Praha není jenom Hrad a most, ale stává se pomalu také moderním západním velkoměstem. Dokazuje to řada zajímavých projektů, které aktuálně v hlavním městě vznikají. Již brzy se Pražanům otevře například Štvanická lávka, která pro pěší a cyklisty propojí Holešovice s Karlínem. Lidé mohou také pozorovat, jak se postupně revitalizuje okolí Masarykova nádraží. Podívejte se na některé z pražských projektů současnosti.
Štvanická lávka prošla testy
Lávka, která propojí Holešovice s Karlínem, je již takřka hotová a v posledních týdnech prošla také zatěžkávacími zkouškami. Zprovozněná by měla být v průběhu července. Přesný termín ale zatím znám není.
Přemostění usnadní pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice a bude dalším propojením mezi městskými částmi. Na holešovickém břehu Vltavy bude nástup na lávku na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice. V Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře. Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi.
Lidé se mohou pěšky z Karlína do Holešovic dostat nyní pouze přes frekventovaný Hlávkův most nebo oklikou přes Rohanský ostrov a Libeňský most. Na Štvanici se dostanou pouze z Hlávkova mostu či přívozem.
Lávka bude i spojnicí pro cyklisty, protože propojí páteřní cyklostezky vedoucí na obou březích Vltavy.
Masarykovo nádraží a dráha na letiště
Výrazné změny mohou Pražané pozorovat také v okolí Masarykova nádraží, které je součástí budované dráhy na letiště. Nejvýrazněji aktuálně působí stavba společnosti Penta podle návrhu věhlasné architektky Zahy Hadid.
ČTĚTE TAKÉ: Praze hrozí blamáž. Metro D se může zadrhnout a město by platilo miliony denně, varuje Prokop
Letos se však začne rekonstruovat také samotné nádraží. „V rámci projektu železnice na letiště letos zahájíme modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Postupně tak rostou další části dráhy na letiště, která by měla být hotová do konce dekády. Aktuálně se již modernizuje například úsek mezi Bubny a Výstavištěm.
Metro D s vozy bez řidičů
Dalším z projektů, který se již aktivně buduje, je metro D. To bude inovativní například tím, že v něm budou jezdit automatizované vozy bez řidičů, především však ulehčí obyvatelům z jižních částí města.
Aktuálně se dokončuje první etapa výstavby, na kterou by měla na podzim navázat další. Zhotovitel však zatím není vysoutěžen, takže hrozí, že se stavba protáhne. „Pevně věříme, že se blížíme do finále. Očekáváme, že by to mohlo být v průběhu letošního léta. Při zahájení výstavby prvního úseku v dubnu loňského roku jsme říkali, že předpokládáme termín dokončení výstavby a zprovoznění Déčka na konci roku 2029,“ uvedla pro CNN Prima NEWS mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Vizualizace ukazuje podobu chodby ve stanici Nádraží Krč, autorem návrhu je Vladimír Kopecký. Zdroj: IPR Praha
Bubny-Zátory a nová filharmonie
Praha 7 v příštích letech a dekádách získá zcela novou podobu. Na území rozsáhlého brownfieldu o rozloze 110 hektarů mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice vznikne zcela nová čtvrť Bubny-Zátory. Podle plánu do roku 2040 pojme až 25 tisíc lidí. Součástí by měly být i dvě školy nebo centrální park s podobnou funkcí, jakou má třeba park na Kampě.
Potenciál až ikonické stavby Prahy budoucnosti má především plánovaná budova filharmonie, která by měla stát u dnešní stanice metra Vltavská. Začít stavět by se podle optimistického plánu mohlo v roce 2027 a první tóny nástrojů by na místě mohly zaznít o pět let později.
Smíchov City a proměna nádraží
Velkou proměnou již prochází značná část pražského Smíchova, kde pomalu roste nová moderní čtvrť. Kromě toho ještě letos začne rozsáhlá modernizace Smíchovského nádraží, které má ambici stát se reprezentativním dopravním terminálem pro vlaky i autobusy.
Terminál má být zastřešen a do patra nad vlakové nádraží má být přemístěno nynější autobusové stanoviště Na Knížecí. Zastřešení podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) sníží hluk z provozu železnice. „Dojde také k lepšímu navázání na okolní prostor. Přes nádraží povede nová pěší lávka, která spojí Smíchov, Radlice a novou zástavbu Smíchov City, a do stanice metra povede bezbariérový vstup,“ uvedl. Součástí terminálu bude podle náměstka kromě parkoviště pro tisíc aut také parkoviště pro tisícovku jízdních kol.
Nákladové nádraží Žižkov
Loni v září pražští radní schválili urbanistickou studii, podle které má v budoucnu vzniknout nová čtvrť v areálu bývalého nákladového nádraží na Žižkově. V nové čtvrti má v budoucnu žít až 15 tisíc obyvatel. V plánu jsou rovněž parky a několik školských zařízení včetně základní školy ve funkcionalistické budově nádraží.
V rozsáhlém areálu (území čítá 30 hektarů) plánují stavět firmy Central Group, Penta Real Estate, Sekyra Group nebo Finep. Na severním okraji území podél Malešické ulice vznikne podle plánů magistrátu tramvajová trať. Nová ulice čtvrť napojí na budoucí úsek městského okruhu. Společnost Central Group se stavbou prvních domů již začala v severozápadní části areálu (Parková čtvrť).
Rozsáhlé funkcionalistické nádraží, které je kulturní památkou, má zůstat zachované, podle předběžných plánů v něm má být sídlo Národního filmového archivu, kulturní a společenské prostory nebo základní škola.
Vysočany nabídnou další bydlení
Ve Vysočanech a okolí vznikla řada nových staveb na místech bývalých průmyslových objektů (mimo jiné i O2 arena v nedaleké Libni). Stavbu nové čtvrti na brownfieldu u stanice metra Kolbenova plánuje stavět firma Skanska. IPR požaduje uliční propojení čtvrti s blízkým areálem bývalé továrny Praga, kde má být rovněž nová zástavba. Projekt nové čtvrti ve Vysočanech pro 40 tisíc obyvatel představily developerské společnosti Codeco, Finep, Imos Development a CPI Group už v roce 2009.
Okolí Anežského kláštera
Podobu Prahy však promění také projekty menšího charakteru. Jedním z nich například bude bytový dům v atraktivní lokalitě u Anežského kláštera, který nahradí kontroverzní projekt přezdívaný „maršmeloun“. Za oběma návrhy stojí architekt Zdeněk Fránek. Realizace probíhá již od roku 2022.