Polsko dokončilo dálnici k českým hranicím
Poláci už mají dálnici S3 z Kamenné hory k českým hranicím dokončenou a připravenou ke zprovoznění. Z české strany se na ni má napojit dálnice D11 vedoucí z Prahy. Jenže ta se v úseku od Trutnova ještě ani nezačala budovat.
Zhruba 15kilometrový úsek dálnice S3 z Kamienne Góry do Lubawky je dokončený až ke státní hranici a připravený prakticky na otevření. Když se ale podíváte na druhou stranu, tedy do Česka, je jasné, jak moc je to tady pozadu. Na české straně se totiž ještě ani nezačalo stavět.
Poláci už mají dálnici S3 z Kamenné hory k českým hranicím dokončenou a připravenou ke zprovoznění. Česko však ještě ani nezačalo stavět. Zdroj: CNN Prima NEWS
Poláci už mají dálnici S3 z Kamenné hory k českým hranicím dokončenou a připravenou ke zprovoznění. Česko však ještě ani nezačalo stavět. Zdroj: CNN Prima NEWS
Poláci už mají dálnici S3 z Kamenné hory k českým hranicím dokončenou a připravenou ke zprovoznění. Česko však ještě ani nezačalo stavět. Zdroj: CNN Prima NEWS
Poláci už mají dálnici S3 z Kamenné hory k českým hranicím dokončenou a připravenou ke zprovoznění. Česko však ještě ani nezačalo stavět. Zdroj: CNN Prima NEWS
Poláci už mají dálnici S3 z Kamenné hory k českým hranicím dokončenou a připravenou ke zprovoznění. Česko však ještě ani nezačalo stavět. Zdroj: CNN Prima NEWS
Poláci už mají dálnici S3 z Kamenné hory k českým hranicím dokončenou a připravenou ke zprovoznění. Česko však ještě ani nezačalo stavět. Zdroj: CNN Prima NEWS
Ředitelství silnic a dálnic letošní výběrové řízení na zhotovitele úseku Trutnov–Královec několikrát posunulo kvůli žádostem uchazečů o doplnění dokumentace. „Je to katastrofa, co vám k tomu mám říct,“ sdělil redakci oslovený muž. Další se přidal s tím, že se jedná o českou „stoprocentní ostudu“.
ČTĚTE TAKÉ: Proč Česko hrubě zaostává v budování infrastruktury? Svatý formalismus, tvrdí experti
V letech 2019 až 2022 vzniklo v Polsku skoro 650 kilometrů nových dálnic, kdežto v Česku to bylo jen zhruba 70 kilometrů. Nejde přitom o rychlost staveb, ale o jejich přípravu. „Poláci potřebovali před Mistrovstvím Evropy ve fotbale v roce 2012 postavit dálnice, aby bylo možné jezdit na fotbal. Bylo to tenkrát důležité, bylo to ve státním zájmu,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
A tak Poláci změnili legislativu, která teď upřednostňuje veřejný zájem nad soukromým vlastnictvím a ekologií. Česko naopak hledá kompromis a vyvlastnění je u nás spíš krajním řešením. Pokud vše dobře půjde, tak podle Ředitelství silnic a dálnic by se česká dálnice D11 mohla na polskou S3 napojit v roce 2027.