Nedostatečné propojení Letiště Václava Havla a centra Prahy dlouhodobě trápí nejen obyvatele hlavního města. V posledních letech se začalo na modernizaci železniční tratě směrem na letiště pracovat a další úseky se začnou stavět v příštích letech. Celá rychlodráha z Masarykova nádraží do Kladna s odbočkou na letiště by měla být hotova v roce 2029. Otázkou zůstává, nakolik šlo jen o předvolební sliby. Stavbu totiž bude provázet řada problémů.
Správa železnic (SŽ) ve čtvrtek vypsala tendr na modernizaci trati Kladno – Kladno-Ostrovec. Práce v Kladně mají začít příští rok, celé propojení by mělo být dokončeno v roce 2029, v Kladně o pět let dříve.
Celkem půjde mezi Prahou a Kladnem o deset samostatných staveb, v roce 2022 má například začít modernizace trati mezi Kladnem a Prahou-Ruzyní. Za další dva roky má přijít na řadu obnova traťového úseku Praha-Veleslavín – Praha-Ruzyně.
Na trati do Kladna vzniknou moderní dopravní terminály🔜 Zahájení modernizace trati do Kladna a na letiště se blíží mílovými kroky, první dva úseky začneme budovat již v první polovině příštího roku. 👉 Nová trať s sebou kromě zkrácení cestovních dob a zvýšení komfortu přinese i zcela novou podobu stanic, ze kterých se stanou moderní dopravní terminály odpovídající standardům a požadavkům železnice 21. století. Na plánovanou podobu 3 stanic, konkrétně Praha Masarykovo nádraží, Praha-Bubny a Praha-Veleslavín, se můžete podívat již nyní prostřednictvím virtuální reality v našem videu 📹. Jak se vám nové stanice líbí? ✍️ Nejedná se ovšem o jedinou novinku, k zásadnímu bodu v přípravě dospěl úsek Kladno – Kladno-Ostrovec, pro který jsme dnes vypsali tendr na zhotovitele. Více informací se dozvíte odpoledne na našem profilu. Celé stavbě se pak komplexně budeme věnovat na našem Instagramu @sprava_zeleznic 📸. #spravazeleznic #dobrasprava #zeleznice #kladno #letiste #tratnaletiste #praha #stanice #nadrazi #virtualnirealita #virtuplex #masarykovonadrazi #bubny #veleslavin
Posted by Správa železnic on Thursday, October 7, 2021
Vznikne též nová železniční stanice Praha-Veleslavín. Nynější trať mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín nahradí v letech 2025 až 2029 tunel. Stanice Praha-Dejvice bude po modernizaci pod zemí. Práce mezi Prahou-Bubny a novou zastávkou Praha-Výstaviště jsou naplánované na roky 2022 až 2024. Modernizace a dostavba stanice Praha – Masarykovo nádraží má začít přespříští rok.
Stavba nové trati v úseku Praha-Ruzyně a Praha – Letiště Václava Havla má začít v roce 2024. Součástí bude i nový přestupní terminál Dlouhá Míle s parkovištěm. Ve stejném roce začne vznikat samostatná novostavba stanice Praha – Letiště Václava Havla. Cestující se z ní dostanou přímo k oběma letištním terminálům.
Z Kladna do centra Prahy za půl hodiny
Stavebníci především rozšíří trať z jedné na dvě koleje a elektrifikují ji. Kladno je největší středočeské město, má zhruba 70 000 obyvatel. O modernizaci dráhy se mluví řadu let, urychlí to cestu do Prahy, kam řada obyvatel Kladna dojíždí za prací.
Z největšího středočeského města a okolních obcí denně dojíždí do metropole přes 16 000 lidí. Nyní trvá cesta vlakem z Kladna na Masarykovo nádraží téměř 40 minut, za osm let to má být méně než půl hodiny.
Stavba desetiletí
O stavbě hovořil těsně před volbami také premiér Andrej Babiš (ANO). „Železniční stavba desetiletí. Ráno jsme zahájili stavbu spojení mezi Masarykovým nádražím a Kladnem. 2029 bude hotovo, i s odbočkou na Letiště Václava Havla,“ napsal Babiš před volbami na svém Facebooku.
Železniční stavba desetiletí! 🙂Železniční stavba desetiletí! Ráno jsme zahájili stavbu spojení mezi Masarykovým nádražím a Kladnem. 2029 bude hotovo, i s odbočkou na Letiště Václava Havla. Pusťte si krátké video i s Karel Havlíček 🙂
Posted by Andrej Babiš on Thursday, October 7, 2021
Kromě zrekonstruovaného Negrelliho viaduktu se zatím ještě „nekoplo do země“ a stavbu může provázet řada problémů. Nejvíce problematicky se jeví úsek mezi Hradčanskou a Nádražím Veleslavín, který by měl vést tunely pod pražskými Střešovicemi. Proti zpracované dokumentaci pro územní rozhodnutí v tzv. variantě Jih se postavil Spolek za ochranu Střešovic a Břevnova.
Spolek podporoval severnější variantu, ta by podle něj sice nebyla tak hluboko, ale vedla by pod méně zastavěnou oblastí. Znalecký posudek však dal za pravdu Správě železnic, která nadále připravuje variantu v původně plánované trase.