Mezinárodní průzkum vzdělávání
Mechanické memorování letopočtů nebo rozvíjení myšlení dětí ve školních lavicích? Mezinárodní průzkum zjišťoval, jak si české školy vedou v přístupu k učení. V porovnání s více než šedesáti zeměmi světa jsme na 15. místě. Problémem ale je dramatická nerovnost jak ve vzdělávacím systému, tak i mezi žáky.
Jednoduše vysvětlit, ale hlavně inspirovat k vlastnímu myšlení. Podle učitele matematiky Martina Valáška je právě tohle za katedrou důležitější než nutit žáky k biflování nekonečných dat.
ČTĚTE TAKÉ: Chystaný bič na sexuální predátory ohrožující děti se zasekl. Blažek se bojí omylů i ústavy
„My dospělí máme takovou představu o tom, jak by se věci měly dělat, co je ideální postup. A ty děti občas přicházejí s nápady, které nejsou optimální, ale jsou kreativní. My jako učitelé bychom měli v tomto být benevolentnější,“ sdělil CNN Prima NEWS Valášek.
České děti se na vzduch nehrnou. Většinu času stráví přikované k obrazovkám, varuje průzkum
Třetina českých dětí se během školní výuky vůbec nedostane ven na čerstvý vzduch. Ve volném čase to není o mnoho lepší. Velkou část dne děti tráví přikované ke svým telefonům, počítačům nebo k televizní obrazovce. Se znepokojujícím zjištěním přišel průzkum agentury STEM a Nadace podporující proměny měst a zahrad.
Problém může být ve stále stejném zadávání úkolů ve škole. „My děti na základní škole často směřujeme jenom jedním směrem. Takže je třeba dávat do výuky větší různorodost, zahrnout do ní práci rukama. K tomu, abychom měli kreativní myšlení, je potřeba pohyb, proto je dobré přesunout výuku ven,“ uvedla metodička projektu Učíme se venku Justina Danišová.
Gymnázium, střední školy nebo střední odborné školy. Průzkumu ukázal, že žáci mají mezi sebou obrovské rozdíly i kvůli kvalitě rodinného zázemí.
„Na středních odborných školách bez maturity jsou žáci z rodin s nízkým socioekonomickým statusem a ten rozdíl ve výsledcích, v případě třeba matematické gramotnosti, je tři školní roky,“ sdělil CNN Prima NEWS ústřední školní inspektor České školní inspekce Tomáš Zatloukal.
Test se zaměřil na kreativitu žáků, kterou uplatňují každý den ať už ve škole, nebo mimo ni. Úlohy obsahovaly písemný a grafický projev a také řešení společenských a vědeckých problémů.
„Ukazuje se, že dlouhodobým problémem českého školství je vysoká závislost na socioekonomickém zázemí dětí. Nám se bohužel za těch 30 let nedaří zlepšovat výkonnost našeho vzdělávacího systému,“ poznamenal pro CNN Prima NEWS ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
Ministerstvo mimo jiné zvažuje, že by školní maturitu mohla nahradit absolventská práce s obhajobou. Ta by měla právě na odborných školách provázat závěrečnou zkoušku s praxí.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Pokud nedostaneme na školství miliardy navíc, nemusí STAN podpořit rozpočet, pohrozil Bek