Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) by si přál zklidnění severojižní magistrály, která je aktuálně klíčovou dopravní tepnou centra hlavního města. Podle něj není s omezováním automobilové dopravy nutné čekat na dostavbu okruhů, jak by si přála velká část pražské politické scény. Argumentuje, že magistrálu využívají řidiči pro zajíždění do centra, nikoliv pro tranzit.
„Magistrála je bolavou jizvou Prahy a je třeba vážně se zabývat jejím zklidněním. Bylo chybou, když komunisti zavedli přímo do centra města silnici dálničního charakteru. Na mnoha místech tak rozdělili město na dvě neprostupné části a způsobili, že v současné době po magistrále přijíždí do centra našeho města až 100 000 aut denně,“ uvedl Hřib na Twitteru.
ČTĚTE TAKÉ: Z Prahy do Ostravy autem za 2,5 hodiny. Doprava v Česku se zásadně změní, slibuje Mátl
S nápravou podle něj není možné čekat. „Nesprávně přitom často zaznívá, že ke zklidňování magistrály je možné přistoupit až po celkovém dokončení okruhů. Ve skutečnosti podle dat TSK většinu dopravy na magistrále tvoří auta, která zajíždí do centra. Jen 12,6 % aut širším centrem po magistrále projíždí. Odklonění tranzitu z magistrály pomocí okruhů proto není samospásným řešením a je důležité souběžně při práci na okruzích připravovat a tvořit také opatření na zklidnění magistrály,“ sdělil.
Odklonění tranzitu z magistrály pomocí okruhů proto není samospásným řešením a je důležité souběžně při práci na okruzích připravovat a tvořit také opatření na zklidnění magistrály.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) April 30, 2023
Konec 🧵 pic.twitter.com/SGHxxutfk9
Hřib: Dokážeme to na datech
Zklidňování dopravy ve městě se podle náměstka pro dopravu netýká jen magistrály. Pomoci by dle jeho názoru mohlo například omezení zbytného průjezdu aut na Malé straně a na Smetanově nábřeží.
Další rány pro řidiče v Praze: Hřib chce dostat auta z Malé Strany. Zavede se i třicítka?
Pražské řidiče v budoucnu možná čekají další výrazná omezení. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) uvažuje o zklidnění Malé Strany a možném konci tranzitní dopravy v této části města. Podle jeho předchůdce Adama Scheinherra (Praha sobě) to již bylo schváleno před dvěma lety. Naopak u koaličních partnerů ze Spolu bude Hřib hledat podporu těžko. Omezovat automobilovou dopravu chtějí až po dostavění okruhů. V Praze se kromě toho diskutuje také o zavedení zón s pouze třicetikilometrovou rychlostí.
Změny se Hřib chystá prezentovat v průběhu května. „Nyní vedeme v koalici a společně s Prahou 1 podrobnou diskuzi o konkrétních opatřeních, které by měly zklidnit dopravu na Malé Straně a na Smetanově nábřeží a v Křižovnické ulici. Inspiraci má toto opatření v Karlových Varech. V tomto krajském městě je už zpoplatněný vjezd do turistického centra několik let a opatření nezpůsobuje žádné problémy. Pro rezidenty je samozřejmě vjezd zdarma,“ dodal pro CNN Prima NEWS.
Nutnost zklidnění podložit fakty. „Shoda je na tom, že opatření by mělo být navrženo dle skutečných dat a nikoliv dojmů. Proto proběhne simulace změn v dopravní zátěži na okolní ulice. Předběžně však lze říct, že dopravní apokalypsa v Praze po podobném opatření určitě nenastane, protože nenastala ani při nedávné opravě kolejí na Malé Straně spojené s úplnou uzavírkou Karmelitské,“ vysvětlil Hřib.
„Tranzit se přesunul převážně do tunelů, na které jsme ostatně dopravu také přesměrovávali a prioritně ji nabízejí i navigační aplikace. To ale není žádné překvapení, protože právě kvůli záměru omezení průjezdu Malou Stranou se v roce 2007 začala Blanka stavět. Město by mělo být příjemné pro život především lidem, kteří v něm žijí, nejen těm, co jím pouze projíždějí,“ doplnil bývalý primátor.
Pospíšil: Ideologie nepatří do dopravy
Hřib však bude muset své plány prosadit především v rámci pražské koalice a právě u největšího subjektu Spolu možná narazí, jak potvrdil náměstek pro kulturu Jiří Pospíšil (TOP 09).
ANKETA: Zaveďme třicítku v rezidenčních částech Prahy, navrhuje Hřib. Byli byste pro?
Pochody aktivistů požadujících zavedení plošného omezení rychlosti v Praze na 30 kilometrů v hodině se stávají folklórem. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) připustil, že by se jejich požadavku mohlo alespoň částečně vyhovět, přesto podle něj není možné, aby se „třicítkou“ jezdilo všude. Aktivisté ale ustoupit nehodlají. Zastání však nemají ani u koalice Spolu, která by se zklidňováním centra města chtěla počkat až do vybudování okruhů.
„Na dopravu nahlížíme bez ideologie a společně s dopravními experty hledáme rozumnou míru zklidnění, která by neměla přílišné negativní dopady. Důkazem toho může být zavádění zón 30 v blízkosti škol a školek. Zároveň si ale nemyslíme, že by bylo moudré nějak modifikovat magistrálu. Jedná se o důležitou dopravní tepnu, která koncentruje automobilovou dopravu a drží ji tak mimo městské ulice. A nebylo by rozumné se připravovat o dopravní kapacity a vytvářet tak nové dopravní problémy,“ sdělil Pospíšil CNN Prima NEWS.
Přesto se však debatě nebrání. „Na problematiku se díváme optikou čeho lze dosáhnout, než budou okruhy a nečekáme na ně. V rámci Spolu jsme tak navrhli vytvoření pozice zmocněnce pro zklidnění dopravy, který by mohl fungovat jako mediátor a být schopen najít průniky zájmů napříč jednotlivými městskými částmi a nacházet styčné body ve smysluplném zklidnění dopravy. Diskuze o profilu osoby, která by měla tuto funkci vykonávat, ale teprve bude předmětem koaličního jednání,“ doplnil bývalý předseda TOP 09.
Jak by mohla magistrála vypadat
Přestože se své konkrétní plány chystá Hřib představit v průběhu května, některé chystané projekty prezentovalo jím vedená koalice v minulém volebním období. Podle návrhů by mohlo na magistrále dojít k omezení pruhů pro auta, přibýt by mohly naopak cyklopruhy a širší chodníky pro pěší.
Náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN) tehdy kolem zklidnění magistrály očekával vášnivou debatu. „A bude určitě bouřlivá, česká, husitská – proti všem. Jsem připraven k ní přispět,“ glosoval Hlaváček.
Plánovaná podoba Hlávkova mostu (IPR Praha) Zdroj: IPR Praha
Plánovaná podoba Hlávkova mostu (IPR Praha) Zdroj: IPR Praha
Okolí magistrátu by mohlo získat novou podobu (IPR Praha Zdroj: IPR Praha
Návrh řešení Těšnova - de Architekten Cie. M2AU LOLA Landscape Architects Zdroj: de Architekten Cie. & M2AU & LOLA Landscape Architects
Plánovaná cyklistická lávka na Spořilově (IPR) Zdroj: IPR Praha
Plánovaná cyklistická lávka na Spořilově (IPR) Zdroj: IPR Praha
Návrh řešení Těšnova - de Architekten Cie. M2AU LOLA Landscape Architects Zdroj: de Architekten Cie. & M2AU & LOLA Landscape Architects