Nastupující vláda Petra Fialy (ODS) navrhuje, aby se na některých úsecích dálnic mohlo jezdit až 150 km/h. Že by čeští řidiči mohli více šlápnout na plyn, však jde proti trendu, kterým se ubírá západní Evropa. V některých státech naopak zvažují snížení nejvyšší povolené rychlosti. V Česku byl navíc již jednou podobný nápad odmítnut. Bývalý ministr dopravy Dan Ťok tehdy upozorňoval, že české dálnice nejsou na vyšší rychlost stavěné.
„Po odborném posouzení vlivu na bezpečnost provozu zvýšíme v úsecích, kde to bude možné, povolenou rychlost na dálnicích na 150 km/h,“ píše nastupující vláda v koaličním programu.
Vznikne další dálnice na Moravu? Podívejte se na dopravní priority nové vlády
Připravovaný kabinet Petra Fialy nešetří v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury svými sliby. Koaliční program, který předchází programovému prohlášení vlády, naznačuje, jakým směrem se budou kroky vlády v oblasti dopravy ubírat. Koalice však zatím nepřichází s žádnými projekty, na kterých by už nepracovaly vlády minulé. Podle předběžných spekulací by se měl novým ministrem dopravy stát Martin Kupka (ODS).
Poslanci už přitom jednou zvýšení rychlosti schválili. V roce 2015 však změnu smetl ze stolu Senát a také prezident Miloš Zeman avizoval, že by případnou novelu zákona o pozemních komunikacích vetoval. Proti návrhu vystoupil také tehdejší ministr dopravy za ANO Dan Ťok.
„Podle našeho odborného stanoviska směrové a výškové vedení dálnice a s tím spojené rozhledové poměry jsou podle státních norem projektování silnic a dálnic navrhovány na dovolenou rychlost 130 kilometrů v hodině. Při zvýšené dovolené rychlosti nad 130 km/h nebudou splněny rozhledy pro zastavení na velké části dálniční sítě. Vozidla se budou pohybovat větší rychlostí, než na kterou je zajištěn rozhled pro bezpečné zastavení,“ uvedl v roce 2016 tehdejší ministr dopravy.
Trendem evropských dálnic je naopak spíše snižování povolené rychlosti. Například v Nizozemsku došlo nedávno ke snížení na 100 km/h a v Německu se mluví o limitu 130 km/h, což propaguje také pilot formule 1 Sebastian Vettel. Důvodem je nejen bezpečnost, ale i regulace ekologické zátěže. Informuje web zdopravy.cz.
Zvyšování rychlosti je bezpečné, tvrdí exministr
Naopak se záměrem zvýšit rychlost souhlasí bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík, který působí jako ředitel Středoevropského institutu pro rozvoj dopravy (SIRDO). „Se záměrem zvýšit rychlost na 150 kilometrů v hodině souhlasím. Stejně tak je třeba řešit i zvýšení rychlosti v tunelech, v současné době probíhá na podkladě provedené modernizace tunelu Valík vyhodnocovaní zvýšení rychlosti z 80 na 100 km/h. Mělo by být vyhodnoceno, myslím, příští rok. A podobně se mělo zvažovat zvýšení rychlosti i v rámci modernizace dalších tunelů,“ sdělil CNN Prima NEWS.
Od zvýšení rychlosti žádné zhoršení bezpečnosti neočekává. „Dle mého soudu nehrozí zhoršení situace na českých dálnicích, neboť dálnice jsou naopak svým uspořádáním bezpečnější než silnice I. třídy a ostatní. Pokud jde o neomezenou rychlost na českých dálnicích, tu si naopak představit nedokážu,“ doplnil Kremlík.