Opel Mokka-e: Vyniká barvami a tichostí, na divokou jízdu ale zapomeňte

Opel Mokka druhé generace je na českém trhu už více než rok a půl a stal se trhákem. A to nejen díky hranatým tvarům, které zaujmou navenek, ale i koncernové technologii Stellantis uvnitř. Do redakce nám přijela elektrická verze ve svěží zelené metalíze.

Ačkoliv vzhled vozu může každý vnímat jinak, dovolíme si říci, že první generace modelu Mokka, která se vyráběla mezi lety 2012 a 2019 nebyla zrovna tím nejhezčím, co se dalo na silnicích potkat. Šlo o malé obtloustlé SUV, nicméně automobilka si na něj stěžovat nemohla, prodávalo se po celé Evropě solidně.

Jenže současná generace, která se v Česku objevila loni na jaře, to je jiná Mokka. Tedy jiná káva. Už po pár měsících byla nejprodávanějším modelem kategorie SUV-B vůbec.

Za volant usaďte ženu

Původní netradičně úzká karoserie s velkými světly vpředu, která se táhle zvedala až do výšky téměř 170 centimetrů, je minulostí. Při pohledu na aktuální model hodně vzdálenou. Opel nechal výrazné zaoblení kdesi dávno za sebou a dal se cestou lehce obroušených hran, které lehce obrousil. Výsledkem je na oko mohutný crossover, který je ale výtečným městským společníkem.

Navíc je i kratší, i když hovoříme jen o centimetrech. Mokka jako první z opelů přišla s – dle svých slov – nezaměnitelnou retro maskou zvanou Vizor, kterou následně začaly přebírat i další modely. Jde o černý pruh, do kterého jsou efektně zasazené světlomety, a to tak, abyste vozidla německé značky poznali na první pohled.

Zaujmou i křiklavě barevné kombinace. Náš vůz byl sytě zelený a barva se propojovala s černou kapotou a střechou. Mnohdy ale potkáte i Mokku bílou s černou kapotou a červenou linkou nad předními i zadními dveřmi. I díky tomu si auto spíš nespletete.

Zádi vozu vedle dvou podlouhlých světlometů dominuje logo a nápis Mokka. Pero kreativce se tady opravdu zrovna nevyřádilo, ale nevadí, méně je přece někdy více, a to tady rozhodně platí. Co ale nepovažuji za sympatické, je otvírání zavazadlového prostoru, které se nachází těsně nad poznávací značkou. Zprvu se špatně hledá, a když je na silnici mokro, je hodně snadné si tady ušpinit ruce.

Tím přecházíme k další slabší stránce, kterou je zavazadlový prostor. Pouhých 310 litrů je prostě málo, v našem případě navíc nechyběla docela velká taška, ve které byly schované kabely na nabíjení. A ty přece doma nechávat nechcete, ne? Ford Puma, přímý konkurent, nabízí například litrů hned 456, to už je rozdíl.

Uvnitř zaujala obrazovka infotainmentu, která má pouze desetipalcovou úhlopříčku, ale to překvapivě stačí. Působí dost kompaktně a sympaticky. Společně s výdechem se ale celá trochu natáčí k řidiči. Evidentně to dělá problém křehkému pohlaví, vezl jsem totiž na sedadle spolujezdce dvě ženy a obě si postěžovaly, že obrazovka se od nich vlastně odvrací. To má snadné řešení. Posaďte ženu za volant. Uvidíte, že bude spokojená.

Muže zase potěší tlačítka, která jsou všude kolem. Všechno má své místo, je přehledné a ovládá se inteligentně a snadno. Opel hlavně i přes koncernové prvky zůstává Němcem. Je organizovaný a přehledný, přiznám se, že třeba v peugeotech s podobnou technologií se občas trochu ztrácím.

Testované provedení Ultimate, tedy to nejvyšší možné, má vyhřívaná sedadla či volant a také adaptivní LED světlomety. To vše se odráží do ceny, mít v modelu Mokka-e to nejlepší znamená připravit si 939 900 Kč. Pokud jste ale minimalistou a nepotřebujete elektromotor, seženete auto i téměř o polovinu levnější.

Co se ale u žádné verze nemění, je vnitřní prostor. Na sedadlech vpředu je všechno, jak má být, pohodlí či výhled nechybí. Horší to je vzadu. Místa je méně, chybí prostor na nohy a ještě víc vadí omezený přístup skrz úzké dveře.

Klid za jízdy na první dobrou

Mokka-e, to je klasický elektro-měšťák. Dokud se elektromobilita bude nacházet v plenkách, jako tomu je teď, kdy je cena elektroaut pro většinu smrtelníků nedosažitelná a dojezdy spíš nízké, takže vlastnit v rodině jen elektroauto není ideální, je právě Mokka-e s délkou lehce přes čtyři metry (přesně 4 151 milimetrů) ideálním vozem na nákupy, do práce, nebo vyzvedávání dětí ze školy.

Využívá koncernovou technologii Stellantis, což znamená sdílenou techniku s modely Peugeot 2008 nebo DS 3 Crossback. Elektromotor u přední nápravy a sadu akumulátorů s kapacitou 50 kWh. Řečí běžných, nebateriových čísel nabízí Mokka sílu 100 kW, tedy 136 koňských sil. Točivý moment dosahuje hodnoty 260 Nm a zrychlení na stovku Opel zvládne za 9 vteřin. Ačkoliv zatáčky vybírá i přes svou váhu překvapivě dobře, jeho devízou rozhodně není hbitost a obratnost.

To se nejvíc ukazuje ve chvíli, kdy se rozhodnete určovat tempo a styl jízdy. Tradiční trio sport-comfort-eco logicky doprovází také rozdílný výkon. Ten maximální dává vůz jen při sportovním režimu, dál pak shazuje pokaždé 20 kW a znát to prostě je. A dost.

Obloukem jsme se tak dostali přesně tam, kde jsme před chvílí začali. Mokka-e je městským ideálem, i proto auto maximálně dosáhne na rychlost 150 km/h a jet nad 130 je... jak to říct... dojezdovým rizikem.

Dojezd elektrických aut je stálým tématem diskuzí, a nejinak tomu bylo v tomto případě. Zatímco mí kolegové si auto, které na plnou baterii udává dojezd lehce nad 300 kilometrů, většinou chválili, já jsem Mokku přebral v polovině září, kdy se z léta stal celkem ostrý podzim a ve chvílích, kdy jsem si sám nebyl jistý, jestli si vzít tričko s krátkým rukávem, nebo mikinu, se stejně choval i vůz.

To znamená, že když třeba venku klesla teplota na 11 stupňů, baterie zkrátka mizela rychleji a dojezd kolísal. Někdy se na ukazateli dojezdu objevilo méně, někdy zase více. Nepříjemnost, kterou třeba Škoda Enyaq už netoleruje.

Mokka si prostě jede to svoje, neřádí, nevyvádí, prostě spolehlivě pracuje a bez řečí a v tichosti vás veze přesně tam, kam chcete. Podvozek je odhlučněný, nehoupe a pere se i s nepříjemnými nástrahami v podobě nerovností či mizerně umístěných kanálů. Pokud ale trefíte větší jámu, dozvíte se to. Jinak je ideálním městským vozem budoucnosti.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Do servisu chodí Mokka-e po roce ježdění nebo 12 500 ujetých kilometrech. Během mimořádné prohlídky se pouze kontroluje, zda všechno funguje, jak má. Následuje standardní rytmus, tedy servis za dva roky či 25 tisíc kilometrů. Záruka je na 5 let / 100 tisíc km, a to na motor, převodovku a rozvodovku a k tomu všemu Opel přidává asistenční službu zdarma. Záruka na prorezivění je pětiletá.

2. PRODEJE

Po modelu Crossland X je Mokka nejprodávanějším opelem současnosti v Česku. V roce 2021 si našla 676 nových majitelů, z toho 43 bylo elektrických. Výhodou je dostatek skaldových zásob, a také to, že auto se plynule vyrábí, takže od objednání do dodání by zákazník čekal maximálně 4 týdny. A tady ještě porovnání s konkurencí.