Rozhovor s rallye závodníkem Erikem Caisem
Česká republika má novou rallye hvězdu. 22letý Erik Cais si o víkendu připsal teprve druhý start mezi nejtěžšími kalibry v seriálu mistrovství světa. Navíc na obávané a slavné trati v Monte Carlu. Ve své kategorii skončil na druhém místě, mezi juniory vyhrál a celkově si vyjel famózní devátou pozici. „S něčím takovým jsem vůbec nepočítal,“ řekl velký talent pro CNN Prima NEWS.
Když Cais v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS znovu slyšel, co všechno se mu o víkendu v serpentinách u Monte Carla povedlo, musel odpovědět: „Naprosto skvěle se to poslouchá. Monte Carlo je jedním z nejtěžších míst, kde se dá závodit. My tam startovali poprvé a hned se povedlo něco takového. Mám z toho obrovskou radost, celý tým odvedl výbornou práci.“
Ředitel závodů F1 na odstřel kvůli fiasku. Není hlavní viník, jde proti proudu Enge
Fiasko, totální selhání nebo krádež. Nelichotivých slov, která padala po konci sezony formule 1 kvůli poslednímu závodu, by se našla spousta. Ročník 2021 byl přitom jedním z nejatraktivnějších v historii královny motorsportu, nicméně po nervy drásající koncovce v Abú Dhabí zůstávala pachuť, jež nejvíce pocítil Lewis Hamilton a jeho tým Mercedes. Hlavním hromosvodem zlosti byl a je ředitel závodu Michael Masi. Svůj pohled na věc teď přidal Tomáše Enge, první a zatím také poslední Čech, který kdy do prestižního seriálu nakoukl.
Závody mistrovství světa rallye se konají společně pro královskou kategorii WRC i druhou nejprestižnější WRC2, do které mladý Cais spadá. Proto je velkým úspěchem, že v absolutním pořadí složeného z obou dvou seriálů skončil na devátém místě. To vše teprve při druhém startu v MS. Nový svět okusil loni ve Španělsku.
Jen Andreas Mikkelsen skončil v rámci WRC2 v Monte Carlu výše. „Porazit ho v přímém souboji by bylo krásné. Už se mi to málem povedlo loni na české Barum rallye. Ale těží se zkušeností, já jsem mladý, tak snad se mi to brzy povede,“ podotkl český jezdec, který stále věkem spadá do kategorie juniorů, kterou o víkendu pochopitelně ovládl.
Před cestou do Monackého knížectví si pilot Fordu Fiesta nedělal zálusk na nějaký velký výsledek. „Jel jsem tam víceméně bez očekávání, chtěl jsem jen posbírat co nejvíce zkušeností do dalších let. S něčím takovým jsem vůbec nepočítal,“ přiznal.
Elektromobily? Mám rád zvuk benzínových motorů
Překvapivý výkon na trati, kterou sám označuje za „legendární a nesmírně náročnou“, zavdával příležitost užít si Monte Carlo se vším všudy, včetně nočního života. Ale to bude muset Cais zkusit jindy.
Nehoda na dálnici a pád z duny. Letos jsem na Dakaru psal životní příběh, říká Michek
Loni na přetěžké zkoušce v saúdskoarabské poušti dosáhl na historicky nejlepší český výsledek v kategorii motocyklů. Na začátku roku 2022 Martin Michek pořadí tolik neřešil, byl kvůli všemožným trablím rád, že slavnou Rallye Dakar vůbec dokončil. A na vlastní kůži poznal, v jak lidském prostředí závodí. Třiatřicetiletý jezdec týmu Orion Moto Racing Group mluvil o zážitcích z písečného pekla v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS.
„Letěli jsme hned druhý den ráno domů, ale je hezké vidět celé město a všechna ta drahá auta. Nebyl čas ztrácet čas, čekají nás další závody,“ usmíval se ve vysílání.
Ty závodník týmu Yacco ACCR Team absolvuje nově ve voze na hybridní pohon. Rokem 2022 začala v nejvyšších patrech rallye totiž nová éra. „Celý svět se vyvíjí technologicky dopředu, je to znát v každém sportovním odvětví. V našem případě bylo vidět, že je to nové, každý jezdec se s tím nějak popral po svém. A je neuvěřitelné, že zase vyhrál Sébastien Loeb, který přiletěl rovnou z Rallye Dakar. Je to inovace, která může pomoct,“ přidal svůj pohled rodák ze Zlína, který k narůstající celosvětové snaze přecházet na elektromobily s úsměvem dodal: „Mám rád zvuk benzínových aut.“
Kromě změny motorů došlo před aktuální sezonou u Caise ještě k další novotě. Spolujezdkyni Jindřišku Žákovou vystřídal navigátor Petr Těšínský. „Rozdíl v tom je. Slyšíte jiný hlas, každopádně Jindřiška byla opravdu profík a jsem rád, že mi pomáhala tři roky procházet českými i evropskými závody. A dostat se tam, kde jsme nyní,“ smekl pomyslný klobouk.