Přestože byla poslední stanice metra v Praze zprovozněna v roce 2015, nebrání to pražským představitelům v prezentování velkolepých vizí, jak by v budoucnu mohla síť podzemní dráhy vypadat. Linka D je ve výstavbě, náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) uvažuje o prodloužení trasy C do Uhříněvsi, přemýšlí se o okružním metru a stát chystá centrum metropole protkat podzemní železnicí.
Metro D
Začněme tedy projektem, který není pouze nějakou mlhavou představou moderní budoucnosti, ale skutečně se již staví a pomůže především lidem v jižních částech metropole.
ČTĚTE TAKÉ: OBRAZEM: Praha se mění před očima. Podívejte se, jak bude vypadat metropole budoucnosti
Aktuálně se dokončuje první etapa výstavby, na kterou by měla na podzim navázat další. Přesto se již objevují první komplikace. Zhotovitel zatím není vysoutěžený, takže hrozí, že se stavba protáhne.
„Pevně věříme, že se blížíme do finále. Očekáváme, že by to mohlo být v průběhu letošního léta. Předpokládáme termín dokončení výstavby a zprovoznění ,déčka‘ na konci roku 2029,“ uvedla pro CNN Prima NEWS mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Stavba metra D Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Výstavba metra trasy D Zdroj: ČTK
Metro D už se buduje. Zdroj: CNN Prima NEWS
Vizualizace ukazuje podobu stanice Nemocnice Krč, autorem návrhu je Jiří Černický. Zdroj: IPR Praha
Vizualizace ukazuje podobu chodby ve stanici Nádraží Krč, autorem návrhu je Vladimír Kopecký. Zdroj: IPR Praha
Vizualizace ukazuje podobu stanice metra D - Nové Dvory. Autorem návrhu je Stanislav Kolíbal. Zdroj: IPR Praha
Na Žižkov nebo do centra?
Přestože se metro již aktivně buduje a Pražané by jej měli brzy využívat na trase Depo Písnice – Náměstí Míru, není zatím úplně jasné, kam by měla linka v budoucnu pokračovat. Institut plánování a rozvoje (IPR) totiž pracuje s několika variantami.
Platný územní plán počítá s tím, že by linka měla pokračovat na Žižkov směrem na Prokopovo a Basilejské náměstí, kde vzniká nová čtvrť kolem bývalého Nákladového nádraží Žižkov. Nakonec by mohla ale končit až na Vysočanské. Experti z IPR však uvažují spíše o variantě posunout linku více do centra a zakončit ji na stanici Náměstí Republiky. Možností je také, že by se stejně z centra nakonec stočila právě na Žižkov. Takové návrhy jsou ale zatím skutečně pouze hudbou budoucnosti.
Možné pokračování metra D Zdroj: IPR Praha
Prodloužení metra C
Svými vizemi se netají ani současný pražský náměstek pro dopravu Hřib, který by si přál prodloužit nejvytíženější linku C. „Nechám prověřit prodloužení metra C z Hájů do Uhříněvsi přes Petrovice. Sídliště Petrovice totiž v současné době není ideálně dopravně obslouženo,“ napsal exprimátor na Facebook.
Aby svůj sen mohl realizovat, byla by podle něj nutná podpora státu. „Prodlužování linek metra se v Praze běžně dělo, pokud ho stát spolufinancoval. Bohužel teď takovou podporu zatím nemáme. Jenže tyhle obří infrastrukturní stavby s celorepublikovým významem prostě vlastními silami nezaplatíme, to se týká třeba i okruhů. Podpora státu je nezbytná a budeme o ni usilovat,“ napsal.
Pánované prodloužení metra C Zdroj: CNN Prima NEWS
Metro S
Se zajímavým projektem přichází také Správa železnic, která chce vybudovat železniční linku S. V tomto případě se jedná o státní investici, takže by realizace měla být o něco snadnější.
Praha vyhlíží další metro. Vlaky by měly protínat centrum města v rámci linky S
Praha by se mohla v příštích dekádách dočkat zásadního dopravního projektu, který společně s hlavním městem připravuje Správa železnic. Kilometry nových železničních tunelů by měly vyústit ve vznik metra S, které propojí centrum Prahy s příměstskými oblastmi, jak tomu je v některých západních metropolích. Začít stavět by se mohlo v roce 2035.
Nejednalo by se o klasické metro, ale o železniční síť, která by skrze tunely dovedla do centra města příměstskou i dálkovou vlakovou dopravu, jak to lidé mohou znát například z berlínského projektu S-Bahn či dalších evropských metropolí. Cestující by však mohli vlaky využívat podobným způsobem jako klasické metro právě pro rychlou dopravu po městě i jeho okolí.
„Příprava je ve fázi rozpracované studie proveditelnosti. Tu musí schválit Centrální komise ministerstva dopravy, předložení této komisi předpokládáme v prvním čtvrtletí roku 2024. Z toho vyjde výběr varianty pro další přípravu – záměry projektu, dokumentace pro územní řízení a dokumentace pro stavební povolení,“ uvedla pro CNN Prima NEWS mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.
Plán pražského metra S Zdroj: Praha
Okružní metro O
Se zajímavým projektem přišlo před loňskými volbami do zastupitelstva uskupení Praha sobě v čele s tehdejším náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem. Okružní metro O by totiž propojilo okrajové části Prahy, což by zákonitě ulevilo centru či například přetíženému Barrandovskému mostu.
Po volbách však skončil Scheinherr v opozici a současné vedení města je v těchto plánech opatrnější. „Téma kruhového metra není tak jednoduché. Je mnoho měst, kde je podzemní doprava řešena kruhovým metrem, jako Moskva či Londýn. Je otázkou, co bude nejvýhodnější pro Prahu. Zdeněk Hřib a Piráti budou muset předložit nějaké koncepty a jako celá koalice se o nich budeme bavit,“ uvedl například v rozhovoru pro CNN prima NEWS primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Náměstek Hřib však preferuje především dostavbu tramvajového okruhu. Je tedy možné, že se tento ambiciózní projekt zařadí do šuplíku k dalším smělým plánům ohledně pražské dopravy.
Metro O podle návrhu bývalého náměstka Adama Scheinherra Zdroj: CNN Prima NEWS