Při enormních cenách nových aut a paliv se čím dál více lidí ohlíží po elektrických ojetinách. Věcí, na které je potřeba dát si při koupi elektromobilu z druhé ruky pozor, je ale celá řada. Riziko, že se hezky vypadající, ale letitý vůz do zásuvky stane kasičkou, která skoro nikam nedojede, je obrovské.
Přes všechna zdražení energií se na provozu elektromobilu dá celkem slušně ušetřit. Člověku, který nepotřebuje denně svištět po dálnici, ojetá „elektrika“ zaručí relativně dlouhý bezproblémový provoz. Tolik teorie ideálního světa, jaká je ale skutečnost?
Nenechte se obalamutit pěkným vzhledem
Není elektromobil jako elektromobil. „Rozhodně byste se měli vyhnout starým modelům první generace. Nezáleží na tom, jestli jsou naoko v dobrém stavu. Pokrok jde v oblasti elektromobilů neskutečným tempem, takže starší elektromobily jako první generace Nissanu Leaf, Volkswagenu e-Golf, Mitsubishi i-MiEV, Fordu Focus Electric, Škody Citigo e nebo e-Up-u představují doslova ,elektrický pravěk‘. A to se všemi omezeními, která s tím souvisí,“ říká Ladislav Čermák z odborného webu fdrive.cz.
Podle carvertical.com, serveru specializovaného na ojetá auta, se ale ani u novějšího elektromobilu nedejte nachytat zdánlivě výborným stavem. Lepší „kondice“ je totiž pro elektrická auta typická. Většinou vypadají zachovaleji než jejich konvenční sourozenci. Důvod? Elektromobily mají méně pohyblivých částí, méně vibrací, mají méně najetých kilometrů, a tudíž jsou i méně opotřebované. Jenže v jejich útrobách se může skrývat doslova „časovaná bomba“ – poškozená baterie nebo baterie s výrazně sníženou kapacitou. To znamená otravné a časté nabíjení, horší dynamiku a tragicky nízký dojezd. Rentabilní řešení neexistuje.
Baterie jako časovaná bomba
Na dobrou kondici baterie mají vliv změny teploty, opakované nabíjení stejnosměrným proudem na výkonnějších nabíječkách či počet najetých kilometrů. Většina výrobců vozidel poskytuje záruku na baterie osm let nebo na 160 000 km. Pokud vozidlo překročí tuto hranici, je podle Čermáka pravděpodobné, že kapacita jeho baterie bude v porovnání s novými výrazně nižší. Zvlášť pokud jde například o elektromobil z jižního Španělska nebo Itálie. Proč?
„Lithium-iontové baterie, které dnes naleznete v elektrických vozidlech, se nehodí do horkého počasí. Rychleji degenerují. Lépe jsou na tom ojeté elektromobily z Nizozemska nebo z Německa.“ říká odborník.
Je proto velmi důležité, abyste předtím, než si podáte ruku s prodávajícím, dali baterii zkontrolovat v autorizovaném servisu. Jinak se vystavujete riziku výměny poškozených článků baterie a v horším případě výměně baterie za novou po záruce, což může představovat investici klidně 300 000 kroun. Výhodná koupě se tak podobně jako třeba v případě koupě letité drahé limuzíny rázem změní v noční můru. Pokud vám kontrolu baterie prodávající neumožní, vezměte nohy na ramena. Ještě chytřejší je vybrat si zánovní elektromobil, například tříletý či čtyřletý, na který ještě několik let platí garance výrobce. Běžně je to osm a více let.
Pokud je akumulátor elektromobilu v klinické smrti, nepomůže ani časté nabíjení. Zdroj: Getty Images
Zapomínat byste ale neměli ani na další partie elektromobilu. „Zkontrolujte stav podvozku. Elektromobily jsou až o třetinu těžší, což dává pořádně zabrat komponentům zavěšení kol a ještě více pneumatikám, které se opotřebovávají rychleji než u běžných aut. Naopak, brzdy by měly být v dobrém stavu, jelikož elektromobily zpomalují na 90 % pomocí rekuperace. Pokud jsou brzdy přece jen opotřebované, je to jasné znamení, že elektromobil má za sebou těžký život,“ upozorňuje Čermák.
Problém může být i řídící software. Mnozí majitelé elektromobilů odkládají jeho aktualizaci, takže není neobvyklé najít elektrické vozidlo fungující na staré softwarové platformě. To může naznačovat, že jeho majitel se o něj nestaral správně a v budoucnu byste kvůli tomu mohli mít problémy.
Jste na elektro připraveni?
Elektromobil klade větší nároky také na „domácí zázemí“. Pro efektivní provoz je klíčová hustota nabíjecí infrastruktury ve vašem okolí. Zejména pokud nemáte garáž či parkovací místo s nabíječkou. Pro řidiče, kteří žijí nebo pracují daleko od nabíjecích stanic, pozbývá jakýkoliv elektormobil smyslu. „Pro elektromobil by se měli rozhodnout opravdu jen ti, kteří je umí nabíjet levně doma,“ konstatuje Čermák.
Klíčovou otázkou je také blízkost specializovaného servisu. Elektromobil totiž vyžaduje speciáně školené opraváře a také příslušným zpsůobem vybavené provozovny. Odborníci každopádně radí navštěvovat výlučně autorizované servisy, které používají originální díly a mohou poskytnout záruku na vykonanou práci. U elektromobilů je zvláště důležité, aby vám z důvodu neodborných zásahů nepropadla garance na elektrické komponenty vozidla, zejména na extrémně drahou baterii.