Praha chystá revoluci v pravidlech parkování. Ať si majitelé větších aut připlatí, říká Hřib

Zdeněk Hřib navrhuje nový most pojmenovat po nějaké významné ženě.

Plošné zdražení parkování v Praze?

Piráti chtějí do ceny parkovného v hlavním městě Praze promítnout rozměry vozů a auta v ceníku rozdělit do tří kategorií, sdělil CNN Prima NEWS náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Tématu by se chtěli věnovat ještě v tomto volebním období. Podle Ondřeje Prokopa (ANO) z dopravního výboru není třeba znevýhodňovat o něco auta, zaměřil by se pouze na dodávky, přívěsy či nákladní vozy.

Pražské městské části měly v lednu možnost připomínkovat návrh reformy Zón placeného stání, který mimo jiné obsahuje zvýhodněné tarify pro návštěvníky s elektromobily či auty na vodík a v případě zásobování či carsharingu i zvýhodnění pro vozy splňující emisní normu Euro 6.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Další blamáž s trolejbusy v Praze. Na nové lince téměř žádné nejezdily

„Udělování slev pro parkování menších vozidel nebylo možné v návrhu reformy zohlednit, aktuálně totiž nemáme takový přístup do registru, který by nám umožnil zjišťovat velikost vozidla a od toho odvozovat cenu. Předpokládáme, že se k zohlednění velikosti vozidla ještě toto volební období vrátíme. V zásadě je shoda na tom, že by měly do budoucna existovat tři cenová pásma podle velikosti vozidla,“ sdělil CNN Prima NEWS Zdeněk Hřib (Piráti). Náměstek rovněž prosazuje v hlavním městě plošné zdražení parkování, systém se podle něj dotuje více než hromadná doprava.

„Větší vozy, například SUV, představují výrazně vyšší bezpečnostní riziko pro zranitelné účastníky provozu, mají výrazně vyšší emise a zabírají mnohem více místa na ulici oproti menším osobním autům,“ doplnila Gabriela Lněničková (Piráti) z dopravního výboru.

Z opozice se ozývá odlišný názor. „Znevýhodnění o něco větších aut, typicky SUV, bych neřešil. Často je dnes mají i rezidenti z řad seniorů nebo maminek. Něco by se ale mělo dělat s parkováním dodávek, přívěsů a dalších nákladních vozů, které často berou tolik potřebná místa pro rezidenty,“ zhodnotil situaci člen pražského výboru pro dopravu Ondřej Prokop (ANO).

Proti členění vozů do kategorií podle velikosti se vymezil i předseda dopravního výboru Martin Sedeke (ODS): „Nemyslím si, že tohle ‚kastování‘ osobních automobilů je správné. Je pravda, že na úrovni hlavního města se při tvorbě návrhu vyhlášky skutečně diskutovalo, zda nějakým způsobem zohledňovat rozměry vozidla, v tomto případě plochu, ale od této myšlenky se ustoupilo, a to z jednoduchého důvodu. Současná míra propojení databází neumožňuje ke konkrétnímu vozidlu přiřadit údaje o jeho šířce a délce. To je zcela pragmatický důvod, proč na úrovni hlavního města nebylo o této otázce dále diskutováno.“

Ryvola: Ať za velká auta připlatí i rezidenti

Debaty o změnách v dopravě rozvířilo pařížské referendum o ceně parkování pro „SUV“. Obyvatelé metropole nad Seinou se vyslovili pro navýšení ceny parkovného pro hybridy a vozy se spalovacím motorem nad 1,6 tuny a elektroauta nad 2 tuny. Hlasovat mohlo zhruba 1,3 milionu obyvatel, účast však byla lehce pod šesti procenty.

Pro zdražení se vyslovilo zhruba 55 procent hlasujících. Auta návštěvníků města nad váhovým limitem by nově za parkování platila trojnásobek dosavadních cen. Opatření by podle starostky Anne Hidalgové mělo snížit emise a zvýšit bezpečnost. „Městská rada bude o referendu debatovat v květnu. Jestli se k jeho výsledkům přikloní, nové ceny by měly začít platit od 1. září,“ uvedla v pořadu Zprávy PLUS Anna Kadavá, reportérka zahraniční redakce CNN Prima NEWS.

Podobné kroky podle radního Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly (nestraník, dříve ANO) nedávají smysl, sám se v případě české metropole přiklání k ceníkům závislým na rozměrech aut. „Jednou z mých snah je navázat cenu parkování na délku aut, tohle jde i proti tomu. Měli bychom zpoplatnit prostor. Když si chci u města udělat zábor, dostanu cenu na metr, i delší auto by mělo platit víc. Když auto zabírá dvě parkovací místa, měl bych si je zaplatit,“ sdělil CNN Prima NEWS. „Samozřejmě by to mělo platit i pro rezidenty. Nechci říkat, že při dohodnutém limitu pěti nebo šesti metrů by se za sedmimetrový vůz platil dvojnásobek, ale měl by tam být nějaký příplatek,“ doplnil.

K TÉMATU: Pařížské referendum o parkování

Tagy:
SUV parkování doprava Zdeněk Hřib Česká pirátská strana referendum reforma Praha Ondřej Prokop Gabriela Lněničková Vojtěch Ryvola