Praha by se mohla v příštích dekádách dočkat zásadního dopravního projektu, který společně s hlavním městem připravuje Správa železnic. Kilometry nových železničních tunelů by měly vyústit ve vznik metra S, které propojí centrum Prahy s příměstskými oblastmi, jak tomu je v některých západních metropolích. Začít stavět by se mohlo v roce 2035.
Nejednalo by se o klasické metro, ale o železniční síť, která by skrze tunely dovedla do centra města příměstskou i dálkovou vlakovou dopravu, jak to lidé mohou znát například v Berlíně jako S-Bahn či v dalších evropských metropolích. Lidé by však mohli vlaky využívat podobným způsobem jako klasické metro právě pro rychlou dopravu po městě i jeho okolí.
Linky S by mohly jezdit v podobně krátkém intervalu jako právě metro (7,5 minuty). „Například cesta z centra do Řevnic by zabrala 32 minut, do Kralup jen o minutu déle a letiště by bylo dostupné za 25 minut,“ informuje magistrátní web prahajede.
Metro S, jak se komplex železničních tratí v centru metropole nazývá, má ambici zvýšit konkurenceschopnost železniční dopravy v celém regionu a umožnit vysokorychlostním vlakům bez problémů vjíždět do města. Regionální vlaky navíc díky němu budou moci protáhnout své trasy přes celou Prahu. To souvisí také s přípravou rychlotrati na letiště, která by podle optimistických odhadů mohla stát v roce 2029. Studie proveditelnosti bude také řešit právě napojení rychlodráhy na systém „metra S“.
„Příprava je ve fázi rozpracované studie proveditelnosti. Tu musí schválit Centrální komise ministerstva dopravy, předložení této komisi předpokládáme v prvním čtvrtletí roku 2024. Z této studie vyjde výběr varianty pro další přípravu – záměry projektu, dokumentace pro územní řízení a dokumentace pro stavební povolení,“ uvedla pro CNN Prima NEWS mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.
Chystaný projekt železničních tunelů pod centrem Prahy přiveze cestující i ze vzdálených oblastí Středočeského kraje přímo do centra Prahy a zároveň propojí jednotlivé vlakové linky mezi sebou. V centru Prahy také vzniknou nové zastávky. Regionální vlaky by tak mohly zastavovat pod Václavským a Karlovým náměstím či na náměstí Bratří Synků nebo na Albertově.
Podpora mezi politiky
Projekt má také politickou podporu. Na přípravě se podílelo již dosluhující vedení města a také vítězná koalice Spolu, která zřejmě nebude chybět v příští radě, měla tento projekt ve svém programu.
Správa železnic však zdůrazňuje, že se jedná primárně o státní projekt, problémy s výměnou reprezentace v čele metropole projekt proto neohrozí. „Změna vedení Prahy tento záměr přímo ovlivnit nemůže – jedná se o investici státu. V pracovní skupině ke zpracování studie jsou samozřejmě zástupci hlavního města. Rozhodující pro celý projekt bude ekonomické hodnocení dle celostátní metodiky pro hodnocení efektivnosti investic do dopravní infrastruktury,“ vysvětlila Pistoriusová pro CNN Prima NEWS.
Začít stavět by se pak mohlo v příští dekádě. „Termín, se kterým studie proveditelnosti pracuje, je rok 2035,“ upřesnila Pistoriusová.