Děti dostaly vysvědčení
Ministerstvo školství plánuje na letní prázdniny inventuru systému přijímacího řízení na střední školy, které bylo letos poprvé plně elektronické. Bude se zabývat jeho harmonogramem a počítá se s úpravami jednotlivých termínů či lhůt na základě zpětné vazby od ředitelů středních škol. Novinářům to v pátek řekl ministr školství Mikuláš Bek (STAN), který přijel předat vysvědčení žákům devátých tříd školy v Ořechově na Brněnsku.
„Vyhodnocení přijímacího řízení je zásadní úkol, ale nepůjde o velké změny. Hlavní je inventura toho, jak řízení proběhlo, kde jsou těsná místa a jsme připraveni řízení pomocí vyhlášek příští rok upravit podle potřeb škol,“ sdělil Bek.
ČTĚTE TAKÉ: Maturita může brzy vypadat úplně jinak. Studenti by místo ní skládali jinou zkoušku
Končící školní rok označil za dramatický právě kvůli rychlému spuštění nového způsobu přijímacího řízení, které hodnotí kladně. Připomněl, že ministerstvo pracuje i na změně rámcových vzdělávacích programů, jejichž revize by měla být hotová na konci letošního roku, i na změnách ve školském a vysokoškolském zákoně.
Prodloužení školní docházky může pomoci
Základní školu v Ořechově na Brněnsku si ministr vybral k návštěvě pro její dobrou spolupráci s vedením obce. Po předání vysvědčení si prohlédl školní budovy a debatoval s učiteli.
České školství trápí dramatická nerovnost. Rozdíly v matematické gramotnosti jsou i tři roky
Mechanické memorování letopočtů nebo rozvíjení myšlení dětí ve školních lavicích? Mezinárodní průzkum zjišťoval, jak si české školy vedou v přístupu k učení. V porovnání s více než šedesáti zeměmi světa jsme na 15. místě. Problémem ale je dramatická nerovnost jak ve vzdělávacím systému, tak i mezi žáky.
„Viděl jsem velmi pěkně vybavené přípravné třídy a diskutovali jsme o jejich roli. Na ministerstvu a s poslanci ze školského výboru nyní vedeme debatu o možných scénářích omezení odkladů nástupu do první třídy. Zatímco u nás jde asi o čtvrtinu dětí, ve srovnatelných zemích je to třeba jen pět procent,“ dodal Bek.
Zatímco se všichni žáci ořechovských devátých tříd dostali na střední školy, v populaci zbývá několik procent dětí, které na střední školu nepokračují. Nejsou plnoleté, mají problém sehnat práci a nejsou pro ně ani rekvalifikační kurzy.
„Jde o problém, který se objevuje v některých regionech, a je to důvod, proč jsem otevřel debatu o prodloužení školní docházky tak, aby pokryla i část střední školy. Názory na to, jak ji prodloužit, se různí, ale je třeba o tom mluvit, a myslím, že za příští vlády bude potřeba o prodloužení povinné školní docházky rozhodnout. Dělají to všechny vyspělé země,“ doplnil ministr.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Ve druhém kole přijímaček pohořel každý desátý žák. Ministerstvo zveřejnilo přesná data