Pochody aktivistů požadujících zavedení plošného omezení rychlosti v Praze na 30 kilometrů v hodině se stávají folklórem. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) připustil, že by se jejich požadavku mohlo alespoň částečně vyhovět, přesto podle něj není možné, aby se „třicítkou“ jezdilo všude. Aktivisté ale ustoupit nehodlají. Zastání však nemají ani u koalice Spolu, která by se zklidňováním centra města chtěla počkat až do vybudování okruhů.
„Současná debata o plošné třicítce často vyznívá, jako by se rozhodovalo jen mezi variantami ‚buď vše, nebo nic‘. Je ale podle mě fér říct, že existují i jiná než plošná řešení rychlostního omezení, jak to ukazuje příklad holandských měst,“ upozornil bývalý primátor na Twitteru.
ČTĚTE TAKÉ: Další rány pro řidiče v Praze: Hřib chce dostat auta z Malé Strany. Zavede se i třicítka?
V příspěvku zmínil holandské město, které je však na počet obyvatel přibližně desetkrát menší než Praha. „Například v městě Delft mají dopravní systém podobný Praze. Rychlosti jsou tam odstupňované do tří rychlostních úrovní: 1) regionální silnice typu okruh (100 km/h) 2) silnice typu magistrála (50 km/h) 3) silnice v rezidentních oblastech (30 km/h),“ napsal Hřib.
Podobný systém by si představoval také v české metropoli. „Myslím si, že tohle je i vhodný směr pro Prahu. Aby se 30 km/h zavádělo hlavně v rezidentních oblastech. To mají na starost městské části. Některé už se do toho opřely, jak vidíte na mapce, jinde je ta příležitost zatím nevyužitá,“ vysvětlil.
Myslím si, že tohle je i vhodný směr pro Prahu. Aby se 30 km/h zavádělo hlavně v rezidentních oblastech. To mají na starost městské části. Některé už se do toho opřely, jak vidíte na mapce, jinde je ta příležitost zatím nevyužitá.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) April 18, 2023
(3/5) pic.twitter.com/KqIiFFMdyq
Padesátku by však zachoval na rovných a přehledných ulicích, jako příklad uvedl Olšanskou. „Rovné přehledné silnice, které umožňují bezpečnou plynulou dopravu, ale nemusí být za každou cenu nutné omezovat na minimální rychlost. Tohle je například ulice v holandském Delftu s limitem 50 km/h. Takovou bychom chtěli mít v budoucnu třeba Olšanskou. Protože se jedná o rovnou dlouhou ulici, mohlo by na ní zůstat klidně i 50 km/h, když se vytvoří dostatečně kvalitní a bezpečný prostor pro další druhy dopravy: veřejnou, pěší a cyklodopravu,“ doplnil.
Polovičaté řešení, tvrdí aktivisté
Takové řešení by však podle aktivistů požadujících třicítku nebylo dostačující. Argumentují například situací v hlavním městě Francie. „Paříž zavedla plošnou třicítku včetně hlavních tahů. Výjimku má jen několik ulic. Využila k tomu zklidnění dopravy při pandemii v roce 2021,“ napsali na Twitter členové Poslední generace – 30 pro Prahu.
„Chceme méně aut v Praze. Omezení automobilové dopravy je nezbytné pro snížení emisí a přechod na udržitelnou dopravu. Praha se k němu zavázala v klimatickém plánu, který neplní,“ napsali také aktivisté a zveřejnili, jak by si svůj plán představovali. Třicítkou by se podle nich jezdilo všude v širším centru kromě městského okruhu a několika málo vybraných komunikací.
Jak bude vypadat pražská zóna 💟30?
— Poslední Generace 💟✌🐌 @lastgencz.bsky.social (@LastGenCZ) April 18, 2023
Podaří se sjednotit roztříštěné zóny do jednoho celku s minimem výjimek?
Po vzoru Paříže může vypadat například takto:
12/13 pic.twitter.com/1yULYsuh8H
Nešťastný symbol boje proti autům
Zbytek pražského vedení není přílišným ústupkům nakloněný. „Netajím se tím, že jsem pro zónovou třicítku tam, kde dává smysl, například právě v okolí škol a školek kvůli bezpečnosti, stejně tak, jako by měly být označeny rezidenční zóny apod. To se podle mého na většině městských částí daří, takže plošnou třicítku a s ní spojené demonstrace vnímám spíše jako nešťastný symbol obecného boje aktivistů proti autům v Praze,“ řekl pro CNN Prima NEWS předseda zastupitelského klubu Spolu Tomáš Portlík (ODS).
S velkými dopravními změnami v centru Prahy je tak podle něj nutné počkat na dostavbu okruhů. „Co je nutné si uvědomit, že hlavním řešení dopravy v Praze jsou vnější a vnitřní okruh. Než ale budou dostavěny, jsme připraveni se bavit o smysluplných opatřeních v dopravě a reflektovat její vývoj na základě aktuálních poznatků dat a studií. Náš postoj není ‚ažbudeokruh‘, jak se nám v ukřičených a nálepkujících debatách snaží někteří přiřknout, ale naopak ‚nežbudeokruh‘,“ dodal.
Obezřetná je také opozice. „K zónám 30 je nutné vést kvalifikovanou debatu a přednést dostatečné podklady a data,“ uvedl pro CNN Prima NEWS bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).