Pražskou severojižní magistrálu čeká výrazná proměna. Auta postupně doplní cyklisté díky novým cyklopruhům a chodci po dobudování chodníků, které budou na úkor silničních pruhů. Několikaproudovou komunikaci zklidní nejprve nový přechod pro chodce u hlavního nádraží. Předpokládá to studie, kterou představil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) a náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).
„Magistrála nemá být vnímána pouze jako tranzitní prostor pro auta, ale měla by být pro všechny a je potřeba ji humanizovat,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) na úterní debatě v pražském Campu.
ČTĚTE TAKÉ: S elektromobily budeme poddanými komunistické Číny, řekl Smil. Plány EU jsou podle něj utopie
První již schválený dokument navrhuje řešení prostoru před hlavním nádražím. Studii zpracoval Institut plánování a rozvoje (IPR) a počítá se zúžením silnice u nádraží na dva plus dva pruhy a vybudováním přechodu.
Vizualizace budoucí podoby magistrály. Zdroj: IPR Praha
Okolí hlavního nádraží by mělo přijít na řadu jako první, zároveň chce magistrát připravovat úpravy dalšího úseku magistrály od křižovatky U Bulhara k Hlávkovu mostu. „Relativně snadnými způsoby bychom v dohledné době mohli mít magistrálu upravenou tak, aby pod ní byly kulturní nebo komerční prostory a po ní se mohli pohybovat i chodci a cyklisti,“ řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (za STAN). Projekt úprav by chtěl připravit v tomto volebním období.
Vizualizace budoucí podoby magistrály. Zdroj: IPR Praha
Politický boj
Přesto oba politici očekávají tuhý politický boj, aby své představy o zklidnění dopravní tepny mohli realizovat. „Největší problém je dojít k celospolečenské dohodě, že se ta změna uskuteční. Návrhy určitě rozpoutají debaty o tom, co by se s magistrálou mělo dělat a zda je možné něco dělat ještě před dokončením okruhů,“ řekl Hřib.
Hlaváček je optimista. „Jsem ze STAN, takže mám v popisu práce být optimističtější než kolega za Piráty. Ze soutěže na ‚hlavák‘ vyjdou konkrétní projekční práce, ty se nebudou týkat jen magistrály a nového přechodu, ale také tramvaje a parku, neboli ‚Sherwoodu‘. Studie jsme schválili jako podklad a máme za úkol vytvořit pracovní skupinu. Se Zdeňkem uděláme vše pro to, aby se první etapa odehrála relativně brzy,“ sdělil Hlaváček.
Vizualizace budoucí podoby magistrály. Zdroj: IPR Praha
Začít by se mohlo ještě v tomto volebním období. „Ze snu se dostáváme do realistického projektu. Co je ale v tuto chvíli neprosaditelné, je omezení třetího pruhu. Není to něco, co bude zítra, ale první etapu bychom mohli mít připravenou a schválenou do konce volebního období,“ doplnil.
ANKETA: Zaveďme třicítku v rezidenčních částech Prahy, navrhuje Hřib. Byli byste pro?
Pochody aktivistů požadujících zavedení plošného omezení rychlosti v Praze na 30 kilometrů v hodině se stávají folklórem. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) připustil, že by se jejich požadavku mohlo alespoň částečně vyhovět, přesto podle něj není možné, aby se „třicítkou“ jezdilo všude. Aktivisté ale ustoupit nehodlají. Zastání však nemají ani u koalice Spolu, která by se zklidňováním centra města chtěla počkat až do vybudování okruhů.
Náročná koaliční jednání naznačuje například radní Jiří Pospíšil (TOP 09) „Na dopravu nahlížíme bez ideologie a společně s dopravními experty hledáme rozumnou míru zklidnění, která by neměla značné negativní dopady. Důkazem toho může být zavádění zón 30 v blízkosti škol a školek. Zároveň si ale nemyslíme, že by bylo moudré nějak modifikovat magistrálu. Jedná se o důležitou dopravní tepnu, která koncentruje automobilovou dopravu a drží ji tak mimo městské ulice. A nebylo by rozumné se připravovat o dopravní kapacity a vytvářet nové dopravní problémy,“ sdělil Pospíšil CNN Prima NEWS.
Naopak otevřenější nápadu je náměstkyně Alexandra Udženija (ODS). „Děkuji Zdeňku Hřibovi a Petru Hlaváčkovi za jejich snahu zklidňovat severojižní magistrálu. Jedná se o dlouhodobé přání obyvatel Prahy 2, proto jsme si i my nechali před časem na toto téma zpracovat studii. Prosím ale o jistou míru empatie vůči všem Pražanům a zvážení všech souvislostí ve veřejném prostoru, i v otázce plynulosti dopravy. Proměny mají být nejenom líbivé, ale především funkční. Společně jsme tu pro všechny Pražany,“ napsala na Twitteru.