Pravidlo 1,5 metru pro cyklisty
Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru. Ve středu to schválila Sněmovna se senátními změnami. S novelou však nesouhlasí řada řidičů a výhrady mají i odborníci. Mnozí ani netuší, jak by se měl 1,5metrový rozestup vymáhat, naopak očekávají dopravní komplikace.
„Jestliže tohle vymysleli, provoz bude stát všude. Je to nesmyslný zákon, který vymysleli lidé, kteří tam nemají co dělat,“ mínil oslovený muž. A stejného názoru jsou i další. „Je to úplná ptákovina. Jak máte metr a půl předjíždět na 3metrové silnici?“ tázal se další. Jiný zase oponuje tím, že při předjíždění vozů by měli mít i cyklisté 1,5metrový rozestup.
Jak by takové předjíždění s dodržením 1,5metrového odstupu vypadalo v uličkách mezi domy nebo při předjíždění několika cyklistů za sebou, CNN Prima NEWS už ukázala. Řidiči by při takovém předjíždění měli potíže i jinde. Pokud by motorista předjížděl cyklistu v 1,5metrové vzdálenosti, musel by v některých místech přejet plnou čáru, a dostat se tak do protisměru.
Změna způsobí dopravní kolaps
„Ať budete dělat, co budete dělat, jste stále tlačeni k tomu, že v českých podmínkách něco porušíte,“ podotkl mluvčí Asistenční služby pro motoristy Igor Sirota. Tentokrát se redakce CNN Prima NEWS pustila do pokusu v rušné pražské dopravě. Pokud se cyklista vydá v dopravní špičce v 8:00 na silnice, pravděpodobně způsobí dopravní kolaps.
Předjíždění přes plnou čáru málem skončilo smrtí. Situaci zachránil pohotový řidič
Palubní kamera zachytila nebezpečnou situaci na hlavním tahu z Plzně na Domažlice. Jiří Štěpán se právě vracel z práce domů. Na jinak bezproblémovém úseku poblíž Holíšova ale zažil pořádný šok, když se na něj z protisměru vyřítilo nákladní auto.
Po pár nadávkách a několika vytroubeních pokus redakce nedopadl slavně. Reportéra CNN Prima NEWS s připevněnou cedulí dokonce srazil autobus. Pro některé řidiče je zkrátka metr a půl moc a jejich nervy to nevydrží. „Myslím, že to naruší plynulost dopravy, protože spousta řidičů bude váhat s předjížděním třeba i na silnicích, které jsou užší,“ podotkla poslankyně Květa Matušovská s tím, že ani dopravní ředitel neví, jak rozestup změřit.
Odpověď na otázku – jak se bude dodržování nařízení měřit, zjišťovat a vymáhat – je tak trochu bludný kruh. „Policie ČR vede jednání s ministerstvem dopravy, aby byly tyto věci uplatnitelné v praxi,“ sdělil mluvčí Policejního prezidia Jakub Vinčálek. Na ministerstvu dopravy však taktéž nemají jasné odpovědi.
Tresty se snížily
„Jak se to bude zjišťovat? To je otázka na předkladatele. Jestli zkušenosti, které jsou ze zahraničí v podobě laserového měření nebo sledování z vrtulníku, budou aplikovatelné i u nás, to je samozřejmě i pro nás otázka,“ podotkl mluvčí ministerstva František Jemelka.
A co na to předkladatel? „Policie i úředníci mají dost kompetencí, aby byl zákon vymáhán a realizován,“ podotkl poslanec Petr Dolínek (ČSSD). Jediné, co se ví, je výše pokuty, jaká za nedodržení vzdálenosti bude. Ta měla být původně trochu vyšší. „Sankce sedm bodů, dokonce zákaz řízení v délce až roku, až 10 tisíc pokuta, to je samozřejmě nepřiměřené,“ mínil vedoucí Besipu na ministerstvu dopravy Tomáš Neřold.
Pokuta za nedodržení 1,5metrové vzdálenosti řidičů od cyklisty bude nakonec dva tisíce a platit by měla od ledna 2022, pokud zákon podepíše prezident.