Stát hledá varianty, jakým způsobem by šlo urychlit a zefektivnit dostavbu české dálniční sítě. Jednou z nich by mohlo být zapojení soukromých subjektů, které by dálnici postavily a po určitou dobu spravovaly. První z takzvaných PPP projektů se rýsuje na dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem. Pokud se tato cesta ukáže jako úspěšná, mohla by se podobným způsobem řešit i D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí.
Část dálnice D4 by mělo formou PPP projektu postavit a následně provozovat konsorcium DIVia, které tvoří francouzské firmy Vinci a Meridiam. Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun. Konsorcium postaví 32 kilometrů dálnice, které bude s dalšími 16 kilometry následujících 25 let provozovat. Výsledek tendru není ještě definitivní, neúspěšní uchazeči mohou podat námitky. Lhůta pro podání námitek vyprší před Vánocemi. Pokud ministerstvo soutěž zdárně dokončí, smlouvu bude následně schvalovat vláda a Sněmovna. Stavba by mohla začít v březnu příštího roku.
V Česku jde o první PPP projekt, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma.
Konsorcium bude zároveň zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky přitom bude vlastnit stát, který je po 25 letech zcela převezme.
S Francouzi v tendru spolupracovala společnost PwC, podle které jde o velký průlom při výstavbě tuzemské infrastruktury. „Vůbec poprvé se takto významný projekt svěří celý soukromé firmě s tím, že právě ona jako koncesionář nese velkou část rizik a stát ji za výstavbu platí až v době, kdy už lze dálnici využívat, připomněl Jan Brázda z PwC.
Alternativa k D1 by spojila Čechy a Moravu
Podobně by se do budoucna mohla stavět také dálnice D35, která by jednou měla být alternativou k páteřní D1 pro spojení mezi Čechy a Moravou. „Ministerstvo dopravy zvažuje, zda v případě úspěchu v soutěži na koncesionáře pro dostavbu D4 formát PPP uplatní i pro jiné stavby, či nikoliv. Jedním z možných kandidátů je dostavba dálnice D35 v úseku Ostrov–Mohelnice,“ sdělil pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
„Evropská komise vypsala k tomuto tématu samostatnou práci, kde bude ministerstvo dopravy také spolupracovat. V současné době je ve spolupráci s EIAH (European Investment Advisory Hub, pozn. red.) pod EIB zpracovávána studie proveditelnosti na ověření vhodnosti a výhodnosti realizace některých částí D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí formou PPP. Práce byly zahájeny v druhém listopadovém týdnu,“ dodal Jemelka.
Projekty PPP jsou založeny na financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. V partnerství veřejného a soukromého sektoru stát spatřuje významnou příležitost pro obě strany. Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. V minulosti však pokusy o dálniční stavby formou PPP neuspěly.