Děsivé záběry nehody vlaku na Liberecku
Jasně je vidět, že řidič udělal vše správně. Tak hodnotí majitel stavební firmy Petr Ressel záznam, jenž zachytil srážku vlaku s nákladním autem ve Stráži nad Nisou na Liberecku. Dopravní expert Roman Budský je však s hodnocením záznamu opatrnější. Varoval před úhlem pohledu a zároveň připomněl základní poučky k jízdě přes vlakové přejezdy.
Video zachycující středeční srážku poslouží jako důkaz při vyšetřování závažné nehody, při které se zranilo jednadvacet lidí. Majitel firmy, ze které náklaďák převážející bagr vyjel, potvrdil redakci CNN Prima NEWS, že ho předá policii a Drážní inspekci.
Srážka vlaku s náklaďákem u Liberce Zdroj: CNN Prima NEWS
Srážka vlaku s náklaďákem u Liberce Zdroj: CNN Prima NEWS
Srážku vlaku s náklaďákem zachytila kamera. Zdroj: CNN Prima NEWS
Srážku vlaku s náklaďákem zachytila kamera. Zdroj: CNN Prima NEWS
Srážka vlaku s náklaďákem u Liberce Zdroj: CNN Prima NEWS
Srážka vlaku s náklaďákem u Liberce Zdroj: CNN Prima NEWS
Srážka vlaku s nákladním autem u Liberce Zdroj: HZS Libereckého kraje
Srážka vlaku s náklaďákem u Liberce Zdroj: CNN Prima NEWS
Srážka vlaku s nákladním autem u Liberce Zdroj: HZS Libereckého kraje
„Je tam jasně vidět, že řidič udělal všechno správně. Světla nesvítila, on se rozhlédl, vjel na přejezd a v tu chvíli se přiřítil vlak. Souprava má 22 metrů, už nestačil z přejezdu odjet,“ tvrdí Petr Ressel, majitel stavební firmy. Záznam pochází z bezpečnostní kamery v jeho areálu, který leží hned vedle trati.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Auto na Brněnsku smetlo školáka. Policie ukázala děsivé záběry z palubní kamery
„Konzultoval jsem to se čtyřmi experty v oboru IT. Všichni mi potvrdili, že podle záznamu světla nesvítila, rozebrali to do posledního pixelu,“ zdůrazňuje majitel firmy. Tvrdí, že už se mu ozvali lidé ochotní dosvědčit, že přejezd neblikal ani nezvonil.
Možné jsou dva scénáře
Dopravní expert Roman Budský je při hodnocení videa opatrnější. „Opravdu to vypadá, že světla na přejezdu nesvítí, ale úhel pohledu může zkreslovat. Jisté je, že řidič v okamžiku, kdy se blížil k přejezdu, vlak neviděl. Proto na něj vjel. Pak jsou možné jen dva scénáře: buď mělo signalizační zařízení opravdu poruchu, a vlak zahlédl až ve chvíli, kdy už byl tak rozjetý, že nemohl dělat nic jiného než se to snažit projet. Nebo světla svítila a on je jednoduše přehlédl. Myslím, že to dokazování bude ještě hodně složité,“ tvrdí Roman Budský.
Jako přes kopírák. Náklaďák stejné firmy smetl vlak na přejezdu u Liberce už před lety
Většinu z 21 zraněných po středeční srážce vlaku a nákladního auta na Liberecku už nemocnice propustila do domácího ošetřování. Na přejezdu ve Stráži nad Nisou se srazil vlak s nákladním vozem převážejícím bagr. Nebyla to přitom první podobná nehoda na stejném místě. Vlak se tu s náklaďákem srazil i před 13 lety. Tehdy i teď auto patřilo stejné firmě.
Zatímco okolo červených světel jsou pochyby, video poměrně jasně ukazuje, že nesvítilo bílé světlo. „To se stát může, neznamená to, že je signalizace rozbitá. Obvykle zhasne na nějakou dobu před tím, než se rozbliká červená. Pro řidiče to znamená, že v tu chvíli musí přes přejezd jet s tou nejvyšší opatrností, opravdu se důkladně podívat na obě strany. Podle vyhlášky v takové chvíli může přejet přes přejezd maximálně třicítkou, jako by tam byl jen kříž,“ vysvětluje expert.
Bílé světlo určuje právě rychlost – pokud bliká, je možné jet padesát. „Pořád to ale neznamená, že se nemusíme rozhlížet,“ upozorňuje Budský. Přejezd ve Stráži nad Nisou podle Budského nemá úplně ideální rozhledové podmínky. „Na jednu stranu brání ve výhledu křoví, na druhou je tam zeď areálu firmy. Určitě by to chtělo minimálně zrcadlo,“ doporučuje.