Co je dobré? A co je dobré a ještě české? To, aby se zákazník a spotřebitel dobře orientoval a věděl, že skutečně kupuje nebo dostává kvalitní český výrobek či službu, mu chce zjednodušit Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR projektem Česká kvalita.
Tímto dvouslovným spojením se již označují a stále více i budou označovat ty produkty, služby a značky kvality, které projdou objektivním ověřováním kvality třetí stranou. Nepůjde tedy o svévolné označení vlastního výrobku.
Podle zástupců ministerstva průmyslu a obchodu potřebují v době pandemie koronaviru čeští výrobci podpořit ještě ve větším rozsahu, než za standardní situace. Je třeba jasně lidem ukázat, že právě toto je české a také kvalitní. Protože právě výrobci doplácejí na současnou krizovou situaci především ekonomicky. Pokud oni nebudou vyrábět české výrobky a služby a čeští zákazníci je nebudou kupovat, může to mít celospolečenský dopad.
„Česká kvalita je program podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb pod záštitou vlády České republiky. Spadá také do Národní politiky kvality,“ vysvětluje Pavel Vinkler, zástupce náměstkyně ministra průmyslu a obchodu, ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva průmyslu a ochodu České republiky
A doplňuje: „Česká kvalita vytváří jednotný systém, který umožňuje zviditelnit důvěryhodné a nezávislé značky kvality, jež jsou založené na objektivním ověřování kvality výrobků nebo služeb třetí stranou, a vyloučit značky bez vypovídací schopnosti, které jsou jako informace pro spotřebitele zavádějící.“
Čechy už nezajímá jen kvalita výrobku, ale i poskytovaný servis, tvrdí Vinkler
Ve čtvrtek si připomínáme Světový den jakosti. Každoročně se při této příležitosti uděluje i prestižní ocenění Národní cena kvality, které bývá předáváno na Pražském hradě. Jak se do letošního ročníku promítla koronavirová krize? Co je v současnosti ukazatelem kvality? Na tyto a další otázky v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS odpovídal Pavel Vinkler, ředitel odboru podnikatelského prostředí a vnitřního obchodu z ministerstva průmyslu a obchodu.
Jde o to, upozornit na české výrobky a služby nejrůznějšího druhu. Lidově řečeno ukázat, co se povedlo zlatým českým ručičkám. Bez ohledu na výrobce nebo poskytovatele služby, bez ohledu na tradice či délku podnikaní, na jeho umístění, tedy od Aše po Hodonín či Beskydy.
„Chceme, aby lidé věděli, že neexistuje jediná podporovaná značka kvality, ale že jsme vytvořili program, který umožňuje, aby se na trhu byly značky kvality různých cechů, společenstev, sdružení, avšak značek, které splňují, kromě jiného, jednu zásadní podmínku, že základní kvalitativní ukazatele ověřuje třetí, nezávislá strana,“ popisuje Pavel Vinkler z Ministerstva průmyslu a obchodu.
Podle něj nejde o jednorázové udělení titulu Česká kvalita: „Program má sloužit k dlouhodobému dodržování stability procesů a tím i kvality produktů a služeb díky ověření způsobilosti výrobců a poskytovatelů služeb,“ říká Vinkler.
Má jít o vzájemné výhodné soužití, kdy se na jedné straně výrobci nebudou bát propagovat své produkty a na straně druhé si budou občané jistí, že kupují ověřené české výrobky či služby. „Každým nákupem výrobku označeným logem Česká kvalita může spotřebitel podpořit sebe, své okolí i českou ekonomiku. Když se budou výrobci do programu Ministerstva průmyslu a obchodu hlásit se svými produkty a spotřebitelé je budou kupovat, pomůže to jak zaměstnanosti, tak tuzemské soběstačnosti. V neposlední řadě bude mít spotřebitel jistotu, že zakoupil ověřenou kvalitu,“ líčí Vinkler.
Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky v klíčovém nákupním období před vánočními a novoročními svátky spustí kampaň, prostřednictvím níž chce vysvětlit, jak důležité je, aby občané věděli, že denním rozhodováním mohou aktivně ovlivnit českou ekonomiku. „To vše má pomoci lidem, aby věděli, z jakého regionu výrobky a služby pocházejí, tedy jestli jsou od místního dodavatele. Jedná se o lokální aspekt. S tím souvisí i to, že výrobek či služba jsou skutečně kvalitní, což spojujeme se zárukou nebo péčí nejen o zákazníka, ale také o životní prostředí. Myslíme také na celkovou udržitelnost, a to jak ekonomickou, tedy na podporu místního živnostníka, tak i na oblast, které se moderně říká cirkulární ekonomika, zahrnující recyklovatelnost nebo prodej bez obalů a podobně,“ uzavírá Pavel Vinkler, zástupce náměstkyně ministra průmyslu a obchodu, ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva průmyslu a ochodu České republiky.