Dynamická hudba, slova chvály a upřené pohledy do kamery. Tak vypadají volební klipy, kterými chtějí v televizi a na sociálních sítích oslovit voliče kandidáti na prezidenta. Jenže takový profesionální videoklip něco stojí, a i když je mezi kandidáty milionář, a dokonce i miliardář, tak nemůžou peníze rozhazovat, jak se jim zachce.
Devět kandidátů na prezidenta, devět předvolebních klipů. Uchazeči o hlasy děkují, prosí, uklidňují, slibují a nechávají se chválit. „Budu kandidovat na prezidenta České republiky,“ zahajuje svůj volební spot Karel Diviš. „Jsem připraven být váš prezident,“ říká zase prezidentský kandidát Petr Fischer. „Jsem s vámi, pojďte se mnou,“ vyzývá své voliče Josef Středula. „Hlavně v klidu, to zvládnem,“ ujišťuje Petr Pavel. „Společně to dokážeme,“ věří Danuše Nerudová. „Věřím, že zdravý rozum zvítězí,“ říká Tomáš Zima. „Postavím se za vás,“ přesvědčuje své voliče Marek Hilšer. „Takovou budoucnost nepřipustím,“ vzkazuje Jaroslav Bašta. „To vám slibuju,“ dodává na závěr svého videoklipu Andrej Babiš.
Evropské volby
Hned několik kandidátů točilo u Pražského hradu, často se objevuje třeba socha prezidenta Masaryka. „Je to v podstatě jeden klip, jenom se střídají kandidáti,“ míní specialista na reklamu Vilém Rubeš. „Většinou taková dramatická nebo melancholická hudba. Kandidát nebo kandidátka je tam vykreslen jako člověk, bez kterého nemůžeme žít,“ popsal politický novinář Václav Dolejší. „Když se podíváte na klip Babiše a Nerudové, tak tam dochází k tak srandovním věcem, že jsou tam stejné symboly,“ podotkl komentátor Petros Michopulos.
Miliony za spot
„Vždycky hrajou hlavní roli peníze, o tom není diskuze,“ zdůraznil Michopulos. Jenže takové předvolební video vyjde poměrně draho. „Ta moje kampaň je taková skromná, nemám deset krásných videí. Za jedno se platí milion třeba,“ řekl Marek Hilšer.
Za prezidentskou kampaň můžou kandidáti utratit maximálně 40 milionů korun. Dva, kteří se případně dostanou do druhého kola pak mohou investovat ještě dalších 10 milionů. Maximum povolených peněz chce dát do kampaně třeba Petr Pavel, Danuše Nerudová nebo Andrej Babiš. Tomu ale limit úřady snížily o 8 a půl milionu korun za to, že už před oznámením kandidatury dělal kampaň s obytňákem. „Už nám moc nezbývá, na ten leden nám zbývá jen šest milionů,“ popsal Babiš s tím, že nejvíce peněz utratil za prezidentské noviny, které posílá občanům do schránek. Další favoriti prezidentské volby Nerudová a Pavel zatím nejvíc zaplatili za inzerci, tedy třeba za billboardy a plakáty.