Předvánoční čas je ideální příležitostí pro podvodníky. A nemusíte ani vyjít z domu, aby vás okradli. Řeč je o pofiderních SMS zprávách i e-mailech, které vás vyzývají k vyzvednutí objednaného zboží. Na první pohled se totiž jeví věrohodně.
„Vaše objednávka dorazila. Prosím, vyzvedněte si ji nejpozději do tří dnů.“ Tak přesně takové zprávy chodí v předvánočním shonu mnohým z vás. Jenže pozor, může se jednat o zásilku, kterou jste rozhodně neobjednali.
Podvodníci se snaží, aby zprávy i e-maily vypadaly věrohodně. K tomu využívají i jména známých společností, které zásilky rozesílají.
„Na Českou poštu se obrací stále více klientů s tím, že obdrželi podezřelý e-mail nebo SMS vydávající se za zprávu státního podniku. Jedná se o tzv. phishingový útok a Česká pošta klienty upozorňuje, ať v případě že žádnou zásilku neočekávají, na takové zprávy nereagují, neposkytují žádné údaje či dokonce peníze,“ varuje Česká pošta na webu.
Útoků podle mluvčího Iva Vysoudila v posledních měsících přibývá a množí se také ty, kvůli kterým přicházejí lidé o peníze.
„Jen za měsíc listopad 2021 eviduje Česká pošta několik desítek phishingových útoků, nejčastěji se jedná o informaci o tom, že je potřeba zaplatit uvedenou částku, aby mohla být zásilka doručena. Často je u totožných e-mailů měněn adresát, předmět, URL adresy odkazů, aby se daly těžko odchytávat, detekovat a blokovat,“ vysvětluje.
Veškeré falešné zprávy, které Pošta obdrží, zveřejňuje na svých webových stránkách jako varování. Na stejném místě jsou také rady a postupy, jak phishingový útok rozpoznat. V případě, že se klienti stanou obětí finančního podvodu, doporučuje, aby se sami obrátili na orgány činné v trestním řízení.