Přestože ODS před volbami avizovala rušení cyklopruhů, nově zvolený primátor Bohuslav Svoboda (ODS) v rozhovoru pro CNN Prima NEWS uvedl, že bude jejich výstavba pokračovat. Zdůraznil však, že by měly být více bezpečné pro všechny. Hovořil také o dalších plánech v dopravě například v souvislosti s výstavbou metra či vnitřního a vnějšího pražského okruhu.
„Věřím tomu, že budování cyklopruhů bude v nějaké podobě pokračovat. Je to jedna z cest, kterou moderní doprava musí jít. Na druhou stranu je třeba respektovat, že také například v holandských městech musí podmínky uzpůsobit tomu poměru dopravy,“ uvedl Svoboda.
ČTĚTE TAKÉ: Metro S i trať na letiště. Noví pražští radní mají velké plány, zatím ale řeší hromadění funkcí.
Před volbami však zaznívalo z ODS, že by mělo docházet k jejich rušení. Bývalá koalice byla často kritizována, že je stavěla na nebezpečných místech. „Myslím, že by některé cyklopruhy měly být zrušeny,“ řekl před volbami místopředseda strany a jedna z hlavních tváří ODS v Praze Zdeněk Zajíček v rozhovoru pro iDnes.
Přestože by chtěl Svoboda v jejich budování pokračovat, má určité podmínky. „Cyklopruh nemůže narušovat jinou dopravu – například křížit tramvaje. Musí být vydefinováno, kdo má v jakém místě přednost, aby žádný účastník dopravy nebyl ohrožen. U cyklopruhů je to velmi citlivé. Budeme je určitě budovat dál, ale nemohou být cyklopruhy, které najednou skončí, protože se tam zkrátka dál nevejdou. Nemohou to být cyklopruhy, které povedou přes dálniční přivaděč,“ vysvětlil primátor.
„Nelze je budovat na principu, že jsou cyklopruhy nade vše, ale jako rovnocenný způsob pražské dopravy, který nesmí ohrožovat ostatní, ale ani cyklisty. Když si představím některá místa cyklopruhů, tak já bych si tam na kolo raději nesedl,“ rýpl si do dřívější výstavby.
Pokračování metra D a okruh
Dlouhodobým tématem v pražské dopravě je budování metra a okruhů. Také v tom by chtěl Svoboda pokračovat. Aktuálně se sice již staví metro D, ale pouze v úseku mezi Pankrácem a Olbrachtovou. Primátor by chtěl začít co nejdříve budovat linku dál směrem na Písnici. Oficiální plány zatím hovoří o zahájení výstavby na jaře 2024.
„Samozřejmě bych uvítal, kdyby povídání o metru do Písnice přestalo být povídáním a začalo být stavbou. Jsem přesvědčen, že jsou dvě věci, které musíme udělat souběžně. Realizovat plán metra a dodělat okruh. Moc bych chtěl, aby se neříkalo: ,My jsme rozhodli,‘ ale aby se řeklo: ,Tady jsme kopli a vykopali jsme první kilo kamení, aby okruh nebo metro mohlo vzniknout,‘“ nastínil Svoboda.
Minulé pražské vedení začalo především v čele s Prahou sobě plánovat také okružní metro O, to však v koaliční smlouvě nové koalice chybí. Podle Svobody záleží především na představě nového náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti).
„Téma kruhového metra není tak jednoduché. Je mnoho měst, kde je podzemní doprava řešena kruhovým metrem, jako Moskva či Londýn. Je otázkou, co bude nejvýhodnější pro Prahu. Zdeněk Hřib a Piráti budou muset předložit nějaké koncepty a jako celá koalice se o nich budeme bavit. V takovém případě vystoupíme s názory našich odborníků, kteří se k tomu nějak postaví,“ dodal staronový pražský primátor.