Připravovaný kabinet Petra Fialy nešetří v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury svými sliby. Koaliční program, který předchází programovému prohlášení vlády, naznačuje, jakým směrem se budou kroky vlády v oblasti dopravy ubírat. Koalice však zatím nepřichází s žádnými projekty, na kterých by už nepracovaly vlády minulé. Podle předběžných spekulací by se měl novým ministrem dopravy stát Martin Kupka (ODS).
V koaličním programu, který má redakce CNN Prima NEWS k dispozici, jsou jako priority uvedené projekty, které již běží a pracovali na nich také ministři dopravy dosluhující vlády Andreje Babiše.
Jako prioritní stavby program uvádí třeba dokončení Pražského okruhu. Přitom úsek mezi Běchovicemi a dálnicí D1 by se měl podle plánu začít stavět již v příštím roce. Problematická je však především severní část okruhu, například úsek mezi Suchdolem Březiněvsí, proti jehož trase se bouřili například někteří starostové. Stavba by se měla zahájit až v roce 2027. Je tedy otázkou, zda nastupující koalice zvládne celý proces uspíšit.
Z dalších priorit uvádí koalice dokončení dálnice D1. V tomto případě chybí pouze asi desetikilometrový úsek, který bude sloužit zároveň jako obchvat Přerova. Stavbu blokovaly především vleklé spory s ekologickými organizacemi a hrozilo, že vyprší stanovisko EIA o dopadech na životní prostředí.
Poslanci však nedávno kvůli úsekům D1 a D49 odhlasovali novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, takže by neměla EIA již vypršet. Za novelou stál také poslanec lidovců a koalice Spolu Marian Jurečka. Stavba by tak mohla začít během příštího roku.
Další dálnice na Moravu
Dlouholetou bolístkou české dopravní sítě je absence druhé dálnice spojující Čechy a Moravu. Také proto uvádí rodící se koalice jako svou prioritu dokončení dálnice D35. Rovněž v tomto případě se však nejedná o projekt na zelené louce. Výstavba již aktuálně probíhá.
Česko potřebuje zlepšit železniční spojení s Německem, ukazují nedávné události
Německo je největším obchodním partnerem České republiky. Západnímu sousedovi prodáváme téměř 40 % veškerého exportu. Přesto doposud existuje pouze jediné kvalitní železniční spojení mezi oběma státy. Nedostatečnou kvalitu železnic v nedávné době prověřily dvě události, zaprvé bleskové povodně na Děčínsku a tragická nehoda vlaku na Domažlicku.
Například již v prosinci by se měl otevřít úsek Opatovice–Časy a za rok by se řidiči mohli po dálnici svést pohodlně až k Vysokému Mýtu. Celá dálnice by měla stát do roku 2028. Současný ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) navíc plánoval, že by se některé ze zbylých úseků dostavěly za pomoci PPP projektů.
Budoucí koalice si však touto cestou není jistá. „Vyhodnotíme zkušenosti s PPP na D4 a zvážíme využití tohoto nástroje u dalších projektů dopravní infrastruktury,“ píše se v programu.
Konec Zemanova snu
V jednom má však rodící se vláda jasno. Chce nadobro uspat rozsáhlý projekt vodního koridoru, který prosazoval především prezident Miloš Zeman. „Zastavíme práce na kanálu Dunaj–Odra–Labe a zrušíme jeho územní rezervy v dotčených obcích,“ uvádí koalice v dokumentu.
V železniční dopravě se bude chtít příští kabinet zaměřit na větší konkurenci v dopravě. „Železnici otevřeme konkurenci v co největším možném rozsahu. Objednávané dopravní služby budeme férově soutěžit podle předem zveřejněného harmonogramu,“ píše. Zároveň by to však muselo být podpořeno možností koupit si jednotnou jízdenku: „Nabídku jednotné jízdenky (OneTicket) rozšíříme tak, aby zahrnovala všechny druhy veřejné dopravy.“