Návrat anglické klasiky. MG ZS jízdou nenadchne, potěší ale výbavou a cenou

Masivním způsobem na nás v posledních týdnech shlíží z billboardů novinka MG ZS, malé SUV s logem tradiční značky. Spoléhá na ušlechtilý rodokmen pod heslem „Návrat anglické klasiky“, jakkoliv s ním kromě jména nemá nic společného. To ale nutně vůbec nemusí být na škodu.

Nejsem příznivcem toho, aby se jméno využívalo jen pro to, aby výrobek zákazníkovi něco říkal. Není to tak dávno, co Mitsubishi využilo názvu Eclipse a populární sporťáček z devadesátek předělalo na crossover. Stejně dopadl model Puma od značky Ford, ten navíc termín Mustang využil i pro své elektrické SUV.

Jméno MG odkazuje na legendární britskou značku, která vyráběla malé hbité sportovní vozy, které jsou při veteránských akcích na silnicích k vidění dodnes. Ostatně, firma u nás měla už ve 30. letech svoje oficiální zastoupení. Po jejím definitivním bankrotu v roce 2005 se postupně dostala pod křídla čínského koncernu SAIC a od té doby se snaží prorazit i mimo Asii. Model ZS, představený spolu s větším EHS nedávno i u nás, by to mohl dokázat.

Hodně slušný základ

Auto bude určitě těžit ze svého vzhledu. Je totiž na první pohled líbivé a pomáhají i aspekty, jako jsou výrazné metalické barvy v odstínu nikoliv jen stříbrné a šedé. Zepředu si lze MG splést například s modely Mazda CX, z boku zase připomíná Hyundai kategorie iX a obojí vlastně tak trochu pomáhá. Právě proto, že se auto člověk snaží identifikovat, tak se na něj mnohdy skutečně zaměří.

Model má zajímavou boční siluetu s malým trojúhelníkovým okénkem, které následuje za zadními dveřmi. Celkově se designově drží při zemi a nabízí dost konzervativní tvary. Jen působí, jako kdyby tak trochu stálo na vysokých nohou. Přitom šířka 1 809 milimetrů je takřka shodná s konkurenčním kamiqem či dusterem, jenže oproti škodovce je MG o deset centimetrů vyšší. To bude asi ono.

Před prvním usednutím do MG je třeba si uvědomit, kolik za auto vlastně platíme. Je to důležité, protože některé komponenty v modelu ZS by lépe zapadaly do vozů zhruba z doby před deseti lety, na druhou stranu jsou velmi dobré do auta, které se aktuálně prodává v základu jen lehce nad 420 tisíc korun. Taková cenovka už se na slušném autě nevidí a ZS s tím, co v sobě má, slušné je.

Nezapomínejme, že za základní cenu je k dispozici například šest airbagů, elektrická zrcátka, kožený volant, dešťový senzor nebo třeba kompatibilita s AppleCar Play či Androidem. Na první usazení všechno vypadá vlastně celkem dobře. Možná trochu lacině, ale ne jako když si člověk sedl například do fabie první generace, nedejbože původního loganu či dusteru. Stěžovat si nebudete.

Sedadla vypadají na pohled lépe než na usazení. Jsou potažena umělou kůží, která ale bohužel není perforovaná, tzn. nedýchá. Propotit si záda tím pádem zvládnete i mimo tropické dny. Na druhou stranu jsou elektricky ovládaná, vyhřívaná (tato funkce byla u testované verze Exclusive za příplatek) a opěrky hlavy jsou červeně prošívané logem MG. Jen by nemusela být tak měkká.

Řadicí páka vypadá lacině, možná by bylo lepší vydat se cestou poctivého plastu než levně vypadající náhražky kůže s omšelým logem. Ano, už po pouhých pár tisících kilometrech tenhle nástroj vypadal opotřebovaně, navíc, ač šlo o automat, se lehce pohupoval při řazení rychlostí. To nebudí důvěru.

Předpotopní bylo zvyšování či snižování teploty. Konkrétní cifru se nedozvíme, víme jen to, že jsme buď v modré, nebo červené barvě. Žádné teplotní stupně. Člověk kroutil hlavou také nad okenními deflektory.

S prostorem to není zlé, vzadu je samozřejmě místa o něco méně, ale zhruba přesně tolik, co se na vůz o délce 4,3 metru sluší a patří. Zavazadlový prostor má 448 litrů, tedy o tři víc než Duster a o plných 40 l více než Kamiq.

Motoru se moc nechce

Na test nám dorazil vůz, který měl pod kapotou litrový benzinový tříválec s turbem, který poskytuje 111 koňských sil a točivý moment 160 Nm. Maximální rychlost je 170 km/h a co se týče akcelerace na 100 km/h počítejte s tím, že zabere lehce přes 12 vteřin. Asi žádné z těchto čísel úplně neoslní.

Motor rozhodně není žádný závodník. Když sešlápnete plynový pedál, v nižších otáčkách je mrtvo a když už šestistupňový automat rozhodne vyslyšet žádost o vyšší dynamiku a podřadí, stejně to není bůhvíco.

Nové Ferrari Purosangue: Čtyřdveřák, do kterého se nastupuje jako do skříně

Dlouho očekávaná novinka z Maranella cílí na zájemce o SUV, svými vlastnostmi a konstrukcí však tuto škatulku dalece přesahuje. Porsche, Lamborghini, Maserati, Aston Martin... Ti všichni už robustní zvýšený vůz pro čtyři až pět lidí v nabídce dávno mají, Ferrari však dosud odolávalo. Jednoduše nemělo takovou šarádu zapotřebí. Pragmatické důvody však nakonec přece jen zvítězily. Velký vůz s atmosférickým V12 bude podle všeho velmi nedostatkovým zbožím.

MG se prostě nechce. I když možná by se i chtělo, ale prostě nemá kde brát. Zvuk navíc připomíná HTP ze starších škodovek. Opět si ale vzpomeňte na cenu – když letíte na eurovíkend nízkorozpočtovou aerolinkou za pár stovek, také si nestěžujete, že k letadlu jedete autobusem a uvnitř nemáte místo na nohy.

Do zatáček a na nerovnostech se auto patřičně naklání, podvozek je zbytečně měkký. Na základě toho není řízení pokaždé zrovna nejpřesnější a na ne úplně kvalitní silnici je třeba být při vyšších rychlostech ve střehu, protože MG občas vypadá, že by si nejraději odskočilo stranou. Autu by slušely i účinnější brzdy.

Příjemné naopak je, že do kabiny neproniká hluk od kol a je obecně potřeba ho pochválit za klidné a pohodlné svezení. Základní recept tedy zní: nespěchat anebo jen trochu. MG je příjemným společníkem na úplně obyčejných cestách po městě, na nákup nebo na víkendový výlet.

Radost z jízdy nehledejte, ZS vás příjemně doveze z bodu A do bodu B a budete se v něm cítit fajn.

Možná to vypadá, že jsem auto hodně pohejtoval, ale to by bylo nedorozumění. Za zaplacenou částku dostanete víc, než byste si možná sami přáli. A pro každého, který se stále pere s předsudky kvůli logu Dacie a nebude chtít sáhnout po dusteru, je MG ZS důstojná volba. A dobrá.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní interval je 1 rok nebo 24 tisíc najetých kilometrů. Tovární záruka je na 150 tisíc kilometrů či 7 let a náklady na servisní hodinu jsou průměrně 910 Kč bez DPH.

2. PRODEJE

Ve chvíli, kdy si nové MG ZS objednáte, jsou před vámi maximálně 3 měsíce čekání. Zájem o auto je solidní, za první dva měsíce je v Česku evidováno přes 350 objednávek. Vedení značky si představuje, že během 12 měsíců by prodeje mohly dosáhnout 1 % tržního podílu.

3. INFOTAINMENT

10,1“ dotyková obrazovka je ve voze standardem. Infotainment je pomalejší a sekavý. Občas mu trvá, než se vůbec zorientuje a najde silnici, a to i ve chvíli, kdy po ní jedeme. Navíc kvalita obrazu je celkem slabá a chvílemi připomíná počítačové hry prvních generací. Zkrátka takový Game Boy mezi navigacemi. Navíc, ač grafika byla česká, hlas na nás mluvil anglicky. Na druhou stranu se můžete napojit přes Bluetooth a zrcadlit chytrý telefon. Za příplatek jsme měli 360° parkovací kameru.