Mýty a fakta o elektromobilitě. Proč si (ne)pořídit elektromobil?
Některé lidi elektromobily nadchly hned v prvopočátku. A nejen pro jasnou úlevu, kterou mají přinášet životnímu prostředí snižováním uhlíkové stopy. Jiní se na ně dívají spíš s pochybnostmi a raději v garáži parkují osvědčenou klasiku se spalovacím motorem. Od schopnosti důvěřovat elektromobilům pochybovače drží mimo jiné i řada mýtů a polopravd. A především obavy, že je tahle vymoženost automobilového průmyslu obere o poslední korunu hned v začátku nebo že je nechá na holičkách v nejméně vhodnou chvíli.
Jsou předražené, moc nevydrží a když je chce člověk prodat, musí je nabídnout pod cenou jinak se jich nezbaví. To jsou tři hlavní argumenty, které obvykle zní proti koupi elektromobilu. Ať už jste úplný odmítač nebo prostě jen nevíte, kde je pravda, pojďme si všechny důvody rozebrat jeden po druhém.
Jsou drahé
Počáteční investice je oproti konvenčním typům aut o něco vyšší, tady nemá smysl si nic nalhávat. A faktem také je, že stát sice nabízí dotace na pořízení elektromobilu, jenže běžní smrtelníci mají smůlu. Jsou určené podnikatelům, firmám, případně obcím a krajům nebo vysokým školám, výzkumným institucím nebo příspěvkovým organizacím.
První vlaštovkou, která nedělala při pořizování auta s elektro motorem rozdíl, byl loni Frýdek-Místek. Zdejší radnice vyhlásila dotační program pro všechny bez výjimky s maximální výší dotace 15 % z pořizovací ceny vozu, se stropem na 75 000 Kč. Palec nahoru, třeba se časem dočkáme celého hejna takových vlaštovek!
I přes vysoký počáteční výdaj se ale nevyplatí myšlenku na pořízení elektromobilu zavrhovat. Předně kvůli provozním nákladům, které jsou oproti benzínu a naftě výrazně nižší. Až o polovinu.
Dalším nezanedbatelným důvodem je úspora na povinném pojištění, osvobození od silniční daně, dálničních známek a třeba v Praze nebo v Ostravě i od poplatků za parkování. Tohle všechno mají totiž majitelé elektromobilů gratis nebo se slevou. Zaměstnanci jezdící v elektromobilech navíc platí nižší daně.
A nelze opomenout výrazně nižší náklady při údržbě. Na rozdíl od běžných motoráků mají elektromobily výrazně méně pohyblivých součástí, které potřebují pravidelný servis. A ten taky není zrovna za hubičku.
V neposlední řadě se nabízí další důvod, jak elektromobily umí šetřit vaši peněženku - řada automobilek nabízí prodlouženou záruku na baterii.
Summa summarum - v konečném výsledku se auta na elektro pohon zas tak draze nejeví, co říkáte?
Úroveň nabití baterie hlídá systém, který vás upozorní, že je čas dojet k dobíjecí stanici Zdroj: hyundai.com
Úroveň nabití baterie hlídá systém, který vás upozorní, že je čas dojet k dobíjecí stanici Zdroj: hyundai.com
Není je kde dobíjet
Pořád se jedná o relativně nový trend. A zatímco v Česku podél silnic fungují skoro čtyři tisíce čerpacích stanic, těch dobíjecích je aktuálně asi 700. Ani to ale není zrovna málo, když si uvědomíte, že s elektromobilem můžete jednoduše „natankovat“ doma. Ano, je potřeba dobíjecí stanice, která taky něco stojí (cca od 15 500 Kč výše). Ale fakt, že už nemusíte absolvovat žádné únavné stavění na benzince cestou z práce, když už se po náročném dni vidíte na gauči je k nezaplacení. Jestli se vám za nabíjecí stanici platit nechce, nemusíte. Prostě si auto připojíte k domácí síti, jen z ní šťávu získá pomaleji.
Seznam dobíjecích stanic najdete tady.
V zabudované navigaci zjistíte kde najít nejbližší nabíjecí stanici. Zdroj: hyundai.com
Doba dobití závisí na řadě faktorů. Roli hraje úroveň vybití baterie, venkovní teplota, kapacita akumulátoru a samozřejmě typ připojení k elektrické síti. Ve zkratce - může trvat necelou půl hodinu i třeba osm hodin.
Nedojedou daleko
Tohle platilo v dobách, kdy byly elektromobily na úrovni počátečního testování. Dnes už je dojezd 200 - 300 km na jedno nabití samozřejmostí. U jiných je výkon ještě vyšší. Například KONA Electric má nulové emise při dojezdu 484 km s akumulátorem o kapacitě 64 kWh. Na dovolenou v Chorvatsku na jeden zátah to není, ale když si za ušetřené peníze za benzín nebo naftu zaplatíte pěkný nocleh, třeba vám to nebude ani tolik vadit.
Pokud se elektromobil blíží ke kritické hranici vybití baterie, systém vás včas upozorní. A současně vám ukáže cestu k nejbližší nabíjecí stanici. A stejně jako třeba váš mobilní telefon se zároveň přepne do úsporného režimu, abyste nezůstali někde viset.
V Česku funguje na 700 dobíjecích stanic Zdroj: hyundai.com
Při prodeji prodělám
Jestli jste dočetli až sem, je vám už nejspíš jasné, že elektromobilů bude na silnicích pravděpodobně přibývat. I na těch našich. A ceněné budou i ojetiny. Takže jejich hodnota nebude klesat tak rapidně, jak se mnozí obávají.
Nepřehlédnutelný IONIQ 6
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai