Fiasko, totální selhání nebo krádež. Nelichotivých slov, která padala po konci sezony formule 1 kvůli poslednímu závodu, by se našla spousta. Ročník 2021 byl přitom jedním z nejatraktivnějších v historii královny motorsportu, nicméně po nervy drásající koncovce v Abú Dhabí zůstávala pachuť, jež nejvíce pocítil Lewis Hamilton a jeho tým Mercedes. Hlavním hromosvodem zlosti byl a je ředitel závodu Michael Masi. Svůj pohled na věc teď přidal Tomáše Enge, první a zatím také poslední Čech, který kdy do prestižního seriálu nakoukl.
Pro připomenutí – sezona už tak plná dramatu vrcholila neuvěřitelnou zápletkou. Nizozemec Max Verstappen a Brit Lewis Hamilton usedli do kokpitu před posledním závodem se stejným počtem bodů (369,5). V rozhodující bitvě v Abú Dhabí dlouho tahal za kratší konec Verstappen a Hamilton byl blizoučko osmému titulu mistra světa, čímž by překonal Michaela Schumachera.
Jenže pár kol před koncem havaroval pilot Williamsu Nicholas Latifi, zavlály žluté vlajky a ředitel závodu Michael Masi spolu s dalšími komisaři přikázal, aby na trať vyjelo safety car. Tímto rozhodnutím ještě nic nepokazil.
Ticho a možný konec v F1. Hamilton po skandálu v Abú Dhabí stále napíná veřejnost
Po obrovském zklamání v posledním závodě sezony formule 1, kdy ho v závěrečném kole připravil Max Verstappen o titul, poskytl Lewis Hamilton kratičký rozhovor pro televizi. Chlapsky – navzdory zdrcujícím okolnostem – přiznal porážku, gratuloval rivalovi. Od té doby sedminásobný mistr světa mlčí. A stále se objevují spekulace, zda pro něj mrzutá Grand Prix v Abú Dhabí nebyla smutným rozloučením s kariérou.
„Režisér“ byl ale přes vysílačku pod tlakem šéfů dvou týmů usilujících o královský trůn. Toto Wolffa z Mercedesu, který chtěl, aby se závod dojel pod safety carem a Hamilton tak získal titul, a Christiana Hornera z Red Bullu, jenž si přál, aby jeho Max Verstappen dostal aspoň jedno závodní kolo, ve kterém bude mít možnost britského rivala předjet a stát se poprvé světovým šampionem. Verstappen měl velkou výhodu, protože krátce po vyjetí safety caru zamířil do boxů pro čerstvé pneumatiky. Hamilton s Mercedesem spoléhali na to, že už se závodit nebude.
Důvěryhodnost v ohrožení
Masi ve vypjatých chvílích nakonec vyslyšel Hornera, avšak velmi nešťastným způsobem, při kterém porušil jasně stanovená pravidla. Dlouho totiž otálel s pokynem, aby se jezdci předjetí o kolo zařadili na patřičné místo. Udělal tak na poslední chvíli, piloti o kolo zpět ještě nestihli dojet vláček a ředitel závodu už odvolával safety car.
V posledním kole si Verstappen soupeře podle očekávání s přehledem vychutnal a slavil. To na poražené straně byl pochopitelný vztek, zejména ze strany Toto Wolffa.
To, že ve Spojených arabských emirátech došlo k fatální chybě, netvrdí už jen zaujatí, ale rovněž speciální komise FIA – Mezinárodní automobilové federace. První závěry vyšetřování naznačují, že Masi bude brzy „popraven“.
Podle BBC si 44letý Australan zahrával s důvěrou už dříve během sezony, kdy učinil několik velmi kontroverzních rozhodnutí. Do čela formule 1 se dostal na začátku roku 2019, kdy dlouholetý a legendární ředitel Charlie Whiting náhle zemřel. Že Masi u kormidla nevydrží ani tři roky, měl při schůzce se šéfem Mercedesu Wolffem na konci týdne uvést i nový prezident FIA Mohammed Ben Sulayem.
Fotograf Red Bullu o triumfu Verstappena: Řval jsem jako tygr a málem mě potkal infarkt
Spektakulární, možná vůbec nejlepší, dozajista abnormálně emoční. Pro tým Red Bull mohla sezona 2021 formule 1 skončit v slzách smutku, ale nakonec Vladimír Rys – český dvorní fotograf stáje – měl před objektivem radující se tváře, po kterých stékaly slané kapičky štěstí. „Nevěděl jsem, jestli dostanu infarkt, jestli to přežiju. Myslím si, že to, o jak výjimečnou věc šlo, bylo vidět na mechanicích, šéfovi týmu Christianu Hornerovi a vlastně všech,“ popisuje pro CNN Prima NEWS.
Formule 1 i FIA si chtějí udržet důvěryhodnost, což se s Masim na aktuální pozici zdá být těžké. Dokonce se měly ozvat i někteří sponzoři F1 s tím, aby mělo pofidérní jednání z poslední Grand Prix ročníku 2022 důsledky.
Masi je muž na správném místě. Jen vyhověl požadavku
Tomáš Enge, jediný Čech, který se kdy v F1 představil, souhlasí, že některé verdikty během ročníku byly opravdu zvláštní. „S pravidly stanovenými FIA to bylo často na hraně. A tím pádem to hraničilo s fair-play pravidly. Ať už to ze strany ředitelství závodu bylo chtěné, či nikoliv, podepsalo se to na celkovém výsledku sezony,“ říká pro CNN Prima NEWS. „A zvláště finální Grand Prix pak udělala na jinak jezdecky skvělém šampionátem velkou kaňku,“ dodal s tím, že výsledek neshazuje, nicméně ani nekvituje.
Podle Engeho by ale ani tak neměl být Masi odstřihnut. „Myslím si, že je to člověk na správném místě. Není jednoduché rozhodovat o sporných situacích pod takovým tlakem. Kontroverzním situacím nahrává to, že týmy mají přístup ke komunikaci s ředitelem v průběhu závodu. Výměna dle mého není na pořadu dne, není totiž jediným, kdo tahal za nitky,“ hodnotí Enge.
„Podle mě se řídil jen tím, co bylo požadováno ve vyšších patrech. Aby atraktivita byla co největší. Ať tam bude kdokoliv, primárně bude závody řídit ten, kdo je vlastní,“ poznamenává a myslí tím skupinu Formula One Group zodpovědnou za propagaci seriálu. Toto uskupení patří od roku 2017 americké společnosti Liberty Media.
Roky riskoval život ve formuli, vymstilo se mu lyžování. Osm let od nehody Schumachera
V roce 1994 v italském San Marinu pronásledoval Ayrtona Sennu, když brazilský závodník náhle naletěl do bariéry a kvůli těžkým poraněním později zemřel. Michael Schumacher ještě spadal do éry formule 1, kterou lze označit za „vysoce nebezpečnou“. Přesto nikdy nepřišel k vážnému úrazu. V roce 2012 definitivně ukončil se sedmi tituly mistra světa kariéru a chtěl si užívat „důchod“. To mu vydrželo jen lehce přes rok: 29. prosince 2013 upadl při lyžování ve Francii, hlavou narazil do skály a od té doby veřejnost marně čeká na pozitivní zprávy.
Muž, který si dva starty ve formuli 1 připsal v roce 2001, je toho názoru, že pokud u majitelů bude poptávka po dramatu – i za cenu lehkého ignorování pravidel – nový ředitel závodů nic nezmění. „Masi nebyl vyloženě loutkou, ale víceméně naslouchal jiným lidem,“ míní 45letý Enge.
Je mu ale jasné, že někdo události musí odnést. „Minimálně na oko. Musíme si počkat na kontroverzní situace v nadcházející sezoně. A jak s nimi bude nakládáno,“ předesílá.
Kdo by o nich měl v pozici Masiho nástupce rozhodovat? Podle zákulisních informací je prvním kandidátem Scot Elkins. Tedy šéf v roce 2014 vzniklého seriálu Formule E, dříve pravá ruka zmíněného Whitinga. Je respektovaný, stejně jako druhá potenciální náhrada za současného ředitele závodů F1. Steve Nielsen je bývalým sportovní ředitelem stájí Renault a Williams a v současnosti má stejně titulovanou funkci v celé formuli 1.