Jak ušetřit na dálniční známce, která příští rok v Česku značně podraží? Ministr Martin Kupka (ODS) poradil, jak si kupon pořídit levněji. Pokud si ho člověk zakoupí do konce příštího února, bude ho mít na celý rok stále za původní cenu. Za dálnice budou muset nově platit také majitelé hybridních automobilů či vozů na biometan.
Jak se změní ceny dálničních známek
Dálniční poplatky se od března 2024 změní. Nově bude možné zaplatit si jednodenní dálniční známku za 200 Kč, desetidenní bude stát 270 Kč, měsíční pak 430 Kč. Roční poplatek bude od března příštího roku ve výši 2 300 Kč. Vyplývá to z návrhu novely zákona o pozemních komunikacích.
ČTĚTE TAKÉ: PŘEHLEDNĚ: Jaké daně porostou a co Čechům podraží? Vláda představila konsolidační balíček
„Národní ekonomická rada vlády navrhla ve svých doporučeních zdražit dálniční známku z 1 500 korun na 3 000. Vláda se nakonec rozhodla od března 2024 zvýšit cenu roční známky na 2 300 korun, což odpovídá inflaci za deset let, kdy se poplatek neměnil,“ vysvětlil ministr dopravy Kupka. „Veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic. Další pohyb cen chceme spojit s růstem spotřebních cen,“ doplnil.
Dálniční známky tabulka změn Zdroj: CNN Prima NEWS
Jak koupit známku co nejvýhodněji
Ministr zároveň poradil, jak lze při nákupu známek pro příští rok ušetřit. „Do března si lidé mohou stále kupovat známky za původní cenu. Platí cena v den nákupu. Pokud si budete ještě v únoru objednávat dálniční známku s platností na 29. března, tak za to zaplatíte taky ještě původní cenu. Dálniční známku lze totiž objednat měsíc předem,“ vysvětlil Kupka při pátečním setkání s novináři.
Hybridy a elektromobily
Zdarma budou nadále po českých dálnicích jezdit elektromobily. „Chceme tím přispět k tomu, aby se po silniční síti pohybovala auta s menšími důsledky na životní prostředí,“ vysvětlil Kupka s tím, že ani v následujících letech ministerstvo neplánuje, že by se pravidlo mělo změnit.
Bolavá jizva Prahy. Hřib chystá rapidní zklidnění magistrály, plán může narazit u Spolu
Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) by si přál zklidnění severojižní magistrály, která je aktuálně klíčovou dopravní tepnou centra hlavního města. Podle něj není s omezováním automobilové dopravy nutné čekat na dostavbu okruhů, jak by si přála velká část pražské politické scény. Argumentuje, že magistrálu využívají řidiči pro zajíždění do centra, nikoliv pro tranzit.
Naopak pozor si musí dát majitelé hybridů či automobilů na biometan. „Dosavadní zpoplatnění hybridů nebude možné zachovat na nulové výši. Jedná se o společná evropská pravidla. Bude to zpoplatněno ve výši 25 procent,“ řekl novinářům ministr.
Při nákupu by měl rovnou systém upozornit na to, jakou známku by si měl řidič ke svému autu zakoupit. „Budeme nově napojení na registr vozidel. Člověk při nákupu zadá svou značku a nabízená známka bude odpovídat typu auta,“ vysvětlil Kupka.
Proč se zdražení netýká kamionů
Změny se však netýkají nákladní dopravy, jelikož by podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) v tomto případně došlo k překročení limitů EU. „Poplatky za mýto jsou dnes samozřejmě vyšší než u osobních vozidel. Kamiony platí prakticky přesně za každý ujetý kilometr. Výše této ceny je určena Eurovinětou a Česká republika je na stanoveném limitu. Nemůže proto mýto zvýšit,“ vysvětlil Kupka na pátečním setkání s novináři.
Stát ovšem chce získat od dopravců více peněz za jejich prohřešky. „Chceme změnit podmínky pro efektivní výběr sankcí za přetížené kamiony. V tuto chvíli máme šest vah na dálniční síti a stavíme sedmou. Do konce příštího roku bude jako novinka sloužit dvanáct vysokorychlostních vah, které se chystáme využívat k okamžitému automatickému systému sankcí a také k tomu, aby policie následně mohla řešit podezření na překročení povolené hmotnosti. Podaří se tím přispět k tomu, aby kamiony dodržovaly, co mají,“ vysvětlil ministr.
Podívejte se: Dálnice jako tankodrom, tak zdražíme známky. Nejapnost, bouří se Češi proti vyšším cenám.