Ze dne na den můžete zůstat bez energií. Nepatříte pod dodavatele poslední instance?

Platba za energie

DPI odstřihne dodávky energií

Desetitisícům Čechů hrozí, že by mohli zůstat bez energií. Někteří neplatí zálohy takzvaným dodavatelům poslední instance, další ani nereagují na jejich výzvy podepsat standardní smlouvu. Aktuální situace je důsledkem krachu Bohemia Energy a dalších energetických firem.

Dodavatelé poslední instance dodávají plyn nebo elektřinu bývalým klientům zkrachovalých firem jako Bohemia Energy, Kolibřík Energie a další. Jenže někteří lidé si této změny ani nemuseli všimnout.

Stát zrušil DPH na energie, dodavatelé však nezlevnili ani o korunu. Není to povinné

Ministerstvo financí zhruba před měsícem rozhodlo o dočasném zrušení daně z přidané hodnoty na elektřinu a plyn. A to za listopad a prosinec, ve hře je prodloužení tohoto pardonu i po Novém roce. Důvodem bylo zmírnění dopadů dramatického zdražování energií na koncové zákazníky. Dodavatelé však lidem poslali rozpis záloh v nezměněné výši. A to i těm, kteří kvůli konci Bohemia Energy přešli k dodavatelům poslední instance a za energie platí násobky předchozích částek.

„První signál byl před třemi, nebo před čtyřmi týdny, kdy jsme rozeslali dopisy konkrétním zákazníkům, že spadli do režimu dodavatele poslední instance a 10 tisíc dopisů se nám vrátilo,“ uvádí společnost innogy.

Podobnou zkušenost mají i ostatní dodavatelé. „Databáze kontaktů od Bohemia Energy nebyla v dobrém stavu. Postupně se nám daří tyto zákazníky kontaktovat,“ tvrdí ČEZ.

„Pokud na ně máme mobilní telefony, posíláme jim SMS zprávy, aby nás kontaktovali a přešli on-line na standardní produkt,“ říká mluvčí E.ON Martina Slavíková.

Kdo si není jistý, zda spadá pod dodavatele poslední instance, může si to ověřit několika způsoby. „Pokud platíte standardně přes SIPO, zkontrolujte si, že platba stále odchází. Jestliže váš dodavatel platbu neúčtuje a vy neplatíte žádné zálohy, mohl byste být právě tím, kdo je v problému,“ vysvětluje Michal Kebort, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ).

ERÚ rozdává i návod, jak postupovat, nevíte-li, kdo vám energie dodává. V případě nejasností se s otázkami můžete obrátit buď na samotný úřad, občanskou poradnu, jako je například D-test, nebo na místní úřad.

Zákazníky, kteří nebudou platit zálohy, jsou dodavatelé připraveni v krajním případě odpojit. „Děláme všechno pro to, abychom je neodpojovali,“ tvrdí innogy. V této chvíli musí všichni klienti začít s dodavateli poslední instance komunikovat. A co nejdříve uzavřít novou smlouvu s výhodnějším tarifem, než který dostali po krachu své energetické firmy.

Tagy: