Do centra Prahy autem za poplatek
Zastupitelé Prahy 1 chtějí zklidnit centrum města, sepsali proto memorandum. Ke snížení počtu motorových vozidel má podle nich pomoct i zpoplatnění vjezdu. Průjezd Smetanovým nábřežím či Malou Stranou by mohl stát 200 korun. Nápad podporuje například náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), některé městské části ale naopak varují, že by doprava mohla zatížit jejich komunikace a problém ucpaných ulic by se jen přenesl jinam.
„Prohlašujeme, že máme zájem o zklidnění dopravy a úpravy zásad užití místní komunikace nebo jejich určených úseků k stání na území městské části Praha 1 v Pražské památkové rezervaci,“ píše se v memorandu zastupitelů Prahy 1, které má redakce CNN Prima NEWS k dispozici. „Preferovaným řešením je iniciovat vydání vyhlášky hl. města Prahy, která stanoví poplatek za povolení k vjezdu motorových vozidel do vybraných částí městské části Praha 1,“ dodává memorandum.
ČTĚTE TAKÉ: Bolavá jizva Prahy. Hřib chystá rapidní zklidnění magistrály, plán může narazit u Spolu
Další rána pro pražskou dopravu. Oprava Barrandovského mostu se oproti plánu prodlouží
Ačkoliv je druhá etapa opravy Barrandovského mostu plánovaná do 14. srpna, tedy na 92 dní, už nyní víme, že se to nestihne. V tomto duchu se ve vysílání CNN Prima NEWS vyjádřila mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Přiblížila také, jaké práce jsou nyní naplánované.
Zastupitelé by si přáli zpoplatnění vjezdu na části území Prahy 1, vymezení okruhu vozidel, kterých by se to netýkalo, úpravu míst pro zásobování či úpravu zón placeného státní.
„Memorandum nemá právní platnost, ale spíše morální, už jenom proto, že to podepsalo všech 26 zastupitelů Prahy 1. Chtěli bychom, aby si cestu autem do centra rozmysleli lidé, kteří se chtějí jenom kochat. Zpoplatnění by se mělo týkat Smetanova nábřeží, přilehlé Divadelní a na Malé Straně Karmelitské, ale jenom po americkou ambasádu. Cena za průjezd by měla být 200 korun,“ řekl pro CNN Prima NEWS radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO).
Hřib: Jako v Karlových Varech
Nápad chválí například pražský náměstek pro dopravu Hřib. „Praha 1 se zavazuje podpořit zklidňování dopravy na obou březích Vltavy. Pod memorandum se podepsali všichni zastupitelé,“ napsal na Twitteru.
Jak se chce Praha vypořádat s aktivisty blokujícími dopravu? Podívejte se v reportáži:
Inspiroval by se například v Karlových Varech. „Nyní vedeme v koalici a společně s Prahou 1 podrobnou diskuzi o konkrétních opatřeních, která by měla zklidnit dopravu na Malé Straně, na Smetanově nábřeží a v Křižovnické ulici. Inspiraci má toto opatření v Karlových Varech. V tomto krajském městě je už zpoplatněný vjezd do turistického centra několik let a opatření nezpůsobuje žádné problémy. Pro rezidenty je samozřejmě vjezd zdarma,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS.
Co další městské části?
Krok se však nelíbí městským částem, na které by mohla opatření dopadnout. „Jakýkoliv jednostranný krok v centru Prahy se samozřejmě propíše do zhuštění dopravy v okolních městských částech. Jinými slovy, kolegové a kolegyně z Prahy 1 pouze přesouvají problém jinam. Zastávám názor, že bychom měli na úrovni starostů centrálních městských částí hledat společné řešení a ve spolupráci s magistrátem jej pak realizovat,“ uvedla starostka Prahy 2 Alexandra Udženija (ODS) pro CNN Prima NEWS.
Nedělejte z nás blbce. Policista radí, jak postupovat při silniční kontrole, a vyvrací pověry
Pokutám za dopravní přestupky se lze vyhýbat i legálními prostředky. Kromě více či méně dovolené prevence ve formě používání antiradarů nebo poukázání na osoby blízké se vyplatí slušné chování při kontaktu s policejní hlídkou. Můžete díky tomu odjet s nižší pokutou nebo dokonce finančnímu postihu úplně uniknout.
„Občané Prahy 1 určitě nejsou jediní, kteří mají problém s parkováním nebo s tranzitní dopravou. Stačí se jet podívat k nám na dvojku. Bohužel, toto je akce, kterou s námi nikdo nekonzultoval. Obávám se tedy, že kolegové z Prahy 1 spolu s vaničkou vylijí i dítě,“ doplnila.
Skeptický je také zastupitel Prahy za ANO Ondřej Prokop. „Podobné nápady by měly být koncepčním řešením celého středu města, nikoliv izolovaně jen jedné městské části, která se rozhodne zpoplatnit vjezd. Ve výsledku to přinese více problémů, než odstraní. Kdybychom připustili takový precedent pro jednu městskou část, mohlo by pak napadnout radní v Praze 11 zpoplatnit průjezd přes D1 u Chodova, kde denně projede víc než 50 tisíc aut a kamionů, které silně zatěžují životní prostředí celého Jižního Města,“ napsal na Twitter.
Podobně mluví také další zástupce nutí ANO Patrik Nacher. „Je potřeba dořešit okruhy, řešme to evolučně, ne revolučně. Ještě se nám to začne rozšiřovat a skončí to až někde v Praze 11,“ sdělil na čtvrtečním zasedání zastupitelů „velké“ Prahy. Ti se shodli, že k memorandu navrhovaného jedničkou je nutné znát postoj ostatních městských částí.