
Ceny elektřiny Ušetřit lze až desítky tisíc koru
Od srpna začala platit novela energetického zákona Lex OZE III, která zavádí nová pravidla a posiluje tím práva spotřebitelů. Pokuty za předčasné ukončení smlouvy se nově snižují a spotřebitelé mají také právo na poskytnutí obsahu smlouvy po celou dobu trvání závazku. Co dalšího přináší novela?
Jednou z hlavních novinek je, že se upravuje výše pokuty, pokud chce zákazník odejít ze smlouvy s fixovanou cenou. Smluvní pokuta nově nesmí překročit 40 procent z částky, kterou spotřebitel zaplatil za dodávky elektřiny nebo plynu do řádného konce smlouvy.
ČTĚTE TAKÉ: Zapalme v sobě Palacha, hlásala politička Stačilo!. Zločinci a hyeny, pustil se do hnutí Jakob
Lidé mohou k tomuto kroku sáhnout v případě, kdy najdou lepší nabídku a pokuta se jim vyplatí. Nová nabídka totiž může být tak výhodná, že se jim zrušení fixovaného produktu vyplatí i s následnou sankcí.
Mluvčí Energetického regulačního úřadu Michal Kebort upozornil, že dodavatelé mnohdy účtovali i vyšší částky. „Setkávali jsme se případy, že dodavatelé připočetli k samotné sankci ještě ušlý zisk. Částky se pak vyšplhaly do desetitisíců,“ řekl pro CNN Prima NEWS. O tyto částky už spotřebitelé nepřijdou.
Expertka na energetiku z projektu Energie srozumitelně Kristýna Bajer se však obává, že dodavatelé si navýší ceny a tím si snížení pokut vykompenzují. „Obáváme se toho, že pokud by byl dodavatel ochoten přijít se snížením ceny, tak k tomu kroku nepřistoupí,“ uvedla.
S tím ale nesouhlasí předseda Asociace nezávislých dodavatelů energií Jiří Gavor. „Naprostá většina dodavatelů, ve vlastním marketingovém zájmu, se ráda pochlubí tím, že sníží cenu,“ řekl pro CNN Prima NEWS.
Dodavatel musí nově informovat i o snížení ceny
Další novinkou jsou pravidla pro reklamaci vyúčtování. Dodavatel musí reklamaci vyřídit do 15 dnů od data doručení. Pokud lhůtu nestihne, může spotřebitel požadovat penále, které se může vyšplhat až na částku 5 000 korun.
Na finanční satisfakci má spotřebitel nárok i ve chvíli, kdy mu dodavatel nezašle včas vyúčtování. Nově se také může domáhat náhrady škody, pokud mu vznikla kvůli prodlení na straně dodavatele.
Změnou je také informování spotřebitelů o změně ceny. Dosud totiž musel dodavatel ohlásit zdražování elektřiny a plynu nejpozději 30 dní předem. Nově musí dodavatel tuto povinnost splnit i ve chvíli, kdy cenu snižuje. Lidé by tak měli mít lepší přehled o změnách cen.
Zákazníci si také mohou vyžádat od dodavatele obsah smlouvy, a to po celou dobu jejího trvání. Na žádost pak musí společnost reagovat do patnácti dní. „Ač se to zdá neuvěřitelné, někteří dodavatelé doteď zneužívali nedostatečné právní úpravy a spotřebitelům, kteří smlouvy neměli k dispozici, odmítali jejich obsah poskytnout. Spotřebitelé se pak těžko dostávali k základním informacím, například kdy a za jakých podmínek mohou smlouvu vypovědět,“ uvedla členka rady ERÚ Markéta Zemanová.
Novela zákona Lex OZE III také rozšiřuje pravomoci Energetického regulačního úřadu. Zpřísňuje se například udělování licencí nespolehlivým subjektům nebo se úřad pustí do většího monitoringu maloobchodního trhu.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Bookmakeři mají o vítězi voleb jasno. Zvláštní sázkové kurzy ukazují, jak si strany stojí