Pomoc za dvě miliardy. Školy mohou získat další peníze na děti z problémového prostředí

Vulgarismy, nevyžádané osahávání a výhružky. To byl před dvěma měsíci běžný den na ZŠ Za Chlumem v Bílině.

Školy ve vyloučených lokalitách

Ministerstvo školství chce snižovat nerovnost znevýhodněných škol. Co to bude znamenat? Školy, do kterých chodí nadprůměrně mnoho žáků z problémového prostředí, mohou žádat o peníze navíc. V některých případech pak dostanou i 16 tisíc za studenta. Částku lze použít pro další pedagogy. Vytipovaných škol v České republice je zatím čtyři sta.

Vulgarismy, řev a výhružky. To byl před dvěma měsíci běžný den na ZŠ Za Chlumem v Bílině. „Běžně se stává, že učitelé během výuky zabaví žákům boxera, nůž nebo jiné zbraně,“ popisovala ředitelka Barbora Schneiderová.

Učitelé byli denně svědky hlasitého řevu během přestávek i hodin, neustálých vulgarit či sexuálně motivovaného chování mezi žáky.

Situace se kvůli problémovým žákům vyhrotila tak, že školu musela dokonce na pár měsíců hlídat bezpečnostní agentura. Báli se do ní chodit jak žáci, tak zaměstnanci. Začátek školního roku v Bílině ale bude jiný, od září tam pracovníci dohledové služby nebudou.

Pomoc za dvě miliardy

Právě podobným školám by mohl pomoct projekt, který představilo ministerstvo školství. „Existují pevná data, že problém je natolik vážný, že jeho neřešení by mohlo vést k sociálním problémům. Nakonec by to mohlo stát mnohem víc prostředků,“ uvedl šéf resortu Vladimír Balaš (STAN).

„Určitě chceme prostředky využít na posílení personálu. Mám vypsané výběrové řízení, ale psychologové prostě nejsou. V tomto projektu budeme používat sociálního pedagoga, právě pro sociálně znevýhodněné děti, což je pro nás hodně důležité,“ prozrazuje ředitelka Schneiderová.

Právě psychologů, které by školy potřebovaly nejvíce, je v Česku málo. Ministerstvo školství ale slibuje změnu. Chce je motivovat platem a plnými pracovními úvazky.

„Pokud psycholog v regionu není, tak ho ředitel nenajde, i kdyby se rozkrájel. Je ale možné, že podobnou funkci udělá nějaká volnočasová aktivita,“ říká ředitel Národního pedagogického institutu ČR Ivo Jupa. Na pomoc znevýhodněným školám má ministerstvo v rozpočtu dvě miliardy.

Tagy: