Pražskou severojižní magistrálu čeká výrazná proměna. Auta postupně doplní cyklisté díky novým cyklopruhům a chodci po dobudování chodníků, které budou na úkor silničních pruhů. Několikaproudovou komunikaci zklidní nejprve nový přechod pro chodce u hlavního nádraží. Předpokládá to studie, kterou představil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) a náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).
„Magistrála nemá být vnímána pouze jako tranzitní prostor pro auta, ale měla by být pro všechny a je potřeba ji humanizovat,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) na úterní debatě v pražském Campu.
ČTĚTE TAKÉ: S elektromobily budeme poddanými komunistické Číny, řekl Smil. Plány EU jsou podle něj utopie
První již schválený dokument navrhuje řešení prostoru před hlavním nádražím. Studii zpracoval Institut plánování a rozvoje (IPR) a počítá se zúžením silnice u nádraží na dva plus dva pruhy a vybudováním přechodu.
Okolí hlavního nádraží by mělo přijít na řadu jako první, zároveň chce magistrát připravovat úpravy dalšího úseku magistrály od křižovatky U Bulhara k Hlávkovu mostu. „Relativně snadnými způsoby bychom v dohledné době mohli mít magistrálu upravenou tak, aby pod ní byly kulturní nebo komerční prostory a po ní se mohli pohybovat i chodci a cyklisti,“ řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (za STAN). Projekt úprav by chtěl připravit v tomto volebním období.
Politický boj
Přesto oba politici očekávají tuhý politický boj, aby své představy o zklidnění dopravní tepny mohli realizovat. „Největší problém je dojít k celospolečenské dohodě, že se ta změna uskuteční. Návrhy určitě rozpoutají debaty o tom, co by se s magistrálou mělo dělat a zda je možné něco dělat ještě před dokončením okruhů,“ řekl Hřib.
Hlaváček je optimista. „Jsem ze STAN, takže mám v popisu práce být optimističtější než kolega za Piráty. Ze soutěže na ‚hlavák‘ vyjdou konkrétní projekční práce, ty se nebudou týkat jen magistrály a nového přechodu, ale také tramvaje a parku, neboli ‚Sherwoodu‘. Studie jsme schválili jako podklad a máme za úkol vytvořit pracovní skupinu. Se Zdeňkem uděláme vše pro to, aby se první etapa odehrála relativně brzy,“ sdělil Hlaváček.
Začít by se mohlo ještě v tomto volebním období. „Ze snu se dostáváme do realistického projektu. Co je ale v tuto chvíli neprosaditelné, je omezení třetího pruhu. Není to něco, co bude zítra, ale první etapu bychom mohli mít připravenou a schválenou do konce volebního období,“ doplnil.
Náročná koaliční jednání naznačuje například radní Jiří Pospíšil (TOP 09) „Na dopravu nahlížíme bez ideologie a společně s dopravními experty hledáme rozumnou míru zklidnění, která by neměla značné negativní dopady. Důkazem toho může být zavádění zón 30 v blízkosti škol a školek. Zároveň si ale nemyslíme, že by bylo moudré nějak modifikovat magistrálu. Jedná se o důležitou dopravní tepnu, která koncentruje automobilovou dopravu a drží ji tak mimo městské ulice. A nebylo by rozumné se připravovat o dopravní kapacity a vytvářet nové dopravní problémy,“ sdělil Pospíšil CNN Prima NEWS.
Naopak otevřenější nápadu je náměstkyně Alexandra Udženija (ODS). „Děkuji Zdeňku Hřibovi a Petru Hlaváčkovi za jejich snahu zklidňovat severojižní magistrálu. Jedná se o dlouhodobé přání obyvatel Prahy 2, proto jsme si i my nechali před časem na toto téma zpracovat studii. Prosím ale o jistou míru empatie vůči všem Pražanům a zvážení všech souvislostí ve veřejném prostoru, i v otázce plynulosti dopravy. Proměny mají být nejenom líbivé, ale především funkční. Společně jsme tu pro všechny Pražany,“ napsala na Twitteru.