V lednu 1983 měl v Kennedyho vesmírném centru na Floridě premiéru světoznámý italský hatchback Fiat Uno. Dílo designera Giorgetta Giugiara proslulo kromě typicky hranatého vzhledu geniálním využitím obestavěného prostoru, progresivními motory FIRE i divokou verzí Turbo. Módním hitem se Uno stalo i v Československu, v Brazílii se vyrábělo až do roku 2014.
Příchod modelu Uno znamenal pro italský koncern Fiat menší revoluci. Jeho moderní karoserie patřila k tomu nejzajímavějšímu, co v té době na silnicích jezdilo. V kombinaci s účelnou elegancí podpořenou novými technologiemi mělo Uno v rukávu trumfy, které nedokázal překonat ani jeho největší soupeř, tedy Peugeot 205. Právě s ním se kompaktní Fiat setkal v klání o titul auta roku 1984.
K dispozici byla jak tří, tak pětidveřová verze. K nám se zprvu dováželo pouze levnější provedení. Zdroj: Se svolením společnosti Stellantis
K dispozici byla jak tří, tak pětidveřová verze. K nám se zprvu dováželo pouze levnější provedení. Zdroj: Se svolením společnosti Stellantis
Auto roku i tuzexový hit
Autem roku 1984 se nakonec skutečně stalo Uno, a to tak těsným výsledkem, že se v zákulisí povídalo o „špinavé hře“ a podplácení ze strany italské firmy. Ať je pravda jakákoliv, jen dva roky stačily Fiatu na to, aby prodal první milion těchto vozidel. Na domácím trhu potřebovala automobilka na prodej jednoho milionu kusů dokonce jen tři roky. Fiat zkrátka zase jednou zažíval velmi úspěšné období.
Zatímco na západoevropských trzích Fiat sklidil úspěch a bodoval jako rodinné auto, v bývalém Československu se stal téměř modlou. Ještě v roce 1989 stál v síti obchodů Tuzex neuvěřitelných 26 tisíc bonů (stejně jako třídveřový Ford Escort). Když si člověk uvědomí, že na černém trhu stál bon přibližně 5 až 6 Kčs, až se mu zatočí hlava. Nemluvě o tom, že tehdejší průměrná mzda se pohybovala něco málo nad 3 000 Kčs.
Dobový prospekt Tuzexu Zdroj: soukromý archiv autora
Od litru k turbu
V roce 1983 mělo základní Uno pod kapotou motor o objemu 0,9 litru, pocházející ještě z modelu 127. Agregát měl dvouventilovou techniku a rozvod OHV, což mu však nebránilo v tom, aby byl důstojným základním motorem. Kromě něj byly v nabídce i výkonnější motory 1,1 a 1,3. Všechny používali karburátory Solex nebo Weber.
Válka zasáhla i největší českou automobilku. Škodě Auto loni klesly dodávky o 145 tisíc vozů
Škoda Auto loni dodala zákazníkům celosvětově 731 300 vozů, což je meziročně o 16,7 procenta méně. Mohou za to přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích. Automobilka to ve středu uvedla v tiskové zprávě.
Hned v prvním roce výroby (v květnu 1983) se pod kapotou Una objevil i naftový čtyřválec 1,3 D, také z modelu 127. Konstruktéři museli upravit přední nápravu, která nad sebou nesla o 100 kg více (v porovnání s benzínovým 0,9 l) a mezi motor a posádku vměstnali více zvukově izolačních materiálů.
Rok 1985 znamenal pro Uno velkou změnu. Pod jeho kapotou se objevil zcela nový základní motor, který se stal základem pro několik generací úspěšných benzínových motorů. Dostal označení FIRE (Fully Integrated Robotized Engine), což vyjadřovalo skutečnost, že agregáty stavěly jen roboty. Jeho zdvihový objem narostl na 1,0 litru (999 cm3), rozvod OHV ustoupil modernějšímu OHC a počet jeho součástek oproti předchozímu motoru klesl (údajně z 368 na 273).
Dodnes ceněnou verzí je ale hlavně Uno Turbo i.e., které dokázalo dynamikou ohromit i zkušené jezdce a mnohým na cestě nahnat strach. První exempláře byly poháněny motorem 1,3 Turbo (1 299 cm3), brzy se však ve výrobě objevily stejně výkonné verze s objemem zvýšeným na 1 301 cm3. Záhadný nárůst objemu má zajímavé vysvětlení. V roce 1985 v Itálii platilo pravidlo, podle kterého měly motory do objemu 1,3 litru omezenou maximální rychlost na dálnici. Fiat proto pohotově zareagoval a dovolil svému Turbu legálně okupovat levý dálniční pruh.
Verze Turbo nabídla bezprecedentní dynamiku. Zdroj: Se svolením společnosti Stellantis
Dlouhý život
V roce 1989 debutovalo ve Frankfurtu nad Mohanem inovované Uno s aerodynamicky optimalizovanou karoserií (Cx 0,30), úpravami designu ve stylu novějšího Tipa, kvalitnějším interiérem a novými motory včetně čtyřválce 1.4 Turbo (87 kW). V modernizované podobě zůstalo Uno v nabídce až do roku 1995, kdy ho nahradilo nové Punto.
To však nebyl zdaleka konec jeho kariéry. Uno jako světový model totiž sjíždělo z výrobních linek i mimo Itálii a v Brazílii se udrželo ve výrobě skoro o dvacet let déle. Jen v Polsku vzniklo v letech 1995 až 2002 celkem 173 tisíc kusů. Jako sedan Duna se nadále vyrábělo ve španělské Córdobě a pod názvy Uno Mille či dokonce kombi Elba v Brazílii, která vyprodukovala zhruba dva miliony vozů. Několik desítek tisíc exemplářů smontovala i indická Tata Motors, ale i závody v Maroku či Jihoafrické republice v kooperaci s Nissanem. Celkově Fiat vyrobil přibližně 8,8 milionu kusů, z toho asi šest milionů v Itálii. Dnes už je hezkých Un k vidění minimum – většina byla zkrátka uježděna až do roztrhání těla nebo lehla korozí.
Belmondův parťák
Je už tradičním koloritem českých televizních Velikonoc, že na tom či onom kanále se v hlavním vysílacím čase objeví světoznámá tvář Jean-Paula Belmonda v hlavní roli francouzské komedie Veselé Velikonoce. Stéphane Margel je velký milovník žen a žádná překážka není dost velká, aby mu zabránila uskutečnit jeho zálety. Až jednoho dne ho manželka přistihne ve společnosti půvabné dívky. Stéphane ji bez váhání představí jako svou dceru. V tu chvíli začne série zamotávání se do vlastních lží, skrývání a nečekaných překvapení. Zábava vrcholí asi čtyřminutovou šílenou jízdou, jejíž hlavním protagonistou je vedle Belmonda právě malý velký Fiat.