Na přejezdu u Liberce se vlak srazil s náklaďákem už před 13 lety
Většinu z 21 zraněných po středeční srážce vlaku a nákladního auta na Liberecku už nemocnice propustila do domácího ošetřování. Na přejezdu ve Stráži nad Nisou se srazil vlak s nákladním vozem převážejícím bagr. Nebyla to přitom první podobná nehoda na stejném místě. Vlak se tu s náklaďákem srazil i před 13 lety. Tehdy i teď auto patřilo stejné firmě.
Firma, která se specializuje na zemní práce a demolice, má své sídlo ve dvoře v těsném sousedství přejezdu. Cestu přes koleje chrání výstražné zařízení, závory tu nejsou. Majitel firmy Petr Ressel na přejezd vidí ze své kanceláře.
ČTĚTE TAKÉ: Auto na Brněnsku smetlo školáka. Policie ukázala děsivé záběry z palubní kamery
„Signalizace nefunguje, jak má. Sám jsem několikrát viděl, jak nesvítila nebo naopak blikala, když nic nejelo. Mám svědectví od lidí, kteří tvrdí, že projeli a těsně za nimi vlak, přitom žádná světla, žádné zvonění. Teď po nehodě jsem mluvil s řadou svědků. Někteří říkají, že bylo všechno v pořádku, jiní, že nic nesvítilo. Uvidíme, jak dopadne vyšetřování. V každém případě mě moc mrzí, co se stalo. Jsem rád, že to skončilo jen lehčími zraněními a že všichni budou v pořádku,“ uvedl majitel firmy pro CNN Prima NEWS.
Prokazování nebude jednoduché, to už ví. S obdobným tvrzením, že signalizace nefungovala, jak měla, už jednou u soudu neuspěl. V prosinci roku 2010 jiný jeho řidič vjel na stejný přejezd také ve chvíli, kdy se blížil vlak. „To auto neumí být za vteřinu z přejezdu pryč, ale v době, kdy tam vjížděl, viděli jsme ho dva lidi, přejezd byl volný a nic tam nesvítilo,“ tvrdil před 13 lety reportérovi.
Prodleva mezi začátkem zvonění a příjezdem vlaku podle něj byla příliš krátká, soud ale argument nepřijal. To, že se auto jeho firmy srazilo na stejném přejezdu s vlakem už dvakrát, nepovažuje za příliš překvapivé. „Máme 70 aut a ten přejezd je pro nás jediná možnost, jak se z firmy dostat. Pravděpodobnost, že se neštěstí stane zrovna nám, je asi nejvyšší,“ krčil rameny s tím, že už několikrát během uplynulých let upozorňoval Správu železnic na závady na signalizaci a žádal instalaci závor. „Závory by to jasně vyřešily. Odpověď zněla: ,Nejsou peníze‘,“ doplnil Ressel.
Že signalizace v místě středeční nehody údajně občas nefunguje, jak má, se doneslo i zdejšímu starostovi. „Na sociálních sítích nám lidé potvrzují, že semafor někdy nebliká. Řešili to už i moji předchůdci. My teď čekáme na to, jak dopadne vyšetřování. Ten přejezd je pro nás důležitý, je velmi frekventovaný, chodí přes něj děti do školy. Musí fungovat na tisíc procent,“ zdůraznil starosta Stráže nad Nisou Lukáš Beneš.
Policie nehodu vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení. „Bude nás zajímat, zda bylo před nehodou signalizační zařízení v činnosti. Čekáme na vyjádření Drážní inspekce,“ sdělila policejní mluvčí Ivana Baláková.
Osobní vlak se na železničním přejezdu ve Stráži nad Nisou u Liberce srazil s přívěsem nákladního auta, na kterém byl bagr, ve středu odpoledne. Ve vlaku cestovalo 65 lidí, z toho 21 utrpělo zranění. U devíti z nich je středně těžké. Nepotvrdily se původní informace o těžce raněných. Liberecká nemocnice kvůli většímu počtu zraněných vyhlásila traumaplán nejnižšího stupně. Celkové škody vyčíslila Drážní inspekce na 1,6 milionu korun.