mi na zorientování se stačilo skutečně jen několik vteřin. Ergonomie palubní desky je velmi funkční.

A protože praktičnost je základem každé správné dodávky, jako první jsem se zaměřil právě na tohle. Mnohdy se z podobného služebního auta stává jeden velký pojízdný odkládací prostor a je potřeba ne jenom všechno dovnitř neutrálně naházet, nýbrž také vědět, kam se které lejstro či faktura dala.

Combo tohle splňuje, nabízí velkou uzavíratelnou schránku nad volantem, tradičně velký a dobře krytý prostor nad hlavou řidiče a další využitelná místa například před spolujezdcem či pod voličem převodovky. Prostor na mobilní telefon (s bezdrátovým nabíjením) je šikovně umístěný uprostřed středového panelu. A vyvýšený, to aby aparát nikam neodjel.

Výhodou malé a uzavřené kabiny je to, že se rychle vytopí. Během tohoto procesu mě zaujala kontrolka teploty vzduchu a klimatizace umístěná netradičně vedle rychloměru. Ačkoliv bohatě stačilo topit na 21 stupňů a k tomu jenom na „jedničku“, stejně pokaždé mířila takřka až do červených čísel, a ty pak zase chtěly promlouvat do spotřeby. Recept? Rychle zatopit a vypnout. Nebo si nechat bundu.

A teď to klíčové, pojďme se podívat na to, co všechno auto umí. Testovaný Combo-e Van dorazil v menší variantě, která má 4403 mm, ta větší pak 4753 mm. Délka nákladového prostoru činí 3090 mm a naložit můžete až 800 kilogramů. Když užitnou hmotnost přesáhnete, vůz vás hned upozorní.

Plusem jsou funkční detaily jako vyjímatelná část přepážky za sedadlem spolujezdce, díky které se do vozu vejde delší náklad, či otevíratelnou zadní část střechy, která plní stejnou funkci. Sedadlo spolujezdce se navíc dá sklopit a vznikne další prostor pro náklad.

Jede slušně, ale nevydrží dlouho

Že se Combo nebojí práce, není žádnou novinkou. Tento německý služebník již potvrdil, že se mezi užitkovými vozy neztratí. Horší to u elektrické verze je s čistou užitečností. Vůz pohání elektromotor s výkonem 100 kW a točivým momentem 260 Nm. Energii mu dodává baterie s kapacitou 50 kWh a teď to hlavní, maximální dojezd činí v těch nejpříznivějších podmínkách zhruba 270 kilometrů. Podmínkami je myšleno ideální počasí a prázdný nákladový prostor, vliv na dojezd navíc mají také jízdní režimy Power, Normal a Eco. Na 80 % lze nabít za 30 minut. Nabízí se snadná otázka, bude to všechno stačit?

Na druhou stranu je tu další faktor. Přiznám se, že v elektromobilech přísně kontroluji hojně diskutovaný dojezd. Při nastartování, při různých způsobech jízdy, při různých venkovních teplotách či měnícím se zatížení. Každý zmizelý kilometr si pak v hlavě tvrdě analyzuji. A mnohdy naprosto zbytečně. Proč? Nedělejte si iluze, většina toho se děje i v autech se spalovacím či naftovým pohonem. Někdy dojezd prostě mizí více, někdy zase pomaleji. Ale samozřejmě všechno se lépe snáší, když auto najednou můžete použít na více než zrovna necelých 300 kilometrů…

Ve chvíli, kdy pro obdobný pohon najde majitel využití, těžko hledat výraznější slabiny. Jízdní dynamika samozřejmě není kdovíjaká, tu tady prostě nehledejme. Kdo se vydá cestou čiré pragmatičnosti, koupi si odůvodní. Combo-e Van je totiž pohodlné a tiché, dobře odhlučněný je i celý interiér.

Co mu ale nehraje do karet, je cena. Elektrická verze totiž začíná na čísle 991 496 Kč, a to je skoro o 400 tisíc více než základní benzinová 1,2 s Turbem a výkonem 81 kW.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Jsou velmi nízké, povinná servisní prohlídka nastává po 40 tisících kilometrech či dvou letech – podle toho, co přijde dříve. Kontrolují se pouze drobnosti, například stav brzdové kapaliny, stav chladicí kapaliny, sady akumulátorů či pylový filtr. Cena hodiny práce je 1000 Kč bez DPH.

2. PRODEJE

Výhoda elektrické verze oproti ostatním pohonům je její aktuální dostupnost. Po zadání do výroby bude auto za čtyři měsíce doma, pokud si vyberete skladový vůz, stačí pouhé tři týdny. Prodeje verze Combo-e Van jsou proti klasické verzi zatím mizivé, dle vyjádření automobilky zhruba 1:100. Jedním z důvodů je to, že elektromobilita je v segmentu menších dodávek teprve na startu. Stačí několik fleetových zakázek a všechno se rychle změní… A ještě pohled na konkurenci.

3. INFOTAINMENT

Combo má osmipalcovou dotykovou obrazovku, která zvládá veškeré základní funkce. Co je důležité, není rušivá, protože to je tak to poslední, co majitel dodávky potřebuje, designově je tedy zasazená velmi dobře. Systém Multimedia Navi Pro spolupracuje jak s Apple Car Play tak s Android Auto. Navigace je na přání, to náš vůz neměl. Trochu zlobilo rádio, které občas donutilo zavzpomínat na chvíle, kdy prostě sem tam (třeba v nějakém údolí) začal vypadávat signál.